Peggy's valkjes... zoek een nieuw huisje voor mijn lieve valkjes!!

Gestart door Peggy, 18 mei 2007, 22:36:02

« vorige - volgende »

Anja

Hoi Peggy,

Hier is de luchtvochtigheid 54%. Heel fijn dat de luchtreiniger werkt zeg. Is het een groot ding? Staat die 24 uur aan?

Hé wat goed met drie valkjes in 1 kooi. En Nikkie helpt je bij het tam maken. Klasse zeg dan mag hij als beloning wel een keer wipwappen op je hand hoor ;D :o ;D

Groetjes Anja


Peggy

Ja hoor,onze Nikkie mag mijn hand zo af en toe wel lenen daarvoor ::)  dan had ik ons manneke maar ooit een vriendinneke moeten geven,toch? Tis zo'n heerlijke wipsteel.
De luchtreiniger is ongeveer een kleine meter hoog en ong 15cm breed,denk ik.  Is zo'n langwerpig,zilverkleurig ding ;)
Niet eens een lelijk ding hoor om in je hk te hebben staan.
Gr Peggy


Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje



Voor ons dagboek; klik hier

•=Bonnie=•

Als ik dit zo lees zou ik er geen vogels meer bij halen.  ::) Straks moeten ze allemaal de deur uit, beter voorkomen lijkt me.

Peggy

Hoi Bonnie,  de valkjes die ik nu heb gaan de deur niet meer uit hoor. Die blijven lekker hier wonen ;D
Gr Peggy


Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje



Voor ons dagboek; klik hier

Peggy

Ik ga weer even knutselen..ik ga een speeltuintje/klimrekje maken voor op de tafel...iets heel gaafs ;D
zodat ze heel graag bij ons aan tafel willen komen zitten ;)
gr Peggy


Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje



Voor ons dagboek; klik hier

marga

hoi peggy
dat zou ik maar niet te hard roepen
als je leest hoe het wilma is vergaan
en die mocht ze zelfs niet eens buiten in een voliere
als je echt niet tegen valkjes en de stof kan zou ik me als ik jou was zeker laten testen
om erger te voorkomen
mischien is het storm in een glas water
maar je weet het nooit
groetjes marga

•=Bonnie=•

Citaat van: Peggy op 28 mei 2007, 19:26:58
Hoi Bonnie,  de valkjes die ik nu heb gaan de deur niet meer uit hoor. Die blijven lekker hier wonen ;D
Gr Peggy


Juist daarom, er komen er toch nog twee? Moet je kijken hoe de binnenruimte waar de valkjes zitten er hier uit ziet, niet te doen zoveel stof gewoon.

Peggy

aardig dat jullie zo bezorgd zijn. Ik houd het zeker in de gaten maar ik merk dat het beter gaat en natuurlijk denk ik aan het verhaal van Wilma.  Hoeveel valkjes heb je dan in de binnenruimte Bonnie?


Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje



Voor ons dagboek; klik hier

Rianne

Ik heb 5 valkjes op de computerkamer, je wilt het hier af en toe niet zien zo stoffig is het hier. Dan komen de veertjes van de rui er soms nog bij. Ik zou het een jaartje aankijken. :)

•=Bonnie=•

Ik heb er nu 1 in de keuken Peggy en 2 papegaaien... foto's maken van de valken in de vluchten is ook een crime, elke keer is mijn camera zo vet als modder van al dat poeder.

Wilma1

29 mei 2007, 10:35:15 #85 Last Edit: 29 mei 2007, 10:38:17 by Wilma1
Hoi Peggy,
Ik ga me schamen  :-\ zou jouw mail openen en druk op verkeerde dingen....weg mail en niets gelezen  :-\ :-\ :-\

Ben begonnen aan jouw dagboekje, had heel wat te lezen hier  ;D

Mag ik je een goede raad geven en niet kwaad bedoeld  ;) laat de 2 valkjes waar ze zijn......BIJ RINY......mss niet  leuk dat ik het zo bot zeg, maar je gaat je heel wat problemen op je hals halen, door er 2 bij te nemen....en Riny zal het gerust begrijpen..... ze weet alles van mijn wel en wee duzzzzz....

3 Geeft al stof en 5 nog veel meer ondanks een luchtreiniger, dan zou je er al veel meer van moete hebben dan 1 en dan nog geeft het geen garantie, er geen last van te hebben.

NU kun je het "aan", waarom laat je het niet zo en Riny zal er gerust begrip voor hebben. De valkjes krijgen wel een ander geod adres en tenslotte kennen jullie "elkaar" nog niet, dus is er van beide kanten geen band.

Stel dat het tegenvalt (en daar ben ik best "bang" voor, als ik jouw verhalen lees) dan moet je ze weg doen dat is zooooo erg. Met het vele badderen, wat je doet met ze helpt echt niet, want zogauw ze droog zijn ontstaat er weer nieuw stof bij ze en ze maken steeds meer aan als ze TE veel in een bad worden gezet.

Valkjes worden bang na gedwongen te worden iets te moeten doen, wat ze niet willen of nog niet aan toe zijn en zullen je gaan mijden, zogauw je je hand uitsteekt, ze voelen zich niet veilig meer......ook al heb je de beste bedoelingen, ze snappen dat niet en zien je al gevaar....

Daarbij wil een valk niet in handen en zeker niet om in bad te gaan, dat moeten ze zelf doen en willen zeker NIET VASTHOUDEN....sproeien met en lichte nevel, vinden ze meestal wel lekker, maar ook dan geleidelijk aan om te wennen....

Valkjes TE dichtbij je nemen geeft voor je luchtwegen problemen, doe maar eens een donkere trui aan en ze er 1 op, je zult wit zijn...ik ben naar Ommen gegaan, omdat ik thuis snel merkte dat er weer valkjes waren....hier heb ik zelfs de luchtreiniger staan, al ben ik eigenlijk buiten.....en het helpt wel.....maar binnen wil je niet weten WAAR het stof allemaal belandt  :o :o :o :o :o en hoeveel!!

Nadat ze weg waren ben ik gaan schoonmaken (staat in de Zaanse Entree MET foto's) ik schrok me rot hoe het eruitzag en ik was elke dag bezig met stoffen, zuigen noem maar op. Doordat je "leeft"in huis blijft het opdwarrelen wat je niet ziet en toch inademt. ik noemde het al "het Eucalyptahuisje"  ;D

Misschien denk je "waar bemoeit ze zich mee"...maar ik wil je leed besparen en ook voor je kinderen, om later afstand te moeten doen van je vogels en dan zul je ze allemaal moeten wegdoen, omdat je er dan (net als ik) "er tot je nek aan toe inzit"...

IK bezoek al ,mijn valkjes met tussenposes zo nu en dan....want het blijft pijn doen en ik weet dat wat ik doe niet verstandig is.....maar ik wil ze zo nu en dan even zien, omdat ik een close band had met ze!!!

Sorry dat ik je zo overval  :-\ maar na een bijna een week bijlezen....schrok ik best dat je zo "reageert" op de valkjes...dus PAS OP je kunt het nog voorkomen.....

;) Wilma


Kijk ook eens bij:

*DEEL1 *DEEL2 *DEEL3

Peggy

29 mei 2007, 11:15:14 #86 Last Edit: 30 mei 2007, 22:46:24 by Peggy
Hoi Wilma,  wat een mega verhaal zeg ;D  Ik denk helemaal niet ; '' waar bemoeit ze zich mee ''  absoluut niet trouwens. Ik heb je toch ook om raad gevraagd? Ik vind het juist erg aardig van je dat je je zo bekommerd om me ;)

Ik heb de valkjes vorige week 2x in bad gedaan,  ook om te kijken of dat helpt tegen de stof, en sindsdien sowieso niet meer hoor. Nikkie gaat bijv nooit uit zichzelf in bad en hem zet ik er gewoon in,  dan spettert hij wat en als ik hem natspetter gaat hij er helemaal voor zitten,dus uiteindelijk krijgt ie wel zin in zijn badje.
Nikkie heb ik nooit vastgehouden,die stapt altijd op. Het vastpakken heb ik pas gezien bij Riny.Nikkie wil dat ook absoluut niet.
Ik ben de twee nieuwelingen nu aan het leren om gewoon op te stappen want het vastpakken vinden ze niet fijn,al vanaf het begin niet.Bo stapte vrij snel al af en toe op maar met Dirkje hebben we volgens mij wat meer geduld nodig.
Geeft niks hoor;ook dat komt vast goed.
Ik heb Dirkje een keer vastgehouden totdat hij helemaal ontspande ( duurde ruim een minuut ongeveer ) terwijl ik hem natuurlijk heel rustig en lief toesprak...ik kon toen al heel snel hem loslaten en hem zelfs helemaal kroelen op zijn koppie;  hij vond het werkelijk heerlijk en viel zelfs in slaap,hetzelfde deed Maart met Bo en ook zij viel heerlijk in slaap.
Ik bracht Dirkje daarna naar zijn kooitje zonder hem vast te hoeven houden,hij bleef gewoon zitten ;D
dus ik vond eigenlijk wel dat dat goed ging.
Nu laten we ze even in de kooi aan onze handen wennen want als ze los zijn gaan ze zo hoog mogelijk zitten dutten en komen dan niet naar ons toe. Ik heb ook al zitten denken om het speelgoed wat ik nu aan het plafon heb hangen,even weg te halen want ze zitten niet op het speelgoed maar daarboven op het haakje en dan kunnen we ze helemaal niet meer pakken (  jaja ze zijn slim ) en ze komen liever niet zelf naar beneden.  Dus ben nu van plan,een klimboom,speeltuintje te maken en of te kopen om op tafel te zetten zodat ze daar wat vaker op gaan zitten spelen en we makkelijker contact met ze kunnen maken.Ik weet zeker dat als Nikkie daarop zit te spelen,ze vanzelf volgen.
Ik '' gebruik '' ook Nikkie hoor om ze aan ons te laten wennen.
Ze hebben zojuist weer trosgierst uit Maart der hand gegeten dus het komt vast in orde. We hebben geduld.

Gr Peggy


Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje



Voor ons dagboek; klik hier

Anja

29 mei 2007, 11:33:45 #87 Last Edit: 29 mei 2007, 11:48:29 by Anja
Hoi Peggy,

Ik heb even de tam maak tip van Caroline geknipt en geplakt voor je. Misschien heb je er iets aan.

Hier is ie.

Groetjes Anja

Mijn toiletsessies:

Omdat ik dus wil dat elk valkje met de volle hand gepakt kan worden, dit is ook makkelijk met wegen, nakijken met ongelukjes of medicijnen geven bij ziekte, pak ik ze allemaal vrij snel nadat ze hier zijn met de volle hand, wel houd ik ze dan tegen mijn borst gedrukt zodat ze wel met hun pootjes zich vast kunnen houden aan mijn kleding en ik kriebel in hun nekje met mijn vingers en praat tegen ze en geef kusjes. (zo hoog houd ik ze dus wel) Zeker in het begin merk je wel dat ze verstijfen en voel je wat weerstand maar op den duur voel je ze ontspannen en na verloop van tijd merk je dat ze het helemaal niet meer erg vinden en het de normaalste zaak van de wereld vinden om zo tegen je aan gedrukt te worden. Zo loop ik met ze naar de kooi als ze los zijn geweest of van en naar het toilet. Weer van me "afhalen" doe ik met mijn vrije hand, die schuif ik onder ze zodat ze hun pootjes om mijn vinger kunnen klemmen, zo breng ik ze dan in de kooi met mijn hand nog steeds over hun heen maar wel zelf staand op mijn vinger, eenmaal in de kooi haal ik mijn hand die er over heen ligt ervan af en kroel ze nog wel eventjes, zodat ze niet gelijk wegvliegen, als ze helemaal rustig zijn laat ze zelf afstappen op een stok.
Ik weet dat veel mensen liever op de rustige manier werken, dus op laten stappen wanneer de vogel daar aan toe is maar ik ben meer voor deze theorie, in mijn ogen gaat dit veel sneller.   Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet werk en de hele dag ze eventjes als is het maar 5 minuten bij me kan pakken.

Op de toilet, waar ik een paar keer per dag naar toe ging met Diégah, liet ik haar op mijn vinger zitten, eerst met hand erover heen en toen ik merkte dat ze praten, fluiten en zingen heel erg interessant vond, kon ik als ik dat deed op een gegeven mijn hand weghalen, omdat ze naar mij aan het luisteren was. De volgende stap was tijdens het praten, fluiten en zingen haar kroelen wat ze in het begin ook helemaal niet leuk vond maar ze vond mijn geklets zo interesant dat ze helemaal niet in de gaten had dat ik kroelde. Toen ze eenmaal lekker op mijn vinger bleef zitten en ook lekker gekroeld wilde worden haalde ik haar elke keer als ik langs de kooi liep eventjes eruit, even op laten stappen, even kroelen, kusjes geven en weer terug, soms wel een keer of 6-8 per dag, zo doe ik het ook met de andere die dit lekker vinden trouwens.
Oh, en als ze heel erg ging fladderen in de toilet, wat ze niet vaak deed omdat ik haar in het begin vast hield, maar dan deed ik het licht uit. 

En nu is het een mega grote kroelkont, die het heerlijk vind om bij mij te zitten, te kroelen, te kussen, waar ik werkelijk alles mee kan doen. Heerlijk!!

De andere waren allemaal min of meer al tam gemaakt voor ze hier kwamen met 6-7 weken en daar hoef ik het alleen maar bij te onderhouden, dat waren allemaal al kroelkontjes, konden ik al met volle hand pakken en stapte zelf op.
Diégah was een kattenkop, die beet als ik haar mijn vinger voor hield, wilde niet opstappen, niet kroelen en mocht ik niet vastpakken, dus daarom dat ik, na veel lezen erover, ook hoe mensen met papegaaien werken en overleggen met mensen die ook met papagaaien en valkjes "werken", heb gekozen voor enige dwang.   En ik moet zeggen, ik vind het resultaat, verbazingwekkend.

Nou een heel verhaal, maar het is ook allemaal heel moeilijk uit te leggen, zonder het voor te doen.




Riny

Hoy Peggy
Dat klopt dat je dat bij mij hebt gezien, dat ik ze zo pakte.
toch ligt dat iets anders.
Van mij zijn ze dat gewend, in het blok moet ik ze zo ook pakken.
Dan kunnen ze nog niet opstappen.
Als een ander ze dan zo vast neemt, pakken ze dat toch anders op , en voelen het eerder als een bedreiging.
Je mag niet vergeten dat ze mij al hun hele leven lang kennen, en ik ze vanaf dag 1 in mijn handen heb genomen.
Ik wil je hier niet mee bekritiseren maar het alleen verduidelijken.
Groetjes Riny


Peggy

Dank je wel Anja,  enne had het al gelezen een keer  :P ::)
De eerste dgn hier heb ik ze ook vastgepakt op die manier( had ik ook zo bij Riny gezien) en ze dan idd op mijn vinger laten zitten met mijn hand erom heen en ze zo dan weer naar de kooi gebracht. Ik heb ze maar een keer vastgehouden om te kroelen en ik vond eigenlijk ook wel dat dat hielp..ze werden echt rustig. Dirkje lag echt te genieten. Dus ik denk toch dat ik het op Caroline's manier ook verder ga proberen want dat ligt het dichtst bij mijn eigen manier.
Ik probeer gewoon vanalles,  ik heb tijd genoeg voor ze.
En met ze op de wc zitten klinkt ook wel goed. Misschien ga ik dat langzaamaan ook eens proberen.  Niet alles op één dag hoor ;D  Ik denk dat je zelf wel aanvoelt wat je het beste kunt doen.Heb ik tenslotte ook bij Nikkie gedaan en die is zo tam...lijkt meer op een mens dan op een valk ;D ;D ;D
Bedankt hè ;)
Gr Peggy


Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje



Voor ons dagboek; klik hier