29 april 2024, 03:57:25

Doe ik het goed?

Gestart door Ingrid1970, 31 maart 2007, 09:03:30

« vorige - volgende »

Riny

Hoy Ingrid
Ik schat je valkje rond de 35/40 dagen.
Je moet op dit moment niet teveel naar dat schema kijken.
Bedenk dat jij dat valkje pas net in huis hebt,het kleintje moet nog overal aan wennen.
Geef maar rustig 3x daags nutribird.
Zulke kleintjes zitten vaak in een hoekje op de bodem van de kooi.
Je zou hem wel een knuffeltje kunnen geven, dan heeft hij iets om lekker tegenaan te kruipen.
Hij voelt zich natuurlijk ook alleen zonder soortgenootjes.
Je kunt hem wel proberen te stimuleren om te knabbelen aan trosgierst.
Zorg wel dat het kleintje vannacht niet teveel afkoelt.
Groetjes Riny

Ingrid1970

Harstikke bedankt voor je snelle reaktie. Ik ben nu een stuk minder ongerust. Ik maakte me vooral zorgen omdat hij steeds in een hoekje zit. Hij is overigens een ontzettende knuffel. Hij "krijst" als hij me ziet en houdt op zodra ik hem knuffel (of eten geef)
groetjes en nogmaals bedankt!

Lin

Als je valkje lusteloos wordt en erg veel slaapt en daarnaast gaat de ontlasting echt heel donker worden dan gaat het niet goed. Voord e rest zou het vast wel goed moeten komen.


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Ingrid1970

Ik ben de forums over handopvoeding aan het doorlezen en eerlijk gezegd ben ik blij dat ik hem toch heb gekocht want de vorige eigenaar vertelde me dat ik heb telkens pap moest geven tot hij helemaal vol zat.  >:(Ik heb me meteen aan de 10 % gehouden volgens jullie informatie en begrijp nu dat mijn vogeltje van te voren groot risico heeft gelopen op kropverzuring en/of kropverlamming. Ik ben heel blij dat dit forum bestaat :D

Riny

Hoy Ingrid
Jij bent nog zo verstandig geweest om alles te gaan lezen.
Veel mensen doen dat niet en beginnen er zo aan.
Daarom is het ook niet gek dat er iedre jaar zoveel valkjes sterven aan kropverzuring.
gaat het goed vandaag met je valkje?
Groetjes Riny

Ingrid1970

Ik weet niet of hij het goed doet... Hij is toch weer afgevallen. Van 75 gram (vrijdag) nu naar 68. Ik heb hem al vanaf zaterdag op 3 voedingen gezet. Het is wel zo dat hij maar 2x per dag pap kreeg bij zijn vorige eigenaar, maar dan wel 4 spuitjes ofzo van 5 ml. Dat is ook wel meer dan het dubbele! Hij eet verder alleen maar trosgierst. Mogen ze ