28 april 2024, 14:33:35

Voel me zo'n MONSTER...

Gestart door ziralioness, 10 september 2003, 01:44:12

« vorige - volgende »

ziralioness

10 september 2003, 01:44:12 Last Edit: 10 september 2003, 01:55:02 by ziralioness
Oh hemel, ik voel me nu zo'n monster!!!

Nina en Kiko leveren na het losvliegen met mij de dagelijkse strijd... om weer de kooi in te moeten!
Kiko laat zich redelijk vangen, maar Nina nooit een keer. Kiko begint dan enorm te krijsen in de kooi, niet normaal, en raakt helemaal van slag.
Maarja, ik kon haar er moeilijk weer uit laten! En Nina bleef maar wegvliegen, soms zit ik wel drie kwartier achter haar aan!!! En ik doe dan heel rustig maar wil haar wel laten zien dat als ík zeg dat het tijd is de kooi in te gaan dat ze moet, en niet later als zij er zin in heeft...

Vandaag kon het écht niet meer, en ik was bang dat Kiko zich misschien zou verwonden of zo... dus... dan maar met de handdoek... Zo zacht mogelijk de handdoek over haar heen gedrapeerd, héél voorzichtig in de handen nemen, met handdoek en al de kooi in en daar de handdoek weer openvouwen. Nu zag ik tot mijn hevige schrik dat, hoewel dit alles heel rustig ging en Nina daar ook rustig bij bleef, dat de neusdopjes fel rood waren!!!  :o Ik dacht eerst ook wat bloed te zien maar dat bleek gelukkig niets. Ik schaam me zo, maar het kón niet anders... Nina zit nu alweer lekker te eten en rond te scharrelen, maar ik voel me zo ontzettend schuldig!!

Wat had ik in vredesnaam anders moeten doen?? Ik kan niet elke dag 3 kwartier achter haar aan, dat kan écht niet!

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Karin

10 september 2003, 03:37:24 #1 Last Edit: 10 september 2003, 03:38:43 by kazoo
Hm, dat komt me heel bekend voor  ;D Ik heb ook heel lang een strijd met Jazzy gehad om hem terug te doen in zijn kooi. Soms zat hij 48 uur los voor hij zelf de kooi in ging  ::) In ieder geval niet achteraan jagen. Dan wordt het erger. Probeer hem te lokken met trosgierst of iets anders. Helaas hielp dat allemaal niet bij Jazzy en na weken getwijfelt te hebben heb ik hem "matig gekortwiekt". Ik heb de buitenste 2 slagpennen laten zitten en de 8 à 10 veren die erna komen voor de helft ingekort. Wel aan beide kanten gelijk doen. Hij kon dus nog wel vliegen ( gewoon van de grond omhoog op de volière ), maar hij moest er erg zijn best voor doen.... En dat was de truc bij hem.  Hij liet zich gewillig terug zetten in de kooi. Inmiddels is hij weer in de rui en heeft hij bijna zijn hele vleugels weer, maar gelukkig geeft hij nu geen problemen meer ! Hier een foto van Jazzy's vleugels. Maar ik zou het pas doen als echt niets anders meer lukt. Ik vond het ook niet leuk om te doen, maar het kon niet anders. Altijd los vliegen is te gevaarlijk.

Groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mirjam-Moniek

Hoi Ziralioness

Ik had hetzelfde probleem met Jimba. Ik heb het alleen wel heel anders aangepakt dan Kazoo. Ik ga dan ook tegen haar advies in.
Wat ik deed, is doorgaan met haar op mijn vinger laten stappen en haar proberen in de kooi te doen. Ik deed wel rustig, maar bij elk plekje waar ze landde probeerde ik haar op mijn hand te laten stappen. Als het te lang ging duurde (langer dan 5 minuten) pakte ik haar gewoon met mijn hand. Natuurlijk wel zachtjes zodat ik haar geen zeer deed. In elk geval vond ze dat niet leuk. Ze had al vrij snel door dat als ze weg bleef vliegen, ik haar gewoon met mijn hand pakte. Het resultaat is dat ze nu weet dat als ik haar in de kooi wil hebben, ze geen keus heeft. Ze zit altijd binnen een minuut in de kooi en ik hoef haar nooit meer met mijn hand te pakken.

Ze is hierdoor niet minder tam geworden. Ze komt nogsteeds regelmatig bij me zitten en wil elke dag verschillende keren dat ik haar kopje aai. Als je maar zorgt dat je voornamelijk positief contact met je valkje hebt en je gedrag voorspelbaar is, is er niets aan de hand.

Bij Jimba was het een dominantiekwestie. Voor zover ik weet heb jij twee tamme valkjes die niet bang voor je zijn, dus ik denk dat het bij jou ook een dominantiekwestie is. Bij valkjes die nog bang zijn voor mensen, raad ik deze manier van aanpak natuurlijk sterk af.

Dus wat mij betreft, wat jij anders kan doen en sneller overgaan op haar pakken. Ik zou alleen geen handdoek gebruiken, omdat ze dat volgens mij eng vinden. Bovendien krijgt je valkje snel door dat je haar gaat pakken als je met een handdoek komt. Als ze dan een handdoek zien, zijn ze weg.

Je hoeft je niet schuldig te voelen over wat je gedaan hebt hoor. Je hebt je valkje geen pijn gedaan en je valkje is er (zoals je zelf al hebt gezien) al lang overheen. Ik wens je veel succes bij welke aanpak je ook kiest.  :)

Karin

Hm Mirjam, als ik Jazzy met de hand had kunnen pakken had ik dat natuurlijk gedaan, maar bij hem was juist het probleem dat hij steeds wegvloog als ik hem op mijn vinger wilde doen, want hij wist gewoon dat hij zijn kooi in moest. Als hij er toch in trapte en ik liep richting kooi vloog hij weer weg. Ik heb het geprobeerd met mijn hand op hem te leggen, maar daar werd hij erg angstig van. Ik heb één keer een handdoek genomen, maar het heeft me weken gekost om zijn vertrouwen weer te krijgen. Ik heb ook geprobeerd met lokken met allerlei lekkers, maar hij bleef eigenwijs  :( Voor hem was dat " matig kortwieken" dus echt de oplossing, maar zoals ik al zei zou ik het eerst op de andere manieren proberen voor over te gaan op dit ( lokken enz. ). Maar goed, het ene valkparkietje is de ander niet. En vergeet niet dat hij gewoon kon vliegen hoor, dus  zielig was het niet. Alleen het knippen vond ik vreselijk  ??? Daarom heb ik er zo lang over na gedacht.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Mirjam-Moniek

Hoi Kazoo

Je hoeft jezelf niet te verdedigen hoor. Ik snap best dat jij je valkje gekortwiekt hebt. Ik zou in jouw geval hetzelfde gedaan hebben. Ik ben ook niet tegen kortwieken. Ik heb zondag Basje gekortwiekt. Die heb ik een poosje terug van andere mensen gekregen die hem de hele dag achter een doek hadden omdat hij zo schreeuwde. Hij wilde niet meer uit zijn kooi en beet. Nou is hij hier erg vooruit gegaan, maar hij is werkelijk overal bang voor en wil alleen in en op zijn kooi zitten. Als je hem ergens in de kamer neerzet, vliegt hij gelijk weer weg als hij ergens van schrikt. Nou heb ik hem gekortwiekt zodat hij niet meer weg kan vliegen. Zo moet hij wel zijn angsten confronteren en ik hoop dat hij dan merkt dat waar hij bang voor is, niets engs is. Hopelijk gaat hij dan wat meer exploreren en heeft hij een minder saai leven. Misschien werkt het, misschien niet. Ik kan het in elk geval proberen. Ik heb er niets mee te verliezen. Basje ook niet, want die vloog nooit voor zijn plezier. Alleen als hij ergens van schrok, ging hij vliegen. Ik had Basje eerst gekortwiekt zodat de buitenste twee veren er nog zaten. Daarmee vloog hij nog gewoon de kamer rond. Die twee veren heb ik nu ook weggeknipt. Ik heb nu 8 veren weggeknipt. Hij kan nogsteeds iets meer dan een meter vliegen op gelijke hoogte. Hij kan dus niet meer omhoog. Hij blijft nu zitten als ik hem ergens neerzet, maar hij gaat nog niet leuk spelen. Dat kan natuurlijk met een paar dagen nog niet. Ik zie hem al wel rustiger worden en minder schrikkerig. Ik hoop dat het werkt.

Pucky

Hallo,

Mij valk wil er ook vaak niet in. Hij vliegt soms in het pikkedonker. Meestal hoe ik hem er in krijg is. Hem nieuwgierig maak door voor zijn kooi te gaan zitten en te gaan roepen "Pucky kom is kijken wat lief och wat een schatje" zodra hij jaloers is komt ie bij mij op de schouder zitten. Kun je hem zo in de kooi doen. Kans is natuurlijk ook groot dat ie weer weg vliegt gewoon laten vliegen en opnieuw proberen. Help echt bij mijn Pucky.

Groetjes,
Hester

ria

11 september 2003, 00:47:02 #6 Last Edit: 11 september 2003, 00:47:51 by ria
Hallo allemaal,

Als ik dit allemaal lees dan denk ik dat ik wel heel erg verwend ben met Tweety en Sylvester. Sylvester kan goed vliegen, Tweety helaas niet. Maar bij mij zitten ze binnen 1 minuut in de kooi, gewoon opstappen, dikke kus en klaar. Wat ik wel doe is dat ze met wat lekkers de kooi in gaan, misschien is dat een optie. Buiten de kooi krijgen ze geen eten en ze gaan er met trosgierst of iets anders weer in.

Groetjes,
Ria


ziralioness

11 september 2003, 01:06:12 #7 Last Edit: 11 september 2003, 01:09:10 by ziralioness
Het gaat inmiddels allemaal ietsje soepeler, beide dames lieten zich op de hand terugdragen naar de kooi. Nina heeft het me gelukkig allang vergeven, maar we gaan gewoon veel oefenen... Ik heb alle tips gelezen en vind het echt superlief van jullie dat jullie me allemaal zo helpen. :) Karin, ik kan me prima indenken dat je Kazoo uiteindelijk moest kortwieken, soms is het voor hun eigen bestwil... ik ga toch proberen om dat te voorkomen, maar helaas zou de tip van Mirjam-Moniek ook echt niet bij Nina helpen. Ze weet altijd gewoon onder mijn hand weg te glippen en weg te vliegen. Ze is gewoon ongelooflijk slim!
Maar goed, ze zal moeten leren dat ze naar mij moet luisteren!

En geen zorgen, jagen doe ik nooit... ik zie het voor me!  :D Ik ken Nina, die zou in geen honderd jaar zich laten vangen!!!
Enne... goddank, Nina komt nog steeds op bevel naar mijn hand vliegen. Ze typt nu met me mee, hihihihi....! Hoewel, typen... meer toetsen bijten of mijn vingers als ik in de weg zit. ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

annemiek_botter

Hoi Diane

Je hoeft je niet schuldig te voelen hoor! Als Elvis in het begin niet in de kooi wilde dan pakte ik hem ook met de hand of met een t-shirt. Gelukkig gaan PB en Amstel en nu ook Elvis er heel makkelijk in. Met trosgierst vliegen ze er zelfs vanzelf in! Jagen helpt niks. Daar worden ze alleen maar nog wilder van.

Ik heb elvis ook wel eens met de hand gepakt als ik heel boos op hem was als hij weer eens aan belangrijke papieren had gegeten. Dat vond ie niet leuk, maar hij heeft daar niks van geleerd en is er ook niet bang van geworden. Valkjes kunnen veel hebben hoor!

ziralioness

Momenteel zet ik de kooi op bed, daar word het ietsje beter van... het word ook hoog tijd dat ik een plankje ofzo erbij maak om die kooi op te zetten, t is niks zo... ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Barbara

Hoi Diane,

je berichtje is al wat ouder, maar ik wilde toch ff zeggen dat ik Croky ook heb geleerd niet meer weg te vliegen door hem elke keer na een paar keer proberen inderdaad op te pakken, ook al vond ie dat niet leuk. Daarna ging het steeds beter. Als tie nu nog de neiging heeft weg te vliegen, houd ik mijn hand schuin voor hem vlak boven kuifhoogte zodat ie niet weg kan. Hij wordt daar boos om en is dan zo afgeleid dat ik hem al in zijn kooi heb voordat ie het door heeft. Sinds hij met Dimi in een grotere kooi zit ging het sowieso al een stuk beter, ik denk dat ie zijn nieuwe huis beter vindt omdat ie meer ruimte heeft. Overigens helpt bij Croky kroelen ook terwijl ik hem op mijn vinger naar de kooi breng. Met zijn rug ernaar toe en dan kroelen, dan heeft ie vaak nix door :D Maar meestal gaat het nu dus gelijk goed, behalve als ze er maar kort uit mogen, dan wil die nog niet ::)

Dimi probeert af en toe ook weg te vliegen, maar die geeft op na een paar keer.

