Peggy's valkjes... zoek een nieuw huisje voor mijn lieve valkjes!!

Gestart door Peggy, 18 mei 2007, 22:36:02

« vorige - volgende »

Peggy

Hoi hoi Sanna ( nog een keer ) ;)
En hoe doe jij dat dan ? dat extra bevochtigen?  en ik neem aan dat jij dan ook een hygrometer hebt?
Ik denk ook echt nu dat dat het is hoor!
We komen er wel uit,dat zie je wel ;) ;)
Gr peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Sanna

Hoi Peggy,

Dat Dirkje en Neeltje veel natter worden kan komen omdat ze nog zo jong zijn. Hun veertjes zijn waarschijnlijk veel zachter dan die van Nikkie en dus wordt ook hun dons veel natter terwijl het er bij Nikkie waarschijnlijk meerendeels zo afglijdt. Vooral bij die twee moet je er voor zorgen dat ze echt goed drogen en niet te lang natblijven.

Ik heb aan de verwarmingen van die bakjes hangen waar je water in kunt doen en dat verdampt dan. En als het nou heel erg is heb ik ook een luchtbevochter. Dat is zo'n apparaat dat water verwarmt zodat het verdampt. Het houdt zelf in de gaten hoe hoog de luchtvochtigheid in de ruimte is. Die dingen worden ook wel veel op marktplaats verkocht.

Groetjes, Sanna

Peggy

Oh dus zo'n apparaat meet ook de luchtvochtigheid of moet ik dan ook een aparte hygrometer kopen?

Ik heb in ieder gaval ook van die waterbakken aan de verwarming hangen.
Gr peggy

Sanna

Hoi Peggy,

Ja, zo'n apparaat meet ook de luchtvochtigheid. Maar een hygrometer kost niet veel, die kun je beter eerst kopen en dan kijken of je het überhaupt nodig hebt.

Groetjes, Sanna

Anja

Hoi Peggy,

ik denk dat ik wat gemist heb want ik kon het niet meer helemaal volgen. Bericht verwijderd ??
Hoe is het nu met je valkjes en hoe werkt de luchtreiniger?
Ik lees dat je nu mss een luchtbevochtiger gaat kopen?
Ik hoop dat het allemaal werkt voor je hoor.
Hadden ze genoten van de douche? Ik fohn mijn valkjes ook wel eens droog maar niet te vaak. Voor ons is het ook niet goed als je altijd je haar fohnt. Hier vinden ze het wel fijn als ik ze fohn maar ook als ik ze afdroog.

Groetjes Anja

Groetjes Anja

Ineke

Hi Peggy, ik volg het al vanaf t begin. Net zoals ik veel verhalen en dagboeken volg, maar nooit iets schrijf. Nu wel, omdat we pietekes uit hetzelfde nestje hebben en ik natuurlijk nieuwsgierig ben hoe het begin bij jullie verloopt!
Ik denk ook, dat mede de omgeving van invloed is in hoeverre Dirkje en Neeltje tam worden en hoe snel dat gaat. Bobby moeten we vaker afremmen, hij bedelt constant om gekroeld te worden. Maar hier lopen ook geen kinderen en een hond, wie weet hoe het dan zou zijn. Wat het fohnen betreft zou ik dat niet doen, dat is niet goed voor de huid. Na het natmaken gaan vogels hun veren poetsen en het fohnen verstoort dat.
Gewoon zo laten drogen.
We hebben een fonteintje besteld om naast de speelboom te zetten, is ook leuk om te douchen! Gezellig op de bank hangen en naar badderende vogeltjes kijken :D
Nou, toedeloe, ik suis morgen weer voorbij om jullie laatste belevenissen te lezen.
Groetjes, Ineke

Peggy

ik denk dat ik dan eerst maar eens zo'n hygrometer koop.
En ja ik hoop ook dat dat gaat werken.We blijven gewoon positief!
De valkjes doen het goed en wat zijn ze mooi zeg.Iedereen die hierbinnen komt zegt het! ;D

Het badderen in de wastafel vinden ze niet zo fijn maar het besproeien met water wel..dan blijven ze redelijk goed zitten...en dan pak ik ze daarna even op met zo'n hydrofiele luier en dat vinden ze hier ook wel prettig...dan stribbelen ze niet tegen.  Ik wrijf ze er niet echt droog mee maar wikkel ze er even in en houd ze dan tegen me aan..gisteren lagen ze helemaal te slapen tegen ons aan, zo schattig.
Sam en Melle vinden dat ook zo schattig.
Gr Peggy

Peggy

Hoi Ineke ,  wat leuk een berichtje van jou.
Neeltje durft vanaf het begin meer dan Dirkje,maar ik heb er alle vertrouwen in hoor dat ze op den duur meer naar ons gaan komen om evt gekroeld te worden.
We zagen het al bij riny hè dat Bobby heel veel durfde en al bij jullie op de schouders vloog.  Het ene valkje is natuurlijk het andere niet en dat is natuurlijk oké. Nikkie ( ons oudere valkje ) volgt mij bijv de hele dag als ie uit de kooi is. Is wel komisch hoor...hij vliegt met een grote bocht om iedereen heen ,  direct naar mij toe.
Nikkie is al die drukte hier natuurlijk ook gewend. Maar daar wennen de twee nieuwelingen ook nog wel aan. Meestal haal ik ze ook uit de kooi als de kids op school zijn en Does goed is meegeweest zodat zij ook wat relaxter is. Maar dat gaat gelukkig ook steeds beter...Does reageert er al een stuk rustiger op,gelukkig.
Ik vind het ook niet erg hoor dat ze nog niet bij me willen zitten,dat komt van zelf wel een keer...we hebben gewoon nog even geduld nodig ;)  Ze komen er vanzelf eenkeer achter dat ik heel leuk ben ;D ;D
En hoe reageerd Bobby op je andere valkjes? Hoe heb je de valkjes verdeeld over je twee kooien?
Ben heel benieuwd. en hoop je regelmatig te zien in mijn dagboek.
Gr Peggy

Gerda

Hoi Peggy,

Toen ik vanochtend je berichtjes las wilde ik daar op reageren, maar helaas werd ik opgeroepen en moest naar mijn werk.
Nu ik wil reageren, blijkt het oorspronkelijke berichtje te zijn vervangen door een ander bericht.
Daardoor lijken de berichtjes die erna geplaatst zijn geheel uit context gerukt.

Dit werkt erg verwarrend en kan een raar beeld geven. Ik zou je daarom willen vragen om zo min mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheid een geplaatst bericht te veranderen.

Inhoudelijk reageer ik straks nog even (op persoonlijke titel),

Groet, Gerda - moderator dagboeken en verhalen

Ineke

Hi Peggy, ja joh, dat komt wel goed met aanhankelijkheid. Jouw valkjes moeten aan meer dingen om hen heen wennen dan die ene nieuwe van mij. Wat ik wel had gemerkt bij Teuntje, de eerste (uit dierenzaak, bang) is dat ik de eerste week geen bezoek ontvang. Ja, dat klinkt belachelijk, ik weet het. Mijn schoonouders willen het diertje ook gelijk zien, maar ik wil dat de vogel de eerste week alleen ons, de andere vogels, het huis en de kooi leert kennen. Dat heb ik bij ze alle vier gedaan en ja, ze waren allemaal snel gewend. Maar als je een drukker socialer leven hebt, zoals jullie, kan dat niet en duurt dat gewoon langer. Zeker als je ook nog rekening moet houden met de hond. Wat is het voor soort/ mengelmoes?
Teuntje&Tony zitten in 1 kooi, Bibbi&Bobbi in de andere. Ze gaan ook in elkaars kooien zitten, hoor. Zolang Teuntje maar niet met Bibi of Bobbi in een kooi zit. Die is namelijk met Tony in hogere sferen en wil geen indringers :)
Ik las over hygrometers. Heb eentje van Kijkshop, 15 euro.
Nog veel plezier met Dirk en Neeltje!
Groetjes, Ineke

Gerda

Hoi Ineke,

Dat heb je goed verwoord!
Het kost tijd om een valkje aan een nieuwe situatie te laten wennen. En dat geldt voor elk valkje, ook de brutaalste  ;)
Het beste is een zo rustig mogelijke omgeving te maken voor de valkjes en daarna steeds meer uit te breiden. Dat heb ik ook gedaan toen ik Grisha kreeg. Die was echt hartstikke tam, toch heb ik haar de eerste dagen in de kooi gelaten en een paar keer per dag er uit gehaald. Eerst alleen in de kamer, dan ook de gang en de slaapkamer, eerst bij de andere valkjes en daarna ook bij die donderstenen van grasjes  :)
Grisha nam ik haar pas mee om te douchen toen ze echt gewend was. Elke stap is heel wat voor een valkje, al leren ze erg snel en zijn ze super nieuwsgierig.
Inderdaad, niet ieder valkje is hetzelfde, maar je kunt wel in grote lijnen zeggen dat het laten wennen aan een nieuwe omgeving voor ieder valkje hetzelfde kan verlopen. Alleen zal het bij het ene valkje sneller gaan dan bij het andere.

Peggy, je geeft al aan dat je Dirkje en Neeltje er uit haalt als de kids naar school zijn en je viervoeter een beetje moe is. Dat is prima, dan kunnen ze rustig aan je wennen.
Valkjes zijn geen dieren zoals konijnen, die het vaak prettig vinden om vastgehouden en geaaid te worden. Voor kinderen is dat vaak moelijk, want valkjes zien er zo aaibaar uit. Maar naast vasthouden en aaien (de dingen die ze niet leuk vinden) kun je wel met ze spelen. Laat ze lekker knabbelen aan takjes, leer ze opstappen op commando, maar belangrijk: win hun vertrouwen. En dat doe je het beste door consequent te handelen en in het begin zeker niet teveel te willen.

We zijn hier op het forum om van elkaar te leren. Niemand doet het perfect en vooral in het begin niet. Maar je hebt duidelijk plezier in je valkjes, dus je zult het er zeker voor over hebben om hun vertrouwen te winnen en twee echte maatjes er bij te krijgen.

Succes ermee!
Groetjes, Gerda

Peggy

26 mei 2007, 23:39:50 #56 Last Edit: 30 mei 2007, 22:39:16 by Peggy
Hoi Ineke,
Dan ga ik morgen eens even kijken bij de kijkshop.Dank je wel!

Hoi Gerda, sorry dat ik een bericht verwijderd heb maar het werd zo negatief opgevat dat ik helaas geen andere keuze had. Ik vertelde alleen maar hoe het ging met Dirkje en Bo en dat ze het niet zo fijn vinden om bij ons te zitten en dat ze bijv niet naar ons toevliegen....nergens maar dan ook nergens stond daarbij vermeld dat ik dat vervelend vond of dat ik dat niet begreep. Natuurlijk weet ik dat een valkje moet wennen ...sterker nog ik had ( heb ) helemaal geen verwachtingen.  Ze doen het werkelijk prima en dat ze ( nog ) niet bij me komen uit zichzelf is een feit maar dat vind ik absoluut geen probleem! en nog belangrijker;  ik geef daar niemand de schuld van. Het was gewoon een simpele mededeling. Niet als aanval of negatieve kritiek bedoeld.
Ik heb nog een valkje van 11 jaar en die moest toen ook wennen...is toch normaal.  Ik kan er ook met mijn pet niet bij dat daar zoveel ophef over wordt gemaakt...dat verschillende leden dit zo negatief oppakken. Ik klaag nergens over,  ben uiterst tevreden over Dirkje en Bo ( Neeltje ), ik vroeg zelfs geen advies over het tam maken ( het laten wennen aan ons,bedoel ik dan ),  omdat ik zelf weet dat ze vertrouwen in ons moeten krijgen, en nogmaals dat vinden wij heel begrijpelijk en prima!
Daarom snap ik er werkelijk niks van maar één ding weet ik wel ;  leuk vind ik het beslist niet!

Jammer!

Anja

Hoi Peggy,

Hoe gaat het met je valkjes?

Ik zou idd de adviezen van Ineke en Gerda uit proberen. Het kan nooit geen kwaad. Het ene valkje heeft meer tijd nodig dan het andere.
Bij mij waren ze zo gewend maar ze komen ook bij een kweekster vandaan die ook honden, katten etc heeft. En ook nog meerdere valkjes dat scheelt natuurlijk ook.
Het komt allemaal goed daar ben ik van overtuigd want jou inzet is er hoor.
Je verteld vol liefde over je valkjes. Met geduld kom je al heel ver. Ik vind dat je het goed doet Peggy.

Groetjes Anja

Peggy

Hoi Anja,  het gaat inderdaad hartstikke goed,  maar dat gaat het eigenlijk al vanaf het begin. Ze doen het gewoon prima.
Mij hoor je niet klagen en geduld heb ik gelukkig genoeg ;D

Ik had vanmorgen een fruithapje gemaakt voor het drietal en ze waren er als de kippen bij...zo leuk! dankbare vogeltjes heb ik ;)

En Ineke;  onze Does is een soft coated wheaten terrier en ze is middelgroot en ze wordt met de dag rustiger naar de valkjes toe.  Vroeger hadden we een golden retriever en ja dat zijn vele rustigere honden..Does is gewoon af en toe een echte trubbelkont.
Het is wel een grote schat hoor en natuurlijk moet ook zij wennen aan al dat gefladder. Maar ze doet het goed,  ik ben trots op der ;D

Dank je wel voor je lieve berichtje Anja;  en inderdaad het komt hier helemaal goed,  daar maak ik me niet druk over. Ik ben zeer happy met al mijn diertjes.
Gr Peggy

Anja

Hoi Peggy,

Het zijn ook schatten hoor. Leuk is dat dan als je iets voor ze hebt gemaakt. De reactie van de valkjes.

Hier hebben ze vanochtend met z'n alle gedoucht. Dat is ook genieten hoor.

Does zal idd ook moeten wennen aan de valkjes maar ook dat gaat goed komen.

Groetjes Anja