28 april 2024, 23:02:05

Doe ik het goed?

Gestart door Ingrid1970, 31 maart 2007, 09:03:30

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Ingrid
Dan zou ik je aanraden om eerst Mekko zelfstandig te maken , en helemaal goed tam.
Daarna is het een prima idee om er een ander jonkie bij te plaatsen.
Op onderstaande link staan veel hobbykwekers van ons forum die ook valkjes handtam maken.
klik hier
Ook staan er kwekers bij die ze op verzoek helemaal tam maken.
Groetjes Riny

Ingrid1970

ok dank je voor het advies. Ik hoop alleen wel dat Mekko het snel beter gaat doen.

Riny

Hoy Ingrid
Ik maak ieder jaar veel valkjes helemaal tam, dus leer ik ze ook zelfstandig eten.
Toch merk ik ieder jaar dat er ook jonkie's tussen zitten, die veel liever gevoerd worden, dan dat ze zelf eten.
Ze blijven maar bedelen , ook buiten de voedertijden.
Vaak willen ze ook alleen maar aandacht of geknuffeld worden.
Als ze goed op gewicht zitten, laat ik ze lekker zeuren.
Bij jou kleine Mekko ligt het toch weer wat anders.
We moeten schatten naar de juiste leeftijd, misschien is hij wel jonger als we denken.
Het zal de eerste kwekere niet zijn, die liegt over de leeftijd.
Het is nu zaak dat Mekko, snel wat aan gewicht erbij krijgt, desnoods met een extra voeding.
Als je 's morgens maar zorgt, voor je de eerste voeding geeft, dat het kropje helemaal leeg is.
Soms helpt het als je op tafel wat trosgierst legt of wat eikrachtvoer erop strooit dat ze daarvan gaan pikken.
Alle kleine beetjes helpen op weg naar zelfstandigheid.
Veel succes !
Groetjes Riny


Ingrid1970

Hoi Riny,

Ik denk inderdaad dat Mekko zo'n valkje is als waar jij het over hebt. Hij speelt gewoon echt niet hij komt direct naar me toegevlogen en wil alleen maar geknuffeld worden of eten.
Hij woog vanochtend 66 gram (1 gram meer dan gisteren) Ik geef hem telkens 7 ml (de voeding van 14.00 uur iets meer omdat ik die met het lepeltje heb gegeven) Ik heb hem daarna wel gewogen en hij woog 76 na de voeding. Hij komt wel aktiever op mij over. Hij is zelfs uit zichzelf op de stok gaan zitten met kuif omhoog ;D! Ook lukt het als hij bij me zit zit om hem een paar zaadjes (10 ofzo) uit mijn hand te laten eten. Eivoer lust hij (nog) niet, ook niet natgemaakt. Ondanks het gewicht heb ik toch goede hoop. Maar ik blijf me wel ongerust maken...

Riny

Hoy Ingrid
Als je nu eens wat zaadjes van trosgierst over het eivoer strooit.
Zo probeer ik altijd jonkie's te stimuleren om zelf te gaan eten.
Ook heb ik altijd een streng trosgierst bij me liggen.
Koop anders eens zaadjes voor grasparkietjes.
Die zijn kleiner en zachter om te eten voor de kleintjes.
Iedere keer dat je met hem knuffeld iets van trosgierst of zaadjes erbij.
Veel succes!
Groetjes Riny

Ingrid1970

Hoi Riny, Dat is precies wat ik al doe. En het gaat steeds beter! Sinds de 4 voedingen per dag is Mekko al 5 gram aangekomen Hij weegt nu 70 gram. Ook pikt hij al goed zaadjes. Ik denk dat het helemaal goed gaat komen. Nu op zoek naar een vriendje.

Riny

Hoy Ingrid
Dat is pas goed nieuws!
Een nieuw vriendje zal geen probleem zijn.
Het aanbod wordt alleen maar groter nu het broedseizoen bezig is.
Groetjes Riny

Ingrid1970

Hoi Riny,

Even een update over Mekko. Ik was zoooooooooo ;D trots!!!!!!!! Hij ging in zijn speciale speelrekje zitten en zaadjes pikken, echt heel veel!!!!!!!! Hij strekte zijn veren uit (er bleken pareltjes op te zitten), en toen hij slaap kreeg kwam hij naar mij toe gevlogen en ging hij zitten slapen! Schattig!!!!!!!!!!
Even over handopfok: ik weet dat jullie er allemaal op tegen zijn dat (wij) als particulieren dat doen, maar het moets me toch wel even van het hart, dat ik dit allemaal niet had willen missen qua "opvoeding". Ik vind het gewoon geweldig om te zien hoe hij zijn vleugels uit slaat voor het eerst, en gaat zaadjes gaat pikken uit mijn hand enz. Ik ben blij dat ik het heb mogen meemaken.
En dat hij zo goed groeit nu ik hem naar 4 voedingen per dag heb gezet. Ik had het gevoel al, maar jij bevestigde het! Dank je wel :D!
Het gaat harstikke goed! Ik ben een trotse moeder!
Ik ben wel heel dankbaar voor je advies

Riny

Hoy Ingrid
Weet je waar ik echt op tegen ben, als mensen onvoorbereid hier aan beginnen.
Veel mensen denken ''dat doe ik wel even'' en staan er niet bij stil hoe moeilijk en intensief dit werk is.
Maar ook zo mooi !
Jij bent zo slim geweest om vragen te stellen op het forum , en veel te lezen.
Veel mensen schamen zich om er voor uit te komen dat ze iets niet weten, en willen onze raad niet aannemen.
Dat gaat dan vaak ten koste, van het kleine jonkie
Het zelfstandig maken is vaak het moeilijkste, en neem het van me aan, dat je ze dan soms achter het behang kan plakken.
Ook voor mij is een keer de eerste geweest, en ook ik heb alles moeten leren.
Ik ben heel blij dat alles zo goed gaat, en ook dat ik daarbij heb mogen helpen.
Groetjes Riny

Ingrid1970

Hoi Riny,

Even een updat: Mekko woog vandaag 80 gram! Hij is dus in 1 dag 10 gram aangekomen! Goed he! Hij is echt zelf aan het eten. Ik ga nu weer terug naar 3 voedingen. en als dat goed gaat volgende week naar 2 etc.

groetjes van een helemaal blije ngrid

Ingrid1970

Hoi Riny,

Ik denk dat ik een adresje heb gevonden voor mijn 2de valkje. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik heb volgens mij ergens een keer gelezen dat je een 2de valkje eerst in een aparte kooi moet zetten. Klopt dat?

gr Ingrid

trienke

HOi ingrid

Ik heb je hele verhaal gelezen. Ik heb 1,5 jaar geleden een handopfok valkje gehad vanaf dag 1. Ik heb daar ook een strijd mee gehad om hem zelfstandig te maken. IK heb er 3 maand over gedaan.

Over dat je een 2e valk er bij neemt. Het is het beste om hem/haar eerst inderdaat apart te zetten, dit vanwege eventuele ziektes die die nieuwe valk bij zich KAN dragen.

Groetjes Trienke