26 april 2024, 20:56:09

blazen

Gestart door anneke, 3 oktober 2002, 18:51:34

« vorige - volgende »

anneke

hallo, ik heb sinds 17 augustus een jonge valkparkiet hij at uit mijn hand, toen werd hij ziek, zijn we naar de dokter geweest(wat hij natuurlijk niet prettig vond, zodoende dat hij in vinger hing en niet meer los wilde laten, wat volgens mij wel logische is van angst), maar nu eet hij weer uit mijn hand, maar zodra ik mijn vinger in de kooi ook maar iets optilt, blaas hij als een gans, zou dat nog overgaan, ik denk zelf dat het van angst is, voor de rest is hij de hele dag met van alles aan het spelen, en heb hij het echt naar zijn zin, maar soms denk ik deze krijg ik nooit tam, vorig jaar had ik een andere en die kwam na een paar weken al op je schouder zitten, deze durf ik ook nog niet uit zijn kooi te doen omdat hij nog niet handtam is, maar voor de rest is hij heel gezellig maar ik wil hem graag tam maken, help hoe moet ik dat doen? ;D

Peter

Hallo Anneke,

Ik heb je tekst gekopieerd om daar wat opmerkingen bij te plaatsen en tips natuurlijk.

hallo, ik heb sinds 17 augustus een jonge valkparkiet
hij at uit mijn hand, toen werd hij ziek,
Wat jammer.
zijn we naar de dokter geweest(wat hij natuurlijk niet prettig vond, zodoende dat hij in vinger hing en niet meer los wilde laten, wat volgens mij wel logische is van angst),
Klopt.
maar nu eet hij weer uit mijn hand,
Dat is mooi.
maar zodra ik mijn vinger in de kooi ook maar iets optilt, blaas hij als een gans, zou dat nog overgaan,
Heel langzaam en met heel veel geduld.
ik denk zelf dat het van angst is,
Klopt, ik ook.
voor de rest is hij de hele dag met van alles aan het spelen, en heb hij het echt naar zijn zin,
Dat is goed om te horen.
maar soms denk ik deze krijg ik nooit tam,
Sommige valkparkieten zijn erg moeilijk tam te maken. vooral valkparkieten die uit een voliere komen.
vorig jaar had ik een andere en die kwam na een paar weken al op je schouder zitten, deze durf ik ook nog niet uit zijn kooi te doen omdat hij nog niet handtam is, maar voor de rest is hij heel gezellig maar ik wil hem graag tam maken, help hoe moet ik dat doen?
Alle tips die ik kan geven die kun je ook vinden bij "tam maken"en "vragen over.."en natuurlijk op dit forum.

Hopelijk kun je hier iets mee!
Veel succes,
Peter

Anneke.

hallo, bedankt peter
ik heb nog 2 vragen, misschien kan je me helpen

- iemand gaf me het advies om hem geen eten te geven, waardoor hij misschien liever wordt, maar dat vind ik zielig,
- zou ik zijn kooi niet open kunnen zetten, misschien zoek hij ons dan vanzelf op, eens moet hij er toch aan wennen?

misschien heb je dit bericht al gehad, want het ging een paar keer mis

alvast harstikke bedankt

anneke

Wendy

Sommige valkparkieten worden inderdaad nooit tam en zijn van nature nogal bang aangelegd. Geen eten geven is inderdaad zielig. Vogels hebben een hele snelle stofwisseling en kunnen als snel neervallen als je ze geen eten meer geeft.

Geduld hebben is het enige wat je kunt doen. Hij komt vanzelf als hij zin heeft, zoniet, jammer dan. Je kunt er toch ook van genieten als hij ondeugende dingen uithaalt?

Ik heb vier valkparkieten, waarvan eentje (die we als eerste hadden) echt supertam is. Maar deze blaast ook naar mij hoor :-) Bijten doet hij niet, maar als hij blaast dan vind hij dat ik hem niet goed genoeg kroel ofzo. Gek beest :-)
Als ik bepaalde dingen zeg dan reageert hij ook blazend, wel grappig, of als ik zelf begin te blazen dan doet die dat ook terug. Het is dus niet altijd angst hoor. Misschien bij die van jou wel, dat weet ik natuurlijk niet.

Heb geduld!

Wendy