Succes met je 'valkjestraining'!

Groetjes,

Barbara

ziralioness

Hihihi, de hand boven het koppetje houden doe ik ook vaak, dan word Nina hééél boos op mij  ;D omdat ze dan het gevoel heeft kennelijk dat ze niet weg kan vliegen... maar ze is zo verdomd slim, ze glipt toch elke keer weer weg. ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Rene

Hoi,

Het klinkt me allemaal zeer bekend in de oren. :D  Ook bij mij is er vrijwel iedere dag een valkje-terug-in-z'n-kooi cermonie, na het ontbijt- annex speel-uurtje:
  • baasje laat valkje op z'n hand stappen en loopt richting kooi
  • 2 meter van de kooi, valkje vliegt weg, hoog op een kast of lamp
  • baasje laat valkje opnieuw op z'n hand stappen en loopt richting kooi
  • valkje ziet opening in de kooi en vliegt weer weg
  • baasje roept
  • valkje bijft zitten waar die zit
  • baasje loopt naar valkje toe en laat 'm opnieuw op de hand stappen
  • baasje loopt terug naar kooi
  • valkje ziet drinkbakje, gierststengel en zaadbak .... en vliegt weer weg ;D
  • baasje wil valkje opnieuw op de hand laten stappen
  • valkje ontwijkt en weigert
  • baasje wordt boos en loopt resoluut de kamer uit
  • valkje piept van schrik, vliegt baasje snel achterna en land op schouder of hoofd
  • baasje loopt terug de kamer in, laat valkje op de hand stappen en legt andere hand over valkje heen
  • valkje kermt een beetje, wriemelt, maar geeft zich dan gewonnen
  • baasje kriebelt met een vinger over het kopje en brengt valkje dan in de kooi
  • valkje stapt aarzelend op een stokje, kijkt verbaasd, piept nog wat en gaat dan eten/drinken  :-*

Soms gaat het makkelijker, stapt ie er vanzelf in om te gaan drinken, of blijft ie lang genoeg zitten om met een beweging de kooi in te krijgen, maar meestal vind ie het buiten de kooi zoveel leuker dat er sprake is van onvrijwillige terugkeer :D

Gelukkig is ie erg tam, en is het met 5 tot 10 minuten voor elkaar. Enig geduld moet ik natuurlijk wel hebben, niet opjagen en na iedere vliegbeweging toch minstens een aantal tellen tot rust laten komen. ::)

Een handdoek zou ik zelf alleen gebruiken als het echt echt echt niet anders kan, en alleen zeer incidenteel; naar mijn idee werkt het erg frustrerend en wordt een valkje er aleen maar minder mak van alls ie elke dag een handdoek over zich heen gegooid zou krijgen. Dan kan je 'm er beter helemaal niet uit laten, of gewoon laten rondvliegen in een parkiet vriendelijke kamer  (of kortwieken zoals Karin gedaan heeft).

Groetjes,

-- Rene

Barbara

Hahah, leuk geschreven Rene! Zie het helemaal voor me en voel de frustratie ::) Helaas vliegen mijn valkjes niet achter mij aan omdat ze elkaar hebben, alleen als ik Dimi bij me heb en ik loop verder weg dan een paar meter van Croky, komt Croky ook op me zitten omdat ie ook mee wil. Dimi doet dat niet, die is blijkbaar minder gehecht aan Croky dan Croky aan Dimi.

Paul

Hoi,
Je leert je valkjes soms wel kennen en vind soms een hele makkelijke manier om ze erin te krijgen :-)
Stan is supertam gaat op mijn hand zitten en die kan ik zo de kooi in schuiven zonder tegensputteren.
Roxy gaat wel op je hand zitten maar zogauw je al denkt aan het woord kooi is ze al weer weg  :D
Nou is ze helemaal gek van Stan dus wat heb ik nu bedacht :-)
Ik neem Stan op de hand en loop naar Roxy en laat die naast Stan zitten.
Ik schuif ze nu beide zonder problemen de kooi in en dat werk altijd :-)
Met een ander koppeltje gaat dat al net zo hier dus probeer het eens als je er meerdere hebt om dat zo te doen :-)

Groetjes, Paul