2 mei 2025, 19:24:00

Rui (mannetje of popje?)

Gestart door bjorntjj, 17 mei 2007, 18:08:34

« vorige - volgende »

bjorntjj

Als het rui is voor de valkparkiet hoe zie je dan aan de periode van de rui of dat het een mannetje of een popje is?
Ik begrijp dit niet echt. dus hoe zie je het verschil van een mannetje en een pop in de rui?

Riny

Hoy Bjorn
Volgens mij kun je dat pas zien na de ruiperiode.
Bij mannetjes vervagen de parels, en het visgraat motief in de staartveren gaat weg bij mannen.
Wildkleur mannen krijgen een gele kop.
Bij Bonte valkjes duurt dit allemaal veel langer.
Groetjes Riny

Linn

Citaat van: Riny op 17 mei 2007, 18:13:50
Hoy Bjorn
Volgens mij kun je dat pas zien na de ruiperiode.
Bij mannetjes vervagen de parels, en het visgraat motief in de staartveren gaat weg bij mannen.
Wildkleur mannen krijgen een gele kop.
Bij Bonte valkjes duurt dit allemaal veel langer.
Groetjes Riny

Lijkt me toch niet dat het langer duurt, het gaat toch gewoon even snel alleen je ziet bij bonten minder goed het geslacht.

Riny

Hoy Linn
De veranderingen aan het lichaam, waaraan jij het geslacht kunt herkennen,laten zich bij bonte valkjes later zien.
Dat is een proces wat langer duurt.
Groetjes Riny

Linn

Citaat van: Riny op 18 mei 2007, 08:31:00
Hoy Linn
De veranderingen aan het lichaam, waaraan jij het geslacht kunt herkennen,laten zich bij bonte valkjes later zien.
Dat is een proces wat langer duurt.
Groetjes Riny

Hoezo dat dan? Ze groeien en ontwikkelen toch ook even hard als bijv. wildkleuren.

Ivy

Hoi Linn.
Ze wisselen de veren even snel, maar bijvoorbeeld de parels verdwijnen langzamer bij bonte valkjes. Ik heb er eentje van april 2005 en die heeft nog steeds wat parels. Mijn witmasker mannetje van vorige jaar heeft inmiddels geen visgraat motief en is al helemaal op kleur, geen veertje nog over die hij als baby had.
Waarom dat zo is - geen idee.
Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Linn

He wat raar! Is de bonte valkparkiet dan ook een 'zwakkere' mutatie?

Rianne

Je zou haast zeggen dat het een sterkere mutatie is, in ieder geval wat betreft het parel patroon. Mijn bonte man van juni 2005 heeft her en der ook nog een parel zitten, terwijl mijn wildkleur man van mei 2005 al bijna geen parels meer had toen ik hem kocht eind oktober 2005.