6 mei 2025, 01:41:09

Recessief

Gestart door Riny, 6 april 2007, 18:23:26

« vorige - volgende »

Riny

Hallo allemaal
Wat betekent eigenlijk recessief?
Betekent dat , dat je er zo'n zelfde mutatie tegenover moet zetten om zo'n zelfde jongen te verkrijgen?
Moeilijk moeilijk !
Groetjes Riny

Rianne

Echt een kort antwoord heb ik er niet op, hopelijk heb je hier iets aan:
http://www.valkparkiet.com/nl/files/vererving.htm

Het komt er op neer dat er 2 soorten recessief zijn, autosomaal en geslachtsgebonden. Bij autosomaal zijn er 2 vogels nodig met de mutatie of split, en bij geslachtsgebonden is alleen de man voldoende om zulke dochters te kweken (bijv lutino).

Tjerk

Hey,

ik volg Rianne. Veel korter en duidlijker kun je hier volgens mij ook niet op geven.

Groeten Tjerk

•=Bonnie=•

De meeste simpele uitleg... Recessief = gelijk aan "split"

Recessief is eigenlijk het de juiste wetenschappelijke benaming voor hetgeen er in de vogelwereld 'split' wordt genoemd.

Bij een autosomaal resecieve vererving (niet geslachtsgebonden) moeten beide ouders het gen dragen om een bepaalde mutatie te verkrijgen.

Dat is eigenlijk alles dat het zeggen wil. De tegenhanger is de autosomaal (niet geslachtsgebonden) dominante vererving. Voorbeeld hiervan is wildkleur.

Ludo

6 april 2007, 22:07:08 #4 Last Edit: 6 april 2007, 22:10:00 by Ludo
CitaatDe meeste simpele uitleg... Recessief = gelijk aan "split"

Vreemd, bij ons in Belgie betekent split = drager van een recessief gen, maar zonder de uiterlijke kenmerken van de mutatie.
Bijvoorbeeld een wildkleur split voor fallow, ziet er uit als een wildkleur.
Een zichtbare fallow is een recessieve mutatie maar is niet "split".
Bij ons is dus split niet het zelfde als recessief, maar betekent split drager van een recessief gen.

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

wim roskam

beste lezers , autosomaal recessief is ,  indien een bepaalde kleurmutatie aotosomaal recessief vererft en enkelfactorig in een vogel aanwezig is , betekent dit dat de betreffende kleur zich laat overheersen  domineeren door een andere kleur  , bv wildkleur ,dergelijke vogels noemen we splitvogels .  geslachtsgebonden recessief , bij de geslachtsgebonden recessieve vererving vererft de betreffende kleurmutatie met het geslacht mee, de kleur van de valkparkiet is dan gebonden aan het geslacht , hierbij kan een pop nooit split zijn voor een geslachtsgebonden mutatie , een man wel , dit betekent dus dat een pop de kleur direct laat zien , terwijl een man de kleur verborgen bij zich kan dragen . dit is overgenomen uit het boekje van adri van kooten  mvg wim roskam ,

Ludo

Ik probeer het even heel eenvoudig uit te leggen wat het echte recessief is, want dat is de vraag.

Bij recessief komt het UITZICHT van een levend wezen, ook een valkparkiet, voor de helft van zijn vader en voor de helft van zijn moeder.

Het erfelijk materiaal (de genen) werken in PAREN, de ene helft komt van de vader de andere van de moeder.

Bij een recessieve mutatie moeten beide helften van het paar IDENTIEK zijn en dan zie je welke mutatie deze vogel heeft.

Bijvoorbeeld bont van de vader, bont van de moeder, geeft een bont jong.

Zijn de helften VERSCHILLEND dan krijg je een WILDKLEUR jong.
Bijvoorbeeld bont van de vader en witmasker van de moeder geeft een WILDKLEUR jong, dit jong is dan wel SPLIT voor bont en SPLIT voor witmasker (met andere woorden het is er drager voor, deze eigenschappen zijn onzichtbaar aanwezig)

Hopelijk is dit begrijpbaar ?

Er zijn nog andere mogelijkheden die ik hier om verwarring te vermijden niet uitleg (geslachtelijk, dominant en eigenlijk ook intermediar)

SPLIT wordt elders op dit forum heel uitgebreid uitgelegd

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

govert

Hej Ludo
bedankt voor de uitleg ik snap het helemaal:)