11 mei 2025, 01:37:08

constant "dik" zetten

Gestart door Kevin_D., 7 september 2003, 15:57:42

« vorige - volgende »

Kevin_D.

hallo,

mn valkparkiet zet zich constant dik, hij vertoont enkel levenslust als hij eens binnen mag komen of als ik hem even uit zijn kooi neem!
sinds eergisteren slaapt hij constant en vanmorgen lag hij dik, met de kop ingetrokken op de bodem van zn kooi! toen ik aan hem kwam, krijste hij wat. momenteel zit hij weer van boven in zn kooi! helemaal dik en levenloos!
hij heeft over laatst wel wat diarree gehad, maar dat is nu helemaal verdwenen!

Wil/kan iemand me helpen? want ik wil absoluut niet met mn 2 jaar oude lutino bij de in memoriam sectie komen  :'(

Kevin_D.

oja: bij de dierenarts gaan zit er niet in! ik kan namelijk de kosten niet betalen, en mn ouders willen niet tussenbeide komen

Tara

Hoi Kevin :(.

Lijkt me in ieder geval niet goed, kan je niet even lenen aan iemand want je hebt echt wel een dierenarts nodig anders vrees ik dat hij gaat sterven :(.

Lique

Hoi,

Je bent verplicht aan je valkje om naar de dierenarts toe te gaan.
Anders moet je niet aan een diertje beginnen.
Iedereen weet, deze kosten komen er ook aan, en kan me niet indenken, dat je ouders het niet voor willen schieten.
Je MOET naar de DA, anders ben ik bang, dat hij wel bij In Memoriam komt.....

Lique

Heeft hij niet aan een gifitge plant gezeten, of is het misschien een popje, met legnood.
Zit hij op de tocht, of mist hij een maatje.
Misschien kan je ook wat meer uitleg geven.

Kevin_D.

:'( waarom had ik me aan zo een antwoord verwacht?
zou een gewone dierenarts genoeg kennis hebben om mn valk te genezen?

Lique

een gewone DA heeft minder geleerd voor een vogel, maar je kan het in ieder geval proberen.

Kevin_D.

CitaatHeeft hij niet aan een gifitge plant gezeten, of is het misschien een popje, met legnood.
Zit hij op de tocht, of mist hij een maatje.
Misschien kan je ook wat meer uitleg geven.
ik weet het niet! tijdens onze vakantie heb ik hem naar mn peter gedaan! die heeft ook valkparkieten. tijdens die periode zat hij er ook al verlaten bij, en kreeg hij de diarree. de achterste pluimen zijn vuil, maar ik mag ze niet schoonmaken doordat hij anders krijst en bijt!
het is een mannetje! (tikken tegen de kooi als je er tegen praat, vleugels wat van zn lijf, grote staartpluimen)
ik heb hem gekregen van mn peter omdat hij afkomstig is van 2 grijze parkieten! hij werd overpikt door de anderen en kwijnde wat weg. omwille van die reden durf ik er geen 2e aan te schaffen!
 Hier deed hij het vrij goed! hij zit onder onze veranda, soms hangt ie buiten, buiten het bereik van onze planten.

http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=ander;action=display;num=1050913895
Dit was mn vorige topic hier! al een tijdje geleden. toen zat hij nog graag binnen, en was hij binnen ook nog actief!
De laatste dagen is er veel veranderd hoor: minder eetlust, afwezig gedrag, niet meer krijsen als de voordeur open gaat,...
Maar ik zal mn spaargeld gebruiken om morgen er eens mee langs te gaan bij de dierenarts

Kevin_D.

Citaateen gewone DA heeft minder geleerd voor een vogel, maar je kan het in ieder geval proberen.
mja, maar eer ornitoloog (ofzo) kost toch veel geld? we hebben hier een soort van dierenkliniek in de buurt, waar ze vrij veel DA's hebben. tzou me verwonderen moest niemand er verstand van hebben :-/

Lique

Beter is een vogelarts, maar hopelijk weet jouw dierenarts er ook genoeg van.

Lique

is het ook normaal dat hij zich regelmatig "dik" zet? en dat hij van chocolade en chips houdt? en friet, speculaas,  
 Dit beschreef je in het vorige stukje.
Wat jij geeft, chocola, is heel giftig.
Spuculaas zou ik ze ook nooit geven, omdat hier veel kruiden in zitten.
Zoet en zout is heel slecht voor ze.

Je kan een poepje opvangen, en laten controleren, misschien heeft hij wel wormen of een andere parasiet.

Ook geef je aan, dat hij veel buiten hangt.
Misschien heeft hij wel een longontsteking door de tocht.

Je kan rustig een valkje erbij nemen. Die zal jouw valkje niet kaal gaan pikken.
Dat ouders in het nest de jongen plukken, is vrij normaal.
Het komt veel voor.
Maar als hij een partner krijgt, zal deze het niet doen.
Maar het heeft wel zijn nadelen, een 2e valkje kost ook weer geld, en als deze ook ziek is, moet je er ook mee naar de DA.

Ga wel zo snel mogelijk, want het klinkt echt niet goed.

Kevin_D.

we spreken niet van grote hoeveelheden hoor! daarbij dat laatste stukje chocolade is weer al een maand geleden. toen heb ik hem eens eens stukje van mn ijscreme laten proeven. (muizestrontjes of hoe noemen ze dat)
chips > een chip /week
die tocht > normaal gezien hangt hij enkel buiten als het redelijk wind stil is + er hangen platen langs de kant van de wind +ik heb hem nog niet horen niezen.
2e parkiet > is deze kooi niet wat te klein voor met zn 2en?

Alvast bedankt voor al jullie reacties! morgen trek ik ermee naar de dierenarts en vandaaraf zien we wel

Lique

hoi,

De kooi, daar kunnen makkelijk 2 valkjes in.
Maar wacht eerst maar met aanschaffen, totdat je weet, wat er aan de hand is.

Mirjam-Moniek

Hoi Kevin

Naar de dierenarts gaan hoeft niet zoveel te kosten hoor. Ik ben met Basje naar een vogeldierenarts geweest. De dierenarts heeft naar Basje gekeken, heeft zijn poep onder de microscoop bekeken en medicijnen gegeven. Alles bij elkaar was ik €20,-  kwijt. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar zoveel moet jij toch wel achter de hand kunnen houden voor het geval je valkje naar de dierenarts moet.

Ik weet niet precies hoe oud jij bent, maar ik denk dat je minderjarig bent. Dat betekent dat jouw ouders het moeten betalen als jouw huisdier medische hulp nodig heeft. Jij bent namelijk wettelijk gezien handelingsonbekwaam, wat betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor alles dat jij wel en niet doet. Je ouders kunnen dus helemaal niet stellen, jouw dier, jouw verantwoordelijkheid. Als jij je dier mishandelt, zijn zij strafbaar.  

Kevin_D.

ik ben meerderjarig! maar ik heb al mn geld dat ik door een vakantiewerk verdiend heb aan mn ouders gegeven.
nuja, ik heb even naar die dierenkliniek gebeld, ik ben doorverbonden geweest met de dokter van "wacht" en die liet me weten dat het me +- 50 € ging kosten. enkel voor de consultatie.
Dat lijkt me overdreven hoor. ik ga er nu mee bij een dierenarts die ook duiven verzorgd. ik hoop dat die me kan helpen!.
Ook heeft hij rond 8 uur wat voedsel tot zich genomen, maar dat is ook de eerste keer vandaag!
en tuurlijk wacht ik met de aanschaf van een nieuwe parkiet totdat deze genezen is! ik moet het er toch nog eens over hebben met mn ouders