Spoed! Wanneer komt een eitje eruit? Legnood?

Gestart door danoontje21, 26 april 2007, 17:08:03

« vorige - volgende »

danoontje21

Sinds gistermiddag merkte ik een bobbel op op het rugje van mijn popje, tussen de twee vleugels, tussen de poten, ter hoogte van haar uitgang. Ze zat ook steeds op de grond, bol, slaperig. Pikte hier en daar wat in het schelpenzand en dat was het wel... het mannetje is al een paar dagen otnzettend agressief en zat haar constant op te jagen en aan te vallen.
Met veel gedoe hebben we hem apart gezet. Ze zijn beide niet tam... ik had gehoopt dat zijn uithalen en blazen bij dreigen bleef, maar helaas zette die flink zn snavel in mn duim toen ik m pakte...
Het vrouwtje heb ik nu in een warme ruimte gezet, we hebben een soort serre, wel met de deur open zodat het niet verstikkend is en een bak water. Sinds het mannetje weg is zit ze ineens weer op de stok, nog wel een beetje bol.
Ze is wel suffig heb ik het idee, maar ze kan haar ontlasting nog wel gewoon kwijt. Verder is haar opening vrij groot viel me op, je kunt een beetje naar binnen kijken als ze goed zit...
Heeft ze last van legnood? Ik heb het eitje gistermiddag opgemerkt, die bobbel dan tenminste, maar dat kan er ntl ook eerder hebben gezeten... hoe lang blijft een eitje meestal zo zitten bij een popje voor het eruit komt?
Ze zijn wel serieus bezig met een nestje en dit zou dan het eerste eitje worden... Ik heb de dierenarts al gebeld maar die kon op afstand ook niets doen en die wist het ook niet... die wist sowieso niet veel van vogels af... fijn is dat...
Hoop dat iemand hier raad heeft want ik wil ntl niet dat mijn popje overlijdt straks...
:(

Groetjes danielle

Rianne

Hoi,

morgen moet er dan wel een eitje liggen als ze sinds gisteren zo zit. Als het ei niet komt, kun je een druppeltje olie op de cloaca smeren zodat het eitje er makkelijker uit kan. Dit zal lastig worden bij een wild valkje maar het is wel noodzaak.

Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

danoontje21

Er ligt nog steeds geen eitje...zucht
IK zou bijna denken dat ik het helemaal mis heb? Die bobbel zit er nog steeds, maar verder is ze best levendig eigenlijk nu het mannetje apart zit. Ze zit gewoon op de stokken, eet, fluit... af en toe even in de buurt van het nestkastje...
Ik snap er echt niets meer van nu...

Gerda

Hoi,

Wat het belangrijkste is in dit geval is, naast blijven observeren op het gedrag, de uitscheiding in de gaten houden.
Als het eitje aan het einde van de eileider zit, kan er geen uitscheiding meer plaatsvinden. Hierdoor krijgt een valkje dan vaak fatale nierklachten.
Zolang er ontlasting komt en je valkje geen verschijnselen als stil en bol zitten, veel slapen en op twee pootjes slapen vertoont is het goed.

Groetjes, Gerda

danoontje21

Hoera! Dr ligt een eitje! Ben zooo trots en blij!  ;D
Ik had haar sinds gistermiddag in de zon gezet zodat ze t lekker warm had en het een beetje op gang zou komen, alleen ging ze toen niet meer t nestblok in.
Vanmiddag nog steeds geen ei en de zon was alweer weg dus heb ik haar radeloos maar weer teruggezet op de vaste plek tegen de muur aan. Zodra ze daar stond dook ze t hok in. En een uurtje later lag het eitje er  :D
Ze zit er meteen de hele tijd boven op nu, af en toe komt ze even naar buiten om rond te kijken, maar ze wijkt niet van het nestblok af.
Nu zit het mannetje dus sinds v anmiddag helemaal hyper in zn kooi heen en weer te denderen en houd de kooi en zn pop nauwlettend in de gaten.
Kan ik hem nu (vanavond nog) terugplaatsen bij het vrouwtje?
Zou dat goed gaan? Zal hij haar niet aanvallen en wegpesten maar weten wat te doen? Ik ben daar nog een beetje huiverig voor, want het ging er afgelopen 3 dagen nog erg heftig aan toe...

danoontje21

We doen nu voor het eerst zo, dus ik ben echt een leek op dit gebied...
Ik lees op internet ook zoveel verschillende verhalen...
Het mannetje kan meteen terug zodra het eerste eitje er ligt, een andere site verteld weer dat het pas kan na het tweede eitje omdat ze dan pas beginnen te broeden...
En wat is de taak van het mannetje precies? Hij neemt het broeden ook af en toe over dan als het goed is?

Rianne

Hoi,

fijn dat het eitje er is!

Het mannetje zal idd wel weer terug moeten. Mannetjes broeden overdag en popjes 's nachts, maar andersom komt ook voor. :)

danoontje21

Het mannetje is gisteravond meteen teruggezet en gelukkig ging dat meteen goed... hij dook het blok in en begon lekker te fluiten en te praten...!
Ik hoop dat het zo goed blijft gaan!
Het tweede eitje is inmiddels net ook al gelegd!