8 mei 2025, 06:34:13

bloedende veerpen?

Gestart door wanda, 1 mei 2007, 20:57:49

« vorige - volgende »

wanda

Hallo allmaal,

Ik heb nog niet zolang een valkparkiet, dus weet er niet heel veel van.
Mij vogel is sinds een week of zo in de rui nu zag ik een paar dagen geleden dat er in zijn kuif je een veerpen zit waar aan de onderkant ongeveer een halve centimeter bloed in zit. Verder niet veel mee gedaan. Nu kom ik net thuis en zie dat er ongeveer 4 kleine veerpennen zitten waar ook bloed aan de onderkant in zit.
Zijn dit nieuwe veerpennen, of kan dit komen door de rui??
Weten jullie wat dit kan zijn??
Dank je wel alzovast!

Groetjes

Sanna

Hallo Wanda,

Heb jij toevallig een albino (helemaal wit) of lutino (wit met geel kopje) valkparkiet?

Groetjes, Sanna

wanda

Hallo,

Nee ik weet niet hoe het heet maar hij is grijs met geel en wit.
Bont kan dat?

Groetjes

Sanna

Ik denk dat je een wildkleur hebt:

of zo:

Dit is bont:

Het is moeilijk zo te zeggen, kun je er een foto van maken, van die bloedpennetjes??

Groetjes, Sanna

wanda

Ja die laatste zo ziet hij/zij eruit.
Ik zal even proberen een foto te maken.

wanda

daar ben ik weer, het lukt me niet om een foto te maken.
Maar mij vriend zegt dat het normaal is omdat elke veerpen een klein beetje gevuld is met bloed. Ik wacht het maar af..
dank je wel!

Groetjes

Sanna

Hoi Wanda,

Als hij verder gezond en vrolijk is, zit het meestal wel goed. Ik denk dat hij een licht kuifje heeft? Meestal zie je dat inderdaad bij witte of lichte veren, zeker als ze nog aan het groeien zijn (= bloed nodig). Maar wanneer je het niet vertrouwt kun je altijd een vogel dierenarts (klik hier) bellen. Dr. Feld in Amersfoort geeft ook telefonisch advies: 033-4650156.

Groetjes, Sanna

wanda

Hoi Sanna,

Ja hij heeft inderdaad een licht kuifje, verder is hij hartstikke vrolijk en zoals altijd een kleine knuffelbeer die het liefst gekriebeld en geknuffeld wordt.  :)
Mocht zijn gedrag nog veranderen kan ik altijd nog even die dokter bellen.
Toch bedankt!!!!

Groetjes