29 april 2024, 18:11:03

Héél jong en niet gevoerd..

Gestart door Lieke, 16 mei 2007, 17:14:48

« vorige - volgende »

Lieke

Hallo,

Ik zit hier met een nestje van 4 jongen waarvan de 2 jongste amper worden gevoerd, de oudste 2 eisen namelijk al het voer op. Heb net een pot Nutribird gekocht en voer ze een beetje bij, anders komen ze om (hun kropjes zijn helemaal leeg). Wat is jullie advies, helemaal niet bijvoeren of een paar keer per dag een klein beetje? En moet ik ze tot ze uitvliegen (en daarna nog eventjes) bijvoeren of kan ik ermee stoppen totdat ze zelf een 'grote bek' op kunnen zetten?

De ouders zitten er amper nog op, hoort dat zo of horen ze er de hele dag op te zitten? er is al namelijk een jong overleden, waarschijnlijk voerde ze die ook niet.. De jongen zijn nu jonger dan een week.

Groetjes, Lieke :)

Karin

Een aantal keer per dag bijvoeren en hopen dat de ouders het weer op gaan pakken. Bij mij ( ik kweek wel binnen ) zitten de ouders er ook al vrij snel niet meer de hele dag op. Zodra alle eitjes uit zijn en ze elkaar warm kunnen houden gaan bij mij meestal de ouders er af en gaan alleen nog het blok in om te voeren.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy Lieke
Bij mij, en ik kweek alleen maar buiten, blijven de ouders wel lang in het blok bij de jonkie's.
Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de buitentemperatuur.
Ook ik zou ze dan in het nest bijvoeren, maar ook weer niet te vaak.
Als de jongen niet bedelen bij de ouders, nemen die het voeren misschien  helemaal niet over.
Is er niemand in joiu omgeving waar je een jong zou kunnen overleggen?
Groetjes Riny

Lieke

Hallo,

Vanmiddag ging mijn vader bij de jonkies kijken en toen zei hij tegen me: dat echt niks meer. Ik helemaal in de stress, bleek dus dat er weer een jong dood was, helemaal onderkoeld. De 3 overgebleven jongen naar binnen onder een warmte lamp (ze waren helemaal slap en reageerde helemaal niet meer, echt super zielig). Nu voer ik ze dus steeds met de hand (ik heb een tijdje geleden 2 valkjes met de hand gevoerd ( 3 weken en 5 weken ) met de hand gevoerd dus ik heb het een beetje onder de knie). Ze zijn al véél actiever en piepen de hele tijd en zitten soms ook rechtop, de ouders bleken niet alleen de 2 jongste in de steek te laten, maar allemaal.

het koppel heeft al eerder jongen gehad, maar dit is de eerste keer dat ik met dit koppel kweek. De vrouw van de man waarvan ik deze valken gekocht had vertelde dat ze een keer 2 jongen van dit koppel naar binnen had gehaald en tam had gemaakt (misschien voerde de ouders ze niet goed en heeft ze dat daarom gedaan) :-\

Als ze nu doodgaan, heb ik alles gedaan wat ik kon doen..

Moeten ze trouwens ook 's nachts gevoerd worden?
Ik voer de ze nu om de 2/3 uur (als ze een beetje honger beginnen te krijgen) is dat goed?

Ze zijn nu tussen de week en anderhalve week oud.. gaan ze zeker dood of is er een klein kansje dat ze overleven (ze eten heel goed van de nutribird)?

Tips zijn meer dan welkom !

Groetjes, Lieke :)

Riny

17 mei 2007, 20:13:50 #4 Last Edit: 17 mei 2007, 20:15:47 by Riny
Hoy Lieke
Valkjes van 3 en 5 weken met handopfok verder groot brengen staat in geen verhouding tot hele kleintjes.
Die hebben al heel belangrijke voedingstoffen van de ouders binnen gekregen.
dat zijn voedingsstoffen die geen enkel handopfokvoer kan evenaren.
Hou er rekening mee dat er van alles mis kan gaan ook al doie jij nog zo je best.
Als ik op dit moment jonkie's had was ik ze op komen halen, maar bij mij liggen op dit moment enkel eitjes.
Hier is een voedingsschema voor valkjes.
Schema voor de voeding:
Leeftijd Voedertijden Hoeveelheid
dag 1 na 8 uur wat water op temperatuur en druivensuiker, elke 2 uur 10%
dag 2 elke twee uur zeer waterige pap met druivensuiker 10%
3-4 dagen elke twee uur 10%
5-7 dagen elke drie uur 10%
8-14 dagen  7:00, 11:00, 15:00, 19:00, 23:00 10%
15-24 dagen 7:00, 12:00, 17:00, 23:00 10%
25-34 dagen 7:00, 17:00, 23:00 10%
35-44 dagen 7:00, 19:00 10%
45 dagen tot zelfstandig 19:00 

Ik raad je aan om goed op onderstaande link te lezen.

http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html
en als je verder nog vragen hebt wil ik je graag helpen.
Groetjes Riny

Lieke

Hoi Riny,

Is er een kans dat ze het overleven?

Groetjes, Lieke

Riny

Hoy Lieke
Er is zeker een kans dat ze het overleven.
Het is mij meermaals gelukt, eerlijk gezegd is het ook wel eens mis gegaan.
Maar bedenk goed, meer als je best doen kun je niet.
Het is vooral erg belangrijk dat 1x daags het kropje helemaal leegt.
Ik wens je erg veel succes!.
Groetjes Riny


Lieke

Hallo,

Echt heel erg bedankt voor al het advies !!

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het met de valkjes gaat !

Groetjes, Lieke :)

Lieke

Hallo,

De valkjes zijn de nacht goed doorgekomen. Eentje heeft veel lucht in de krop, kan dit kwaad?

Ze zijn voor de rest erg levendig, dus het gaat prima. Ze eten ook erg goed.

Groetjes, Lieke :)

trienke

Hoi Lieke

Het luckt kan niet zoveel kwaad. Als het goed is zal dat er zelf weer uit gaan.

Het word een zware tijd voor je, want ik heb ook ervaring met jonge valkjes opvoeden met de hand.

Succes.

Groetjes Trienke

Lieke

Hallo,

Ik wou ze weer gaan voeren, dus ik met mijn spuitje met pap naar het bakje toe. Lag het oudste jong helemaal op de grond heel erg raar te doen met zijn kopje. Toen deed hij niks meer en zijn ademhaling werd langzamer. Toen ging hij dood..

Ik voel me nu ontzettend schuldig.. wat heb ik fout gedaan?
Als ik ze in de volière had laten liggen waren ze nu allemaal dood geweest.. Wat moet ik doen??

Groetjes, Lieke

Riny

Hoy Lieke
Je kunt hier zelf niets aan doen.
Jij hebt je uiterste best gedaan.
De enigste mogelijkheid is nog om ze bij een ander koppel te overleggen.
Groetjes Riny

Coco en Chantal

18 mei 2007, 13:48:54 #12 Last Edit: 18 mei 2007, 14:16:52 by Coco en Chantal
Lieke brengt de 2 babyvalkjes naar mij toe en ik leg ze onder een koppel die 3 babyvalkjes heeft liggen.

Ik hoop dat de 2valkjes het gaan redden van lieke.

Ik ga in ieder geval mijn uiterste best doen, of beter gezegt ik hoop dat het koppel zijn best gaat doen en ze accepteerd.
Groetjes Chantal en de valkjes


Riny

Hoy Chantal
Wat lief van jou, ik heb ook al zitten denken in die richting,
maar ik durf het echt niet aan .
De enigste 2 jonkie's die ik nu heb zijn geelwangen en daar durf ik geen veranderingen aan te brengen.
Tot nog toe zijn ze helemaal alleen door de eigen ouders bebroed en gevoerd, dit durf ik echt niet in gevaar te brengen.
Ik duim voor jullie beide dat het lukt.
Groetjes Riny

Coco en Chantal

Hoi Riny

ja ik begrijp je helemaal hoor .

Ik hoop dat mijn koppel ze accepteerd en dat het gezonde valkjes mogen worden.



Groetjes Chantal en de valkjes