16 juni 2024, 23:02:16

Geslacht

Gestart door Jel, 9 mei 2007, 10:50:30

« vorige - volgende »

Jel

Hallo,

ik heb een vraagje hoe kan ik het geslacht van mijn 2 jongen valkies te weten komen ze zijn nu 2 maanden oud en kweker heeft me vertel dat i9k aan de bekens kan voelen hoever ze uit elkaar staan dicht bij elkaar is man en ver uit elkaar is pop zij die kweker maar is dit waar en doet dit geen pijn voor de jonkies en zijn er nog anderen manieren?
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Ivy

Hoi Jelke.
Volgens mij kan je dit pas voelen als de pop ouder is. En dan nog zou je veel ervaring ermee kunnen hebben, lijkt me moeilijk om het verschil te voelen als je dat nog nooit gedaan heb.
Als ze 2 maanden oud zijn, zou je kunnen wachten tot de eerste rui. Afhankelijk van de mutatie dan, maar vaak kan je zien of je een man of pop hebt na de rui.
Hier kan je meer over lezen:
http://www.valkparkiet.com/nl/vraag/1.htm

Welke mutatie valkjes heb je? Bij bonte valkjes kan je bijvoorbeeld geslacht niet aan de uiterlijk zien, dan zou je dus gedrag moeten observeren, daar staat ook meer over in de link boven.

Als je het nu al graag met zekerheid wil weten, kan je ook een DNA test laten doen. Bij www.gendika.nl kan je lezen hoe en wat.

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Jel

de ouders zijn een wildkleur man en een lutino pop en de kweker die me dat heeft verteld heeft het me voor gedaan en toen ik bij hem een koppel kocht het me bij de man en de pop laten voelen maar ik weet niet of het pijn doet voor ze lijkt mij niet erg prettig als iemand zo aan je zit te voelen
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Ivy

Hoi.
Ik denk niet dat het pijn doet (tenzij je te hard duwt) maar ja ze zullen het niet prettig vinden, dat vast niet.
Welke kleur hebben de jonkies? Zijn het wildkleurtjes? Dan is het zeker na de rui te zien, mannetjes krijgen gele koppie.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Jel

ik heb een foto ik weet alleen niet hoe je die moet plaatsen in een bericht leg me dat even uit dan post ik ff een foto van de 2
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Ivy

Hoi.
Hoe je een foto kan plaatsen staat hier in detail:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,16188.0.html

Succes ermee!




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Jel

9 mei 2007, 11:34:09 #6 Last Edit: 9 mei 2007, 11:34:54 by Rianne
hier is een foto van 1 van de jonkies met hun vader

Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Rianne

Volgens mij is dit een cinnamon, als de vader split cinnamon is en de moeder is GEEN cinnamon, is dit een pop.

Jel

de vader en moeder heb ik in een dierewinkel gekocht dus weet niet meer als wildkleur man en lutino pop maar ik geloof jullie best als jullie zeggen dat het in cinnamon is want de anders ik nog een beetje lichter maar kan dat cinnamons kweken uit een wildkleur man en lutino ik weet niet of ze gesplit zijn de ouders maar de lutino pop heb ik niet meer die is overleden heb nu een wildkleur geparelde pop er bij zitten
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Jel

9 mei 2007, 11:56:54 #9 Last Edit: 9 mei 2007, 12:04:10 by Rianne
hier is een foto van de 2 jonkies  ;D

Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Rianne

Als ze allebei cinnamon zijn en de ouders zijn dat niet, dan zijn dit popjes. Een split houdt in dat een valkje een kleur in zich heeft, maar dat deze niet uiterlijk te zien is. Als een mannetje split is voor cinnamon, en het vrouwtje niet, dan zijn de cinnamon kleintjes automatisch popjes.

Ivy

Hoi Jelke.
Dat klopt helemaal wat Rianne zegt. Dus als dit jonkies zijn van je wildkleur man en je lutino pop, dan zijn het dus popjes en hoef je verder geen rare dingen doen ;D




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Jel

bedankt weer wat geleerd
maar ik heb nu er een wildkleur geparelde pop bij gezet omdat die lutino is overleden maar wat  krijg ik hier voor jonkies uit ?
ik snap die berekeningen van die mutatie calculator niet egt goed zoude jullie het me willen uitleggen
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Ivy

Hoi Jelke.
Wat voor jonkies kwamen er uit nog meer van je koppel? Zo kan je achterkomen waar de man split voor is. Hij is in ieder geval split cinnamon.
Dus met geparelde pop kan je dit eruit kweken:

Moeder:gepareld
Vader:wildkleur split voor {X1:  cinnamon}

man afkomst:
50% wildkleur split voor {X1:  cinnamon} {X2: gepareld}
50% wildkleur split voor {X2: gepareld}

pop afkomst:
50% cinnamon
50% wildkleur

Als je verder niks weet over de afkomst van je valkjes, moet je dus gewoon afwachten wat voor jonkies er uitkomen. Als ze bijvoorbeeld allebei split zijn voor bont, kan je ook bonte jonkies ermee kweken.
Hier kan je lezen over hoe het gaat:
http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19896.0.html

Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Jel

Nee ik weet niks verder van een split van de man en de pop ik heb er verder met de wildkler [ x1 cannamon ] en de lutino pop alleen cannamon's mee gekweekt en nu de nieuwe pop weet ik ook nisk van of zij een split bezich draagt.
ze zijn nu al bijna aan het nestelen vorige week zoiets heeft de man het eerst op de pop gezeten en dat zag er allemaal dood normaal uit dus ik verwacht volgende qweek het eerste eitje want de pop en de man zitten veel in het blok maar ik zie het wel ik houd jullie op de hoogte door foto's te posten als de jonkies er zijn kunnen we dan kijken of er nog meer split zijn bij mijn man of bij de pop

maar alsvast bedankt
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)