11 mei 2025, 15:03:55

SPOED -- Eitje kipt al meer dan 24 uur.

Gestart door Loeki, 1 april 2007, 11:12:58

« vorige - volgende »

Loeki

Beste

Momenteel is er bij mij in de broedmachine een Valkparkieteneitje uit aan het komen. Het jong hoor je goed piepen en het probeert al meer dan 24 uur uit zijn eitje te komen. Sinds vanmorgen begint het eitje ook al lichtjes zwart te kleuren. Ik dnek dat dat betekent dat de bloedvaten reeds zijn afgesloten en dat het jong nu voor zijn eigen bloedcirculatie zorgt en op zijn eentje leeft en dat de dooier al op is gegeten. Moet ik het jong nu helpen met een tandenstokertje om helpen uit te komen? Er zijn reeds twee eitjes niet uitgekomen, zij werden ook zwart en zijn afgestorven. De pleegouders broeden momenteel op nepeitjes en zij zouden kunnen zorgen voor het jong.

Alvast bedankt

Bezoek de nieuwe website van onze hobbykwekerij!
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Zo lang er geen duidelijk gaatje in het ei zit moet je niets doen.
Meestal piept een eitje al 1 of 2 dagen voor het uit komt.
Als jij nu zou gaan helpen is het wel bijna zeker dat je jong dood gaat.
Een eitje verkleurd wel vaker voor het uit komt, dat is niets om je ongerust over te maken.
Waarom broedt je het eitje in de broedmachine uit, als je toch pleegkoppels hebt?
Groetjes Riny

Loeki

Hallo Riny, er zaten van die duwbarstjes in het eitje.
Waarom ik het zelf uitbroed, ipv het pleegkopppel. Het pleegkoppel zit zlef pas op eieren maar deze kunnen niet bevrucht zijn vermits ik via DNA-test weet dat het twee popjes zijn. Zij zouden eventueel de jongen kunnen grootbrengen.
Zou het dan niet beter zijn dat ik de eitjes onder dat koppel leg ipv ze veder deoor de broedmachine uit te laten broeden?
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Duwbarstjes zitten vaak wel 2 dagen in het ei.
Dat kan geen kwaad, dan is het eivlies nog intact, dus het jong kan niet indrogen.
Ik gebruik ook wel pleegkoppels voor de eitjes van geelwangen, maar geef ze dan aan een koppel wat tegelijkertijd de eitjes legt.
Dus hier kan ik je geen raad in geven.
Groetjes Riny

Loeki

Beste

Sinds vanmorgen zitten er wel geen duwbarstjes meer in maar zit er al een klein gaatje waardoor je het snaveltje van het jong ziet. Bestaat er zo een kans op uitdrogen?
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Als je het snaveltje van het jonkie al kunt zien, bestaat de kans op indrogen van het eivlies.
Je moet in de gaten houden of het jong er over 2 uur uit het eitje is.
Anders kun je gaan helpen.
Weet je hoe je dat moet doen?
Groetjes Riny

Loeki

Hallo Riny,

Ik denk wel dat ik weet hoe dat moet. Gewoon zachtjes en voorzichtig een cirkeltje prikken vanboven aan het eitje. Gewoon hoe een normaal jong zou uitkomen.
Maar er is een enkel probleem... Hoe weet ik dat het jong zijn dooier op heeft en dat hij zich al heeft losgekoppeld van de bloedvaten in het ei? Want anders bestaat de kans dat ik het jong dood... En dat zou ik echt niet willen...
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Dat klopt vanuit het gaatje verder rond het eitje, tot je 2 helften hebt.
Je kunt van te voren nooit weten, of het jong de dooier op heeft.
Dat is ook de moeilijkheid met helpen.
Als je ziet dat het eivlies begint in te drogen, heb je geen andere keus.
Ga je dan niet helpen, dan sterft het jonkie zeker.
Heel veel succes, laat je het wel nog weten?
Groetjes Riny

Loeki

Beste

Hoe kan ik zien of het eivlies begint in te drogen?
Ik hoop dat het jong de dooier reeds op heeft. Hoeveel tijd heb ik nog eer ik het jong moet helpen?
Het gaatje is er ongeveer ongeveer 1uur en 30 minuteni n denk ik, en het jong gaat nog niet verder met zelf prikken.
Ik hoop echt niet dat er iets mis loopt...
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Als het eivlies in gaat drogen, krijgt het een witte kleur.
Dat komt omdat het vocht eruit getrokken is.
Groetjes Riny

Loeki

Maar het eivlies zit toch vanbinnen in het ei dus kan ik het vanbuiten toch niet zien of heb ik het mis?
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Als je goed door het gaatje kijkt, zie je een klein stukje eivlies.
ik duim voor je !
Groetjes Riny

Loeki

Dat zie ik niet zitten, wanneer ik door het gaatje kijk zie ik gewoon recht op het snaveltje van het vogeltje.
Dus is het nu het moment?
--> www.valro.tk

Riny

Hoy Loeki
Hoe graag ik je ook wil helpen, dat kan ik vanaf hier niet zeggen.
Groetjes Riny

Loeki

Ik heb besloten om toch nog tot vanavond te wachten, want misschien is de dooier van het eitje nog niet op. Weet er iemand wat er gebeurt als het eivlies in gaat drogen? Kan het parkietje dan nog gaatjes in het eitje maken?
Ik heb zoveel schrik om het Valkparkietje dood te doen.
--> www.valro.tk