16 juni 2024, 01:20:58

epi-lady

Gestart door Karin, 2 april 2007, 23:13:34

« vorige - volgende »

Karin

Even een vraagje voor de echte gedragskenners  ;D Een jaar geleden heb ik 2 valkjes verkocht, eerst de ene en na een maand of 2 kwam de tweede erbij. Ik kreeg gisteren een mailtje van de eigenaar dat het oudste valkje, nu 15 maanden, een pop, al lange tijd een heel vervelend gedrag heeft : ze trekt haren uit. En niet zo'n beetje, nee, overal : armen, benen, gezicht, hoofdhaar ( graaft zich zelfs in om het haar bij de wortel uit te trekken ). Heel pijnlijk. Ze hebben al geprobeerd met wegduwen, nee zeggen, weg zetten enz. Het valkje is supertam, is gek op knuffelen met de baas / bazin, maar zodra ze stoppen met knuffen trekt ze weer haren uit.
Verder doet het valkje ook lelijk tegen het tweede valkje, terwijl die juist graag wil knuffelen. Verder sloopt het valkje de muur. Ik heb zelf het idee dat het dominantie / geslachtdrift is. Ik heb geadviseerd om tegen haar te blazen als ze weer haren uittrekt en misschien proberen haar grotendeels op pellets te zetten, omdat soms bij voedingstekorten of juist teveel zaden ( zoals hennepzaad ) ze rare eetgewoontes en gedragsstoornissen kunnen krijgen. Zie het hennepzaad maar als haver voor een paard  ::) Ik wil met alle liefde het valkje terug nemen en er een ander baasje voor zoeken, maar het liefst willen we natuurlijk een oplossing vinden. Heeft iemand wel eens zoiets meegemaakt en weet iemand een oplossing ?Ze vliegen iedere dag los en hebben diverse speeltjes als afleiding.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Is het geen aangeleerd gedrag? Het is toch op een dag begonnen en is er toen wel ingegrepen of vond men het wel grappig?
De pellets kunnen ze proberen, of toch iets meer consequent zijn en proberen het af te leren.

Karin

Ze zeggen dat ze het geprobeerd hebben te straffen ( wegduwen, nee enz. ) en te belonen ( extra aandacht, snoepjes als ze het niet deed ).
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Hoy karin
Onze Bink (Australische koningsparkiet) doet dat ook, als hij het niet leuk vindt als ik de voliere uit wil gaan.
Bij hem is dat puur aandacht trekken.
Zouden die mensen het gedrag niet vertederend gevonden hebben, toen het valkje nog klein was?
Zo ja ,dan is het heel erg moeilijk om het nog af te leren.
Groetjes Riny

Karin

Ze hebben het van begin af aan gestraft. In overleg hebben we besloten dat het valkje bij mij terug komt. Ik ga kijken hoe erg het gedrag is en of ik haar kan heropvoeden en dan ga ik er een nieuw baasje voor zoeken.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves