8 mei 2025, 03:52:28

Popje legt eitjes maar .......

Gestart door bert+japio, 18 mei 2007, 10:38:06

« vorige - volgende »

bert+japio

Hallo,

Mijn Lutino poje Roxy heeft gisteren haar eerste en vanmorgen haar tweede eitje gelegd op de bodem van mijn binnenvoliere. Nou vraag ik mij af af de andere lutino (Coco) een man of pop is, ik heb Coco niet zien dekken of wat dan ook en als Coco binnen 10 cm van Roxy in de buurt komt krijgt deze vaak een waarschuwing om weg te gaan  :-\ Nou vraag ik me dus ook af of deze eitjes bevrucht kunnen zijn en hoe je dit kunt zien. Coco komt zo af en toe eens bij de eitjes kijken als Roxy even weg is maar speelt er eigenlijk een beetje mee voor mijn gevoel, staat er met een poot op en zit met de snavel er tegen aan te mieren.

Gr Bertus

*Yvon

Hoi Bert

Roxy en Coco zijn echte popjes.  ;) :D

Moeder:cinnamon split voor bont
Vader:lutino split voor bont

man afkomst:
25% bont split voor {X1:  lutino} {X2: cinnamon}
25% wildkleur split voor {X1:  lutino} {X2: cinnamon}
50% wildkleur split voor bont {X1:  lutino} {X2: cinnamon}

pop afkomst:
25% bont lutino
25% lutino
50% lutino split voor bont

Hij heeft dit jaar met onze opaline pop(Beauty) ook 2 lutinootjes gehad en dat zijn ook popjes.
Al heb je 2 popjes,eitjes leggen doen ze toch wel.
Daar hebben ze geen man voor nodig.  ;) ;D

Groetjes Yvon

Klik op de foto en zie onze site.
Ons dagboekje is 
< hier >

bert+japio

Owkee bedankt, dan ga ik de eitjes weghalen

Romy

Hoi Bert

Ik denk dat het beter is om de eitjes te laten liggen, anders gaat je valkje doorleggen en daar kan ze enorm uitgeput van geraken.
Het is beter om de eitjes te laten liggen tot ze er niet meer naar omkijkt, ofwel nepeitjes te leggen (is misschien wel hygiënischer).

Groetjes
Romy

ManjaV

Ha Bert,

Daar geef ik Romy gelijk in.
Het popje zal na een week of drie (soms eerder) de eitjes vanzelf verlaten. Dan kan je ze met een gerust hart wegdoen.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

bert+japio

Dan ga ik morgen even nep eitjes kopen waar ze op kan gaan zitten  ;D

Bedankt voor de reactie's

carco

Je hoeft echt geen nepeitjes te kopen hoor, waarom zou je als ze niet bevrucht zijn. Waarom is dat hygiënischer ???

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

ManjaV

Het is iig handig om een nepeitje in huis te hebben, mocht er 1 kapot gaan...;D (dat had ik hier ook)...
Inderdaad kan je de gewone eitjes laten liggen. ;)

Groetjes,
Manja

carco

Nou..valkjes kunnen niet tellen hoor, dus of er 3 of 4 liggen maakt ze helemaal niet uit.
Dus voor 4 eitjes bv hoef je er echt geen 4 terug te leggen.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

Romy

Hoi

De reden waarom ik dacht dat het misschien hygiënischer is om nepeitjes te leggen, is omdat ik dacht dat als een eitje na enkele weken bv. kapotgaat door bv. erop te trappen of zo, dat het dan stinkt? Of niet dan?
Ik dacht dat oude eieren erg vies konden ruiken als ze kapot gaan en daarom stelde ik voor dat neppers hygiënischer zijn dan de gewone (onbevruchte) eitjes te laten liggen.

Misschien is het een verkeerde redenering van mij, waarvoor mijn excuses dan!

Groetjes
Romy

ManjaV

Hey Romy,

Soms gaan de eitjes inderdaad stuk, en dan is het volgens mij ook hygiënischer nepperds neer te leggen. Ik had dit bij Yariki. Een eitje van haar ging min of meer kapot en toen heb ik een nepei in de plaats gelegd. Het was haar eerste eitje. Ik laat geen kapot eitje liggen. Dus je redenering lijkt me juist heel logisch.
Als ze echter niet kapot zijn, maakt het verder niet uit (en ze hoeven ook niet altijd kapot te gaan).

Groetjes,
Manja

bert+japio

Inmiddels heeft ze vannacht haar vierde eitje gelegd, ik hou het gewoon even in de gaten of er niets kapot gaat. Mocht er wat kapot gaan haal ik de andere er even uit en maak ik de voliere even schoon wat zo af en toe toch moet gebeuren. Verder doet ze het goed, eet en drinkt nog normaal en zit lekker te broeden, wat kunnen ze toch schattig boos worden als je in de voliere komt om te voeren  ;D

ManjaV

Nou he ;D ;D het ziet er wel heel lief uit als ze een beetje boos zijn.
Dat gaat goed zeg, het vierde eitje alweer. Ik ben benieuwd of ze het hierbij laat.

Groetjes,
Manja

bert+japio

Bij 4 eitjes is het gestopt, ze zit nou nog driftig te broeden  ;D

Valerie

En wat kunnen ze lekker driftig verdedigen, eitjes die onbevrucht zijn.
Vorig jaar heb ik het 2de nest vervangen door nepperds. Ze hadden niks door. En maar fel verdedigen, die nepperds.  ;D