Ontwormen jonge valkparkiet 5-6 weken

Gestart door Mandy, 22 mei 2007, 17:27:02

« vorige - volgende »

Mandy

Hallo allemaal,

Ik gebruik al jaren Bogena om m'n valkparkieten te ontwormen. :)
Dat doe ik bij buiten 2 keer per jaar, voor en na de kweek. En bij de jonge valkjes die binnen zitten. Dan doe ik dat tussen de 5-6 weken en geef dat via de pap (=bijvoeding).
Maar op de nieuwe verpakking staat tegenwoordig dat je het niet mag geven bij vogels jonger dan 3 maanden? ::)
De dierenwinkel heeft geen alternatief en mijn dierenarts die net terug belde weet het ook niet. Ik heb Bogena al gemaild. Weet iemand van jullie het of wat gebruiken jullie bij jonge valkjes?
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Karin

Ik gebruik iverquantel, ook door de pap heen : KLIK HIER Kun je bij de dierenarts halen. En als hij het niet heeft kan hij het bestellen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mandy

Ik heb vanmiddag nog naar Utrecht gebeld, de vogelafdeling, en die zeiden toch het advies van Bogena op te volgen en dus niet bij jonger als 3 maanden te geven.
Ik zal wel naar een alternatief zoeken, bij dat middel van jou mag het dus wel Karin? En dat moet je dus direct geven want het is niet oplosbaar in water zie ik.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

carco

Dat raadde de DA mij ook aan toen ik uit opdracht van Yvon naar een ontwormingskuur vroeg.Die heeft toen van alles opgezocht wat evt. mogelijk zou zijn bij valken.
Hij vond preventief ontwormen trouwens helemaal niet nodig en raadde aan om een mestonderzoek  te laten doen( gewoon een schep uit de volière nemen) zodat je aan de hand daarvan , indien nodig, je behandelingsplan kan afstellen.
Zo bespaar je de vogels  de stress van het ze rechtstreeks toedienen.
Er zit wel wat in vind ik.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!

Karin

Mandy, ik doe het zo : ik maak eerst pap, open een spuitje van 2 1/2 ml, doe er ca. 1 ml pap in met een ander spuitje, laat er 1 drupje iverquantel op vallen en doe er dan nog ca. 1/2 ml pap bovenop. Vaak zoet ik de pap aan met druivensuiker. Ze moeten dan eerst deze pap opeten en krijgen dan nog een beetje gewone pap. Het is even frummelen, maar het lukt prima  ;)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

eefje nieuwenburg

heb trouwens begrepen dat valkjes onvruchtbaar kunnen worden als je ze vlak voor de kweek  ontwormd en ook diegene die me dit vertelde vond het niet nodig om preventief te ontwormen.

groetjes eefje

hennie

Hallo,

Preventief ontwormen werkt niet bij vogels. Een wormenkuur is alleen effectief als het valkje dus wormen heeft.

Daarom is het eigenlijk alleen maar schadelijk om ze twee keer per jaar te ontwormen, terwijl ze mogelijk niet eens wormen hebben.

Het meest effectief is het om soms ontlasting te laten controleren op wormen en dan bij vaststelling te ontwormen.

groetjes, Hennie

danoontje

:o ik heb de jonkies panacur gegeven.
oftewel ook wel fenbendazol genoemd.
maar ze zijn nu 6 weken,en vanaf dat ik het ze gegeven heb,zijn ze lang niet meer zo goed als voorheen.
de ontlasting is vreselijk!!!
plakkerig,en hoopt zich op.
ik heb het niet eerder gehad.
kan dit door het ontwormen?
wel handig als meer leden dat zouden weten.
ik baal enorm.
groetjesss anita ;)

hennie

Hallo,

Als je je jonkies ontwormt, terwijl ze misschien geeneens wormen hebben, dien je ze onnodig vergif toe. Want een wormenmiddel is vergif!!

Een wormmiddel voor vogels werkt alleen op het moment zelf. Dus als je het toedient terwijl ze geen wormen hebben is het

onnodig vergif toebrengen
zonde van je geld
je waant je veilig tegen wormen omdat je er vanuit gaat dat je ze ontwormt heb. Maar ze kunnen drie weken na de toediening van de wormenkuur gewoon wormen krijgen, omdat het wormmiddel niet in de toekomst actief is.

groetjes

Rianne

Ik geef de jonge valkjes een pipet in de nek. Dit werkt ook tegen uitwendige parasieten. En het geeft bescherming voor 2 maanden geloof ik.

danoontje

ook bij de jonkies rianne?
en geen last?
groetjess anita ;)

bedankt hennie ;)

Rianne

Dit doe ik juist bij de jonkies, voor ze naar de nieuwe eigenaar gaan. En 2 jaar geleden hebben 2 van mijn valkjes ook zo'n pipet gekregen, en die waren toen 3 en 5 maanden of zoiets. :) Ze krijgen het niet naar binnen dus het lijkt mij veiliger als wormenmiddel wat in het water of in de snavel moet.

danoontje

oke duidelijk,maar ik bedoel meer voor de jonkies naar de eigenaar gaan.dus met 5 en 7 weken,of 6 en 8 weken?
ik deed dat dus altijd,maar nu pakt het niet lekker uit bij de kleintjes.
beter niet meer doen dus?
baal als een stekker,ga morgen op vakantie,en ik voer ze af en toe bij.
de buurvrouw past op.
maar die kan natuurlijk geen handopfok. ???
zucht.
anietje

Rianne

Mijn verkochtte valkjes waren toen ongeveer 8 a 9 weken. Er staat geen leeftijd op de verpakking. Ik denk dat het kan zo gauw ze veertjes hebben.