12 mei 2025, 19:52:09

popje voert alleen....

Gestart door XxLindaxX, 26 april 2007, 16:47:33

« vorige - volgende »

XxLindaxX

26 april 2007, 16:47:33 Last Edit: 19 mei 2007, 12:12:21 by XxLindaxX
Hallo allemaal,

De valkjes (Puk en Twinkie) die afgelopen weken flink hebben gewipwapt zijn nu een nestje begonnen.
Er liggen momenteel al 3 eitjes en nu is er het probleem dat alleen Puk (popje) dag en nacht broed. Ze komt er alleen uit voor te eten en te drinken, maar verder zit ze alleen maar te broeden.
Ik verwacht dat er eitjes bevrucht zullen zijn, maar is het slagen van het groot brengen van de jongen hierdoor klein of kan het popje toch alleen vooruit ?
Zou het niet mogelijk zijn om als ik merk dat wanneer de jongen geboren zijn en Puk er niet goed voor kan zorgen dat ik de jongen over leg naar het nest van Dazzle, Coco en Nala.
Zij zijn namelijk met zijn 3tjes om waarschijnlijk 4 jongen groot te brengen als deze binnenkort uit gaan komen.

groetjes Linda

Rianne

Hoi Linda,

zit het mannetje helemaal nooit in het blok? Het kan zijn dat hij er weer bij komt/mag als er jongen zijn. Ik zou het zelf even aanzien, mocht het echt niet gaan kun je altijd nog over leggen.

XxLindaxX

Hoi Rianne,

Het mannetje zit helemaal niet in het blok. Het is ook wel een pittige tante die Puk. Ik kijk het gewoon af.
De eitjes moeten ook nog geschouwd worden, en als de niet bevrucht zijn laat ik het gewoon zo. Mochten ze wel bevrucht zijn, dan wacht ik gewoon af tot ze geboren worden.

groetjes Linda

XxLindaxX

Inmiddels zijn er in dit nestje 3 jongen de afgelopen week uit gekomen en doet Puk alles alleen.
Ze worden gevoerd en Puk laat ze af en toe alleen om wat te eten of te relaxen. Dit duurt niet lang, want ze is binnen de 10 minuten steeds weer terug in het nest.
Ik wacht af of ze goed blijft voeren en ze warm houdt en als ze niet meer voert dan zal ik overwegen om de jongen over te leggen naar het nest met 4 jongen die door 3 ouders opgevoed worden.

groetjes Linda

XxLindaxX

Heeft er iemand ervaring met een popje dat alleen een nest groot brengt ?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

ManjaV

Hoi Linda,

Mijn popje voert haar kleintje ook alleen. Het mannetje helpt wel mee het kleintje warm te houden.
Het is ook relatief makkelijk voor het popje, omdat ze maar 1 donsje hoeft te voeren. Maar meerdere donsjes kan volgens mij ook.
Mocht je zien dat de kleintjes te weinig krijgen, kan je ze eventueel bijvoeren.

Groetjes,
Manja

MIKKI, MIJN EERSTE VALKJE...

Geboren 072005 / bij mij 092005 / afscheid 02092007 "Altijd in mijn gedachten"

Bezoek ook mijn website: www.everyoneweb.com/HobbykwekerijMikki

Linn

Een van mijn popjes broed ook alleen ze had 5 eitjes waarvan 4 bevrucht. 2 heb ik haar laten houden en de andere 3 heb ik onder een koppel gelegd. Over ongeveer een week komen de eitjes uit, als alles goed gaat. Vorig had ze ook bevruchte eitjes maar stopte ze halverwege. Ze is nu dus al verder gekomen. Ik ben benieuwd of het haar nu wel lukt.

wim roskam

vraagje , voert de man wel de pop ?? , of doet hij helemaal niets ?? mvg wim roskam .

XxLindaxX

Hoi Wim,

Het mannetje doet helemaal niets.
Het popje moet het echt helemaal alleen doen.
Ze heeft nu 4 jongen.

groetjes Linda

XxLindaxX

Hallo allemaal,

Puk voert de jongen nog steeds, maar de kropjes zitten niet vol zoals de kropjes van de jongen van het andere nest.
De oudste is nu 8 dagen en daar beginnen de ogen van open te gaan, maar hij lijkt een achterstand te hebben qua groote en verengroei ten opzichte van het jong van het andere nest toen die 8 dagen oud was.
Puk laat het nest 2,4,6,8 dagen oud vaker en langer alleen.

Zou het toch verstandig zijn om ze 1 of 2 keer per dag bij te voeren ?

Kunnen de jongen elkaar goed genoeg warm houden als de moeder een tijdje van het nest is ?

groetjes Linda

XxLindaxX

Heeft er iemand ervaring mee ????

margreet

hallo Linda,

Niemand reageerd??
Zelf heb ik er geen ervaring mee. Alleen koppels die het samen doen, zelfs dan is het een kluif om een nest van 5 groot te brengen.
Om te beginnen gaan ze steeds meer eten vragen, ze worden tenslotte groter, om dat in haar eentje te klaren zal waarschijnlijk niet lukken.
Een goed advies had hier in het begin misschien wel op zijn plaats geweest. n.l. niet aan beginnen.
Een afwachtende houding van we zien het wel geeft nu daadwerkelijk problemen.
Mijn advies is, probeer de jongen onder te brengen bij pleegouders of anders bijvoeren, maar of dat voldoende is??
Anders is handopfok de enige optie, maar ook dat zal niet makkelijk worden.
Hoop dat je hier iets mee kan, geef zelf niet zo snel advies in dit soort zaken maar vind het sneu dat er niet gereageerd word.
Heel veel succes verder.

groetjes Margreet

XxLindaxX

Hoi Margreet,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben gister maar begonnen met het bijvoeren van de jongen.

1 of 2 jongen overleggen heeft denk ik geen zin, want dan blijven er maar 2 over die elkaar warm moeten houden. De moeder is nu vaak van het nest af, en als ze met zijn 4tjes zijn kunnen ze elkaar meer warm houden.

De jongen helemaal met de hand op voeden is nu geen optie, want ik werk in ploegen in het ziekenhuis en dan hebben ze geen regelmaat.
Ik heb wel ervaring met handopfok, want mijn eerste valkje Elmo heb ik ook met de hand groot gebracht en zij is nu 3.

groetjes Linda

margreet

hallo Linda,

Ik hoop dat ze het zo redden, meer dan je best kun je niet doen.
Handopfok is vanaf die leeftijd altijd moeilijk ondanks dat je ervaring hebt. Maar soms is het niet anders.

groetjes Margreet

vickie

Hey Linda,

Spijtig dat de man niet wil helpen.

Mijn koppeltje had vorig jaar hun eerste nestje en toen hadden ze 5 eitjes, alle 5 zijn ze uitgekomen. Alleen voerden beide ouders de jongste vrijwel niet. Toen heb ik hem samen met mijn moeder met de hand grootgebracht, we lieten het jong wel bij zijn broertjes en zusjes zodat hij geen mensvogel zou worden. De kleine is nu mooi groot geworden, het is een wildkleur man. Hij was trouwens maar 4 dagen oud toen we met de handopfok zijn begonnen. Ik was er zeker van dat hij het niet ging halen omdat hij nog zo klein was. Gelukkig heeft hij het wel gehaald.

Ik hoop voor jou dat er niets mis gaat met de handopfok. VEEL SUCCES  :-*

groetjes, vickie
Ik heb 8 valkjes nu, waarvan al 2 koppeltjes.