3 mei 2025, 22:03:12

ik kan niet bij het nestblok...

Gestart door danoontje21, 10 mei 2007, 19:06:45

« vorige - volgende »

danoontje21

Wat erg ontzettend slim is geweest van mn vriend is dat hij het nestblok van onze ontamme valkjes helemaal in de kooi heeft vastgeschroeft (t is zo een dikke zware uitgeholde boomstam), bovenin zodat wij er niet bij kunnen. Het blok gaat van boven met een draaischijf open maar aangezien het in de hoek zit kan het de draai niet maken en dus niet open...heel handig! We kunnen wel door het gat zien een beetje zien wat er aan de hand is. We hebben nu 4 eitjes en over 6 dagen moet de eerste als het goed is uitkomen.
Ik wil de beestjes dolgraag tam maken, alleen kan ik daar dus niet heel vroeg al mee beginnen want we kunnen het nestblok niet in.
Komen de jonkies er voor het eerst pas uit rond de 3 weken?
Kan ik ze dan ook al weghalen bij de ouders? Ik wil ze graag met de hand verder grootbrengen of is het beter als ik ze nog een aantal weken laat liggen?
Heeft het tam maken dan nog wel succes aangezien ze dan ook weg kunnen vliegen enz? Wie heeft hier ervaring mee?
(de volgende keer als de valkjes weer een nestje gaan krijgen hangen we het blok ánders... ;) )

•=Bonnie=•

als de jongen er eenmaal zijn en de ouders er niet meer de hele dag op zitten kan je het blok losschroeven en wat lager hangen

dan kan je er gewoon bij, tegen die tijd laten ze hun jonge niet meer in de steek en jaag je ze er ook niet zolang af dat het een risico is.

ze komen het blok 'pas' uit met vier weken. dan nog beginnen met pap voeren is in mijn ervaring een hele klus die de jongen echt niet fijn vinden en echte dwars liggers krijg je dan niet meer echt super tam.

Als je perse over wilt gaan op handvoeding zou ik ze vanaf 3 weken op toerbeurt mee naar binnen nemen. op die leeftijd is voer nog het middelpunt van hun bestaantje dus nemen ze pap nog makkelijk aan. Gewoon een uurtje mee naar binnen en voor je ze terug zet pap aanbieden om aan de smaak te wennen.

De volgende dag pak je de andere helft mee naar binnen en zo tot ze het blok uit komen.

Als ze eruit zijn kan je kijken of ze in de vlucht nog wat pap willen. Ik zou ze tot tenminste 7 dagen na het uitvliegen bij de ouders laten. Daar leren ze zelf van eten en als het goed is zijn ze dan zo'n 5 weken oud als je ze binnen haalt en hoeven ze nog maar 2x per dag pap bij.

Als je extreem bange valkjes hebt kan je ze vanaf 3 weken elke dag even mee naar binnen nemen en wat langer dan een uur, je bent dan per dag alleen wel langer bezig. Alle jongen ineens weghalen zou ik nooit doen, kei zielig. Hoe tammer ze zijn voorhet uitvliegen hoe beter als je het op deze manier doet.

danoontje21

dankjewel voor je antwoord! Dat idee had ik ook al, dat als ik per na het uitvliegen mee begin, dat het dan best lastig kan worden...
Maar ik ga je tips opvolgen en hoop dat het zo goedkomt!