Santpoortsevalkjes ik heb een nieuw boekje geopend.

Gestart door Anke, 2 mei 2007, 10:54:19

« vorige - volgende »

Monky

Je kan ze ook minder zaad geven of op gezette tijden. Dat schijnt ook te helpen. Ze komen dan echt wel naar je toe. Zo heb ik Lulac veel minder schuw gekregen. Ze zat op gegeven moment op mijn had. Haar maatje was veel minder tam en die kwam zelfs een graantje mee pikken. De grasjes vochten zelfs wie er op de hand mocht zitten. Lulac heeft een heel lief karakter en liet zich altijd door de grasjes wegjagen  :-\ Maar het was wel altijd een leuk gezicht. Veel verder ben ik helaas niet gekomen met Mauk, want die is toen overleden.

Maar Lulac komt nog steeds naar me toe  :)

Het gaat goed met je tammaakproces. Dus zet hem op!!!  ;D

Groetjes,
Monky

Anke

Hoi Monky,
Minder zaad geven vind ik zelf geen optie. Ze moeten gewoon lekker kunnen eten wat ze willen.
Maar trosgierst vinden ze zo lekker dat het hen wel over de streep trekt om bij me te komen ;)
Enne... we zullen doorgaan ;D

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anke

De afgelopen dagen keutelt het eigenlijk een beetje door.
Ik kom twee maal per dag met de hand in het hok.
Mijntje wordt wel steeds ondernemender en komt ook steeds dichterbij als ik met mijn hoofd bij de deur ben.
Ook Jaco komt trosgierst eten vlakbij bij mijn hand. Hij wacht wel altijd tot Mijntje aan de andere kant van mijn hand gaat eten, dan durft hij ook.
Heel voorzichtig probeer ik af en toe Mijntje aan te raken als ze aan het eten is. Daar is ze echter niet van gedient, ze dribbelt weg en komt even later weer eten.
Ik ga dus gewoon door.....
Vanmorgen heb ik het hok verschoont en ik ben zelfs met het stoffer en blik onder in de  kooi geweest. Uiteraard spreek ik ze ondertussen geruststellend toe. Jaco en Mijntje bekeken het rustig en nieuwsgierig vanaf de bovenste stok. Ze waren er totaal niet bang voor. Wat een stoere valkjes heb ik toch ;D
Groetjes Anke

Klik op de foto om mijn dagboekje te lezen...Kijk ook eens op de website van de Santpoortsevalkjes

Anke

Hallo allemaal,
Vandaag heb ik geprobeerd om Mijntje op een andere manier trosgierst te laten eten. Ik klem het tussen mijn vingers (die gestrekt zijn) zodat ze dus gedwongen wordt om over mijn hand te buigen om te eten.
Het plan is om dan voorzichtig tegen haar aan te duwen met mijn vingers zodat ze gaat opstappen :)
In het begin deed ze wat wantrouwig over deze nieuwe manier, maar uiteindelijk ging ze toch eten.
Stiekum zet ze af en toe een pootje op mijn vinger als ik haar aanraak. Om daar dan snel van te schrikken en weg te dribbelen. Ze komt echter wel weer terug om opnieuw te eten :)
Heel voorzichtig kom ik dus waar ik wezen wil ;D
De aanhouder wint ;)
Groetjes Anke

Anja

Hoi Anke,

Super zeg je vorderingen en zoals jezelf al zegt de aanhouder wint.

Groetjes Anja

Anke

Vandaag kreeg ik van Jaco en Mijntje een geduld test :o
Zodra ik met mijn hand in de buurt kwam gingen ze eens lekker door het hok klimmen en mij negeren >:(
Hand weg, gezellig weer op stok zitten.....
Stelletje eigenwijze dieren ::)
Nou ja vandaag een offday, morgen hopelijk weer wat gezelliger....
Groetjes Anke

danielle

Het is inderdaad wel volhouden en geduld hebben.
Maar je hebt al veel vorderingen gemaakt.
Weet je trouwens hoe oud de valkjes zijn?
Ik wil een grasparkietje van mij ook weer tammer krijgen, hiervoor moet ik ook weer heel veel geduld voor hebben en tijd in gaan steken. Ze is nu wat wilder geworden en hier heeft mijn ander grasparkietje die een stuk tammer is weer last van. Ook vliegt hij constant naar mijn valkparkiet Tommie en gaat hem dan happen  >:(. Maar ik ga maar even het voorbeeld aan jou nemen en even doorzetten.
Heel veel succes ermee.
Laat je ze ook wel eens uit de voilere, of doe je dat pas als ze helemaal tam zijn?

Groeten, Danielle

Anja

Hoi Anke,

goed dat je toch volhoudt na zo'n off dag.
Ook wij hebben onze dag wel eens niet en dat zal bij valkjes ook zo zijn.

Groetjes Anja

Peggy

Hoi Anke,
Je pakt het ongeveer hetzelfde aan als ik en wat zo leuk is,  hier reageren ze hetzelfde ;) Ze staan even op mijn vinger en als ze het in de gaten hebben...wandelen ze even door. Trosgierst werkt wel.dat hebben ze gelijk in de gaten als dat ,samen met mijn hand weliswaar,in de kooi ligt.
Ik leg het ook even niet zomaar in de kooi.Ik gebruik het nu ook om ze aan mij te laten wennen. En inderdaad de aanhouder wint!
Jij ook veel plezier ermee hè en zet m op ;)
Gr Peggy

Mijn lief en trouw koppel; Joep&Guusje

Voor ons dagboek; klik hier

Monky

Hi Anke,

Wat kunnen die dieren eigenzinnig zijn, hè?
Met Zowie heb ik dat dus ook af en toe. Dan heeft hij net een kwartier op mijn vinger gezeten en lekker zitten poetsen slapen knarsetanden enz. en dan een half uur daarna is hij weer trillend door de kooi aan het klauteren  ::) Alsof het een trouwmatische ervaring was... hahaha. Gekke beesten. Maar wel lief.

Ik hoop ook voor je dat het eenmalig was... ach dat moet toch bijna wel, hè? Wat het gaat zo goed.

Succes met het verder tam maken... komt vast wel goed. Ik heb er alle vertrouwen in  :D

Groetjes,
Monky

caro

Hoi Anke,

Het gaat goed hier. Volhouden, met veel geduld gaat het zeker lukken. Je maakt nog steeds vorderingen en dat is een goed teken.

Groetjes

Caro
Hobbykwekerij " Het Valkjesparadijs "

http://members.lycos.nl/hetvalkjesparadijs/

Anke

Hallo allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. De laatste keer was inderdaad gewoon even een offday, ik heb ook wel eens een dag dat ik geen zin heb om gezellig te zijn ;)
Vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en meneer en mevrouw valkparkiet uit de kooi gelaten ;D
Ze zijn inmiddels zo aan me gewend. Omdat ik vandaag echt niets hoef heb ik het geprobeerd. Ik ga ervan uit dat ze als ze geen zin meer hebben of honger krijgen vanzelf wel weer eens in de kooi gaan kijken.
Dus terwijl ik dit schrijf zijn Jaco en Mijnte los in de kamer ;D
Het gaat best goed.
De katten heb ik zodra het gefladder begon de deur uit gedaan, dat vonden de katten geen goed plan ::) maar ik wel.
Na wat onrustig gevlieg hebben de onderkant van de voederpaal gevonden en daar hebben ze een poosje gezeten.
Nu zijn ze al wandelend op onderzoek uit :)
Net ging Jaco nog even vliegen en landde (per ongeluk) op mijn been :)
Ik heb nu vakantie en ik hoop dat het uit de kooi beter lukt om ze bij me te laten zitten. Tot nu toe ben ik erg tevreden over hoe ze het doen.
Ik heb het moment van voor het eerst uit de kooi op de film gezet en ik ga proberen die hier neer te zetten.
Overigens is Mijntje sinds een dag of wat in de rui, het sneeuwt hier de hele dag veren :)
Wordt vervolgt ;D
Groetjes Anke

Anke

Het is inmiddels twee uur verder en Jaco en Mijntje verblijven weer in hun kooi.
Ik dacht ik begin gewoon met opstaples op een zitstok.
Speciaal voor dat doel had ik al extra zitstokken in huis.
De term kom maar op stok"" kennen ze al omdat ik die gebruik met het oefenen in de kooi als Jaco en Mijntje tijdens het oefenen weer eens andere plannen hebben. Ik merk dat ze daar wel naar luisteren want dan komen ze weer braaf zitten.
Dus... natuurlijk begon ik bij Mijntje. Het was duidelijk dat ze dondersgoed wist wat ik wilde maar ze had geen zin.
Telkens ging ze erop zitten om er dan gauw weer af te stappen ::) Toch met veel geduld lukte het om mevrouw uiteindelijk op de stok naar de kooi te transporteren ;D
Jaco bleek ook duidelijk te weten wat ik wilde maar had nog minder zin dan Mijntje. Na veel vijfen en zessen dan toch op stok. En vlakbij de deur van de kooi..... je raad het al... hup daar vloog Jaco de andere kant weer op. Dat Mijntje wel al in het hok zat, leek meneer niet echt te interesseren :(
Na een keer of 4 zo doorgaan lukte het toch. Dus het duo zit nu weer braaf in hun hok ;D
Uit te rusten van alle vermoeiende bezigheden.
Ik ben erg tevreden over dit uitstapje, het koste wat moeite maar ik heb ze niet hoeven aanraken om weer in de kooi te komen.
Het vertrouwen is dus  niet geschonden ;D
Ik houd jullie op de hoogte ;D
Groetjes Anke

Anke

Zie hier het moment dat ze voor de eerste keer uit de kooi zijn vastgelegd ;D

Het is duidelijk nog even wennen....
Vanmiddag ben ik weer gewoon met mijn hand in de kooi gaan oefenen. Het is leuk om te zien dat Mijntje zich meer nieuwsgierig gedraagt. Jaco komt wel trosgierst eten maar reageert verder het zelfde als altijd.
Groetjes Anke

Anja

Hoi Anke,

Wat een scheetjes zijn het toch :-* :-* :-*
Het is een groot avontuur geweest voor ze of niet.

Groetjes Anja