5 mei 2025, 12:02:23

We maken ons een beetje zorgen

Gestart door ann_dam, 16 april 2007, 15:34:37

« vorige - volgende »

ann_dam

Ons valkje Onan is nu bijna 2 jaar oud. We hebben hier al eerder eens vragen over gesteld en kregen toen te horen (met name van de kweker van Onan) dat Onan aan het puberen was en dat het gedrag wel over zou gaan.

Onan heeft een bepaald geluidje en hiermee dwingt hij heel erg. Dit geluidje doet hij voornamelijk als hij een van ons niet ziet. Soms doet hij het als mijn man het huis uitloopt, soms doet hij het als ik het huis uitloop (bedoel dus eigenlijk bij hem uit zicht).

Als er visite is, dan doet hij het ook, omdat wij dan geen aandacht voor hem hebben. Daarnaast rijdt hij op mijn vingers als ik op de computer type.

Bovenstaande heb ik met de dierenarts besproken en die adviseerde om er een valkje bij te nemen. Vorig jaar hebben wij hier inderdaad ook over na gedacht, maar toen hebben we er vanaf gezien omdat wij als advies kregen het te negeren en proberen het af te leren. Nu een jaar later kan ik zeggen dat dit vrijwel onmogelijk is. We hebben alle manier uitgeput. Dus zijn we weer serieus aan het nadenken om er een popje bij te nemen zodat ons ventje een vriendinnetje heeft.

Ik heb nu dus gelezen in het informatie stuk over het nemen van een tweede valkje. Daarin staat het volgende:

Kunnen meerdere valkparkieten ook tam blijven?
Als je een valkparkiet hebt die tam is dan wil je graag een tamme partner erbij. Dit is zeker geen probleem als je de tijd ervoor hebt. Als de tweede erbij komt zorg er dan voor dat die gewend is aan mensen en besteed hier veel aandacht aan. Het beste kan je het tam maken/kroelen apart doen van de andere valkparkiet zodat deze niet wordt afgeleid. Ben je klaar breng ze dan weer bij elkaar. Heb je genoeg aandacht besteed en is je valkje tam blijf dan allebei aandacht geven. Zo houd je beide valkparkieten tam. Tips over tam maken vind je bij het Stappenplan.

Ik heb persoonlijk liever dat Onan blij is dan tam, dus daar maak ik me niet echt druk om, hoewel onan nu erg tam is en het natuurlijk fijn zou zijn als het zo zou blijven. Maar waar ik me wel druk om maak is of Onan misschien mij als zijn partner ziet. Hij valt mijn vriend ook wel aan als die probeert om hem op te laten stappen, terwijl Onan die bij mij nooit doet. Hoe zijn zijn kansen dan met betrekken tot het koppelen aan een ander valkje.
Verder is Onan al bijna 2 jaar. Ik las in hetzelde stuk dat als vogels ouder zijn dan een half jaar het moeilijk kan zijn om ze te koppelen. Hoe moeilijk kan dit worden??

We hebben de ruimte voor een tweede valkparkiet. Vooral als we gaan verhuizen binnenkort (wat we wel van plan zijn, we hebben alleen nog geen huis). Alleen wat we niet willen, is dat we straks met twee valkjes zitten die niet met elkaar overweg kunnen.............

En mochten we het wel proberen, wat is dan het makkelijkste?? een jong valkje van onder het half jaar dat nog gemakkelijk tam te maken is? Of een valkje van Onan's leeftijd???

Sorry voor het lange verhaal.

Groetjes Ann
Onan:
- Legdatum : 01-04-2005
- Datum van uitkomen : 20-04-2005
- Geslacht : Man

Ivy

Hoi Ann.
Het is zeer lastig om te voorspellen hoe Onan zou reageren op een nieuwe valkje omdat hij inderdaad al zo lang geen andere valkje gezien heeft.
Maar toch zou ik ervoor gaan en het proberen. Het is veel natuurlijker dat hij een partner krijgt van zijn eigen soort  :D.
Hij roept jullie omdat jullie een onderdeel zijn van zijn groepje.
Ik denk dat de leeftijd van het nieuwe valkje niet zo veel uitmaakt. Wat tamheid betreft - ik heb 7 valkjes en ik kan zeggen dat ze alle 7 tam zijn. Mijn allereerste valkje is nog steeds net zo tam als aan het begin terwijl ze al een paar nestjes heeft grootgebracht, dus zolang je beide valkjes genoeg aandacht geeft, moet het lukken.

1 valk kreeg ik nadat hij een jaar alleen zat - hij is nog steeds een beetje schuw, maar vind steeds beter zijn plek in de groep. Als ik zie hoe gelukkig hij is, ben ik blij dat hij hier kwam wonen. Het gaat nog eventjes duren voordat hij helemaal op zijn gemak zal zijn, maar ik weet zeker dat het goed gaat komen, hij heeft zelfs al een oogje op 1 van de popjes.

Geef Onan een kans, misschien loopt het veel beter dan je zou kunnen hopen.

Succes ermee!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

ann_dam

Onan:

ann_dam

Hallo allemaal,

Ik heb toch nog een vraagje hierover, stel nou wij reserveren een popje en het popje komt hier wonen.

Hoe gaat het koppelen in zijn werk?? Wat is wijsheid??

Groetjes Ann
Onan:

Ivy

Hoi Ann.
Het is aangeraden om allebei de valkjes eerst in hun eigen kooitjes houden en ze dan alleen samen los laten. Dan kunnen ze buiten hun territorium kennis met elkaar maken.
Eerlijk gezegd heb ik het zelf nooit zo gedaan, wel gewild maar het liep anders. De nieuwe vogeltje kroop al na een paar dagen gelijk in de kooi bij de rest, dus ik liet het ook zo. Nooit problemen mee gehad.
Maar als je liever voor veilig kiest, dan eerst apart. Ze geven het zelf wel aan wanneer ze bij elkaar willen...

Succes!
Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie