17 mei 2024, 03:36:12

Bijvoeren

Gestart door gdegraaf, 6 mei 2007, 20:00:14

« vorige - volgende »

gdegraaf

Hoi ik heb gister een jonge handtamme valkparkiet gekregen die net uit het blok is. Hij moet nog bijgevoerd worden. Volgens de man van de dierenwinkel moest ik brinta maken en in z'n bekje spuiten met een spuitje.

Alleen als ik hem pak wordt hij wild, en begint hij te bijten. Met moeite heb ik een half spuitje naar binnen gekregen. De man van de  dierenwinkel zei dat hij daar erg gulzig was als ie de spuit kreeg.

Ik ben alleen bang dat hij nu bang van mij wordt omdat ik hem er uit haal om bij te voeren en hij dan angstig wordt? Is dat zo?

En wat kan ik doen om hem toch die voeding te laten eten?

carco

Brinta???
Dit lijkt me niet echt goede valkenvoeding.
Kijk eens bij handopfok en haal als eerste goede papvoeding in huis van Nurtibird of Kaytee,

Weet je ook zeker dat hij al handopfokvoer gekregen heeft en niet direct bij de ouders is weg gehaald?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Riny

Hoy gdegraaf
Ik raad je ook aan om Nutribird of kaytee in huis te halen.
En heel erg goed te lezen bij handopfok, daar staan veel nuttige tips om je valkje toch verantwoord groot te krijgen.
KLIK HIER
Veel succes !
Groetjes Riny

gdegraaf

7 mei 2007, 09:00:56 #3 Last Edit: 7 mei 2007, 09:13:02 by gdegraaf
Tnx, ik ga vanmiddag naar de dierenwinkel dan zal ik even kijken voor  nutribird, maar brinta is niet helemaal raar voor een vogel (volgens mij). Lees hier en daar wel dat het gewoon geschikt is voor een valkparkiet, alleen niet icm met melk maar water.

Maar waar het mij even om gaat, en wat ik niet kan terugvinden in de handopfok inleiding (had ik al gelezen uiteraard  :)) is hoe ik de vogel vast moet houden. Zoals ik al zei begint hij te bijten zodra ik hem vol over zijn rug pak. Ik ben bang dat hij dan bang wordt voor mijn hand. Of moet ik de vogel gewoon in de kooi laten en daar de spuit ook geven?

Riny

Hoy Gdegraaf
Je hoeft het valkje niet perse met de volle hand over de rug vast te houden, dat vinden de meeste niet echt aangenaam.
Probeer zoveel mogelijk na te bootsen, hoe de ouders een valkje voeren.
Het kleintje is natuurlijk erg bang, het is zo uit het nest gehaald.
Ook zit het nu zonder nestgenootjes.
Zou je een foto van het kleintje kunnen plaatsen?
Groetjes Riny


gdegraaf

Nou 'kleinje'... het is al een behoorlijke vogel.

Foto zal ik vanavond even plaatsen. Maar hoe voeren de ouders het jong dan? Ik kan hem wel gewoon op mn vinger plaatsen, daar stapt ie rustig op. Kan ik dan gewoon de spuit naar zn bekje brengen?

Riny

Hoy Gdegraaf
Probeer maar of je valkje dan eet.
de ouders gaan gewoon voor het valkje zitten en brengen zo het eten in zijn snavel.
Groetjes Riny

gdegraaf

7 mei 2007, 12:22:33 #7 Last Edit: 7 mei 2007, 20:01:26 by gdegraaf
Nou ik heb het geprobeerd, gewoon op mijn vinger laten zitten en op z'n stokje. Het ging al 10 keer beter dan gister, maar meer dan driekwart viel dr naast. Ik durf niet zo hard te spuiten omdat ik bang ben in zn luchtwegen te spuiten. Na 2 spuitjes (waarvan dus driekwart ernaast) ben ik opgehouden. Hij deed zn bekje ook niet meer open, terwijl hij heel gulzig begon. Z'n krop zit ook nog lang niet vol volgens mij.

Nog tips?

Iig: hierbij een foto, op foto 1 kun je zn krop goed zien, dit is dus net na de 2 spuitjes


Ivy

Hoi!
Kijk wel uit met hoeveelheid pap dat je voert. Je mag maar 10% van zijn gewicht aan pap geven. Dus weegt het valkje 80 gram, mag hij maar 8 ml. Anders rek je zijn kropje en kan je zo de kropverlamming veroorzaken.
Ik vind het ontzettend onverantwoordelijk van de man in de dierenwinkel dat hij zo'n valkje verkoopt >:(
Brinta is een noodoplossing, je kan beter een handopfok pap kopen van goede kwaliteit. Zo zorg je dat het valkje genoeg voedingstoffen binnen krijgt.
Groetjes, Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

gdegraaf

Tsja onverantwoordelijk, hij zei al dat ie nog wat bijvoeding nodig had. En of ik dat wel wilde, toen zei ik ja. Dus mn eigen schuld.

Maar hij zit nu lekker op mn schouder mee te kijken, morgenvroeg ga ik hem weer voeren.

Maar weet je wat het is, van zon spuitje kan ik moeilijk schatten wat ie wel en niet eet als de helft er naast valt zeg maar. Maar ik ben heel voorzichtig hoor, ik hou jullie op de hoogte!

Riny

Hoy Gdegraaf
Wat je ook zou kunnen proberen is om een klein theelepeltje met een tangetje om te buigen.
Zo wordt het lepeltje een soort van tuitje.
Misschien dat je valkje dat prettiger vind om van te eten.
Ook is eten van een lepeltje weer een stapje dichterbij zelfstandig eten.
Strooi ook wat eivoer of piepkleine zaadjes bv. van grasparkieten op de bodem van de kooi.
Zulke kleintjes scharrelen graag op de bodem, alles wat die al zelf begint te eten is meegenomen.
Veel succes !
Groetjes Riny

gdegraaf

Hij eet al redelijk wat zelf, hij had zn bakje omgegooid en loopt nu inderdaad van de bodem te scharrelen.

Heb vanmorgen weer met een spuitje gevoerd, denk dat er 5ml van de 10 van het spuitje in is gegaan, toen wilde hij echt niet meer.

Is wel een knoeiboel trouwens.


Riny

Hoy Gdegraaf
Maak je het jonkie wel goed schoon na het eten?
die papresten worden zo hard als cement.
Groetjes Riny

gdegraaf

Ik hou in de gaten dat hij schoon blijft ja, maar meestal reinigt hij zichzelf wel redelijk grondig.

De kooi daarentegen is een ander verhaal, die moet ik vandaag of morgen ff schoonmaken.

carco

Citaat van: gdegraaf op  7 mei 2007, 22:06:40


Maar weet je wat het is, van zon spuitje kan ik moeilijk schatten wat ie wel en niet eet als de helft er naast valt zeg maar. Maar ik ben heel voorzichtig hoor, ik hou jullie op de hoogte!


Heb je geen digitale keukenweegschaal?
Werkt heel gemakkelijk hoor: voor de pap je valkje wegen en er na weer, dan weet je precies wat hij heeft binnen gekregen ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!