14 mei 2025, 01:14:52

vechten en kopjes geven?

Gestart door mariejj, 4 mei 2007, 18:01:59

« vorige - volgende »

mariejj

heej
ik heb sinds 2 maanden 4 valkparkieten,  2 mannen en 2 vrouwen. Ze zijn niet tam.
Ze zaten in de winkel met zijn 6e in de kooi waar ze nu ook nog in zitten, maar 6 vond ik er teveel voor de kooi dus ik heb er 4 genomen.
Na een tijdje zat de muur en de kooi onder het bloed (opgedroogd), dus heb ik gekeken van welke vogel het was en wat er was. Het was 1 van de vrouwen (welk weet ik nu niet meer :-\) en er zat opgedroogd bloed aan de vleugel. Dus ik dacht ze hebben wat gevochten maar gelukkig is het geen ernstige wond en is het al opgedroogd. Ongeveer 2 weken geleden zat weer alles onder het bloed. Weer 1 van de vrouwen en ik denk dat het dezelfde was als de vorige keer. Ik heb haar apart gezet in een kooi en  de 2 kooien tegen elkaar gezet zodat ze wel nog bij elkaar zaten.
Nu net heb ik haar weer bij de anderen gezet en even gekeken wat ze deden. Ik noem haar even het 'gewonde' vrouw, maar ze is niet meer gewond ;)
Ze wou op een tak gaan zitten maar daar zaten de andere 3 ook op, dus de 2 vrouwen gingen eventjes met open snavels tegen elkaar te blazen/krijsen.  En dus ging het 'gewonde' vrouwtje maar op de andere tak zitten en toen ging  1 van de mannen ook naar die tak  dus het 'gewonde' vrouwtje  ging weer klimmend naar de andere tak  maar die man ging ook weer naar die andere tak achter haar aan. En dat ging zo nog een keer.  (de andere man en vrouw bleven gewoon opdezelfde tak zitten zonder iets te doen)
Toen zaten ze met zijn 4e  naast elkaar op 1 tak.
man - vrouw - man - 'gewonde' vrouw

Het mannetje en het 'gewonde' vrouwtje  gingen ook eventjes met een open snavel en wat geblaas/gekrijs.
Maar ze gingen daarna gewoon hun veren schoonmaken.
Het mannetje ging wel steeds wat naar het 'gewonde' vrouwtje toe  maar kreeg steeds een snavel en gekrijs naar hem toe.  En toen deed hij opeens zijn hooft naar beneden en dat 'gewonde' vrouwtje ook  :o en gingen ze met de koppen langselkaar wrijven, maar daarna gingen ze weer met de open snavel en gekrijs, en daarna weer met de koppen langselkaar  en toen weer krijsen.
En de andere man en vrouw deden niks.

Kan iemand mij misschien vertellen wat er nou aan de hand is?  :-\  Ik heb hier dus nog helemaal geen ervaring mee hoe de vogels met elkaar communiceren.
Hebben ze nou echt gevochten? of is het rangorde ? ???
en wat bedoelen ze met de koppen langselkaar wrijven?
en als ze krijsen hebben ze dan ruzie? het is niet echt heel hard gekrijs ofzo
Kunnen ze gewoon zonder problemen bij elkaar blijven?  ::)

(Ik hoop dat jullie wat van mijn verhaal snappen ;))

Ivy

Hoi.
Het gebeurt meestal niet dat valkjes zo gaan vechten dat er bloed komt.
Hoe groot is jouw kooi? Hangen er veel speeltjes in en takjes ed?
Mij lijkt het waarschijnlijker, dat jouw valkjes van iets schrokken en jouw 'gewonde' vrouw heeft zich verwond tijdens het fladderen door de kooi toen ze te hard tegen iets aanvloog (kan ook tegen tralies).
Weet je wanneer het gebeurde? 's nachts of overdag?

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

mariejj

Citaat van: Ivy op  4 mei 2007, 18:18:07
Hoi.
Het gebeurt meestal niet dat valkjes zo gaan vechten dat er bloed komt.
Hoe groot is jouw kooi? Hangen er veel speeltjes in en takjes ed?
Mij lijkt het waarschijnlijker, dat jouw valkjes van iets schrokken en jouw 'gewonde' vrouw heeft zich verwond tijdens het fladderen door de kooi toen ze te hard tegen iets aanvloog (kan ook tegen tralies).
Weet je wanneer het gebeurde? 's nachts of overdag?

Groetjes, Ivana

De maten van de kooi zijn  Hoogte 1.30m  Breedte 80cm en Diepte 50cm
De speeltjes verwissel ik afentoe en soms krijgen ze een wilgentak.  ;)
Het zou inderdaad kunnen dat ze is geschrokken en zich zo heeft verwond want de wond was wel aan de vleugel.
Het is overdag gebeurt maar we hebben er niks van gemerkt, maar dat kan wel omdat ze wel vaker wat opschrikken en vliegen/fladderen.  :-\

En het krijsen naar elkaar? en met de koppen langselkaar wrijven? want dat vond ik ook nogal raar  ::)

Ivy

Hoi!
Krijsen is heel normaal bij valkjes. Ook mijn trouwe koppeltjes gaan soms snavelvechten - net als mensen vinden elkaar ook niet 100% van de tijd alleen maar lief.
Met koppies tegen elkaar - dan geven ze meestal aan dat ze willen kroelen. Alleen willen ze dan allebei gekroeld worden en geen van de twee wil het werk doen ;D.

Als ze vaak schrikken, dan staan ze misschien op een verkeerde plek in huis. Ze kunnen beter niet achter de deur of als jullie veel wilde vogels in de omgeving hebben, niet bij het raam, daar schrikken ze ook vaak van.

mariejj

Oke ze staan wel vlak bij een deur maar die word niet vaak gebruikt, ik zal hier tegen me familie zeggen dat ze moeten oppassen om de vogels niet te laten schrikken :D

Oja ik heb nog een aantal vragen  ::)
Ik vind dat ze vandaag opeens veel meer ontspannen zijn, kan dat omdat ze nu weer bij elkaar zitten?
En  net leek het bij 1 van de mannen dat hij zat te zingen maar er kwam geen geluid uit  :-X  hij deed steeds zijn snavel wijd open  net alsof hij gaapte  maar dan een tijdje achterelkaar ? :P
Vormen ze altijd een koppel?  dus dat er altijd dezelfde man en vrouw naar elkaar toetrekken? of noem je ze pas een koppel als ze samen een nest maken?
En blijft een koppel voor altijd bij elkaar?

Ivy

Hoi.
Je mannetje zat waarschijnlijk niet te zingen, maar gewoon te gapen. Dat doen ze ook en is ook helemaal normaal.
Je valkjes kunnen ook koppel vormen zonder dat ze een nest hebben. Zitten ze vaak bij elkaar, poetsen en kroelen ze elkaar, eventueel paren, dan zijn ze een koppel. Meestal vormen ze een koppel voor het leven, maar er kunnen ook vreemdgaande valkjes tussen zitten :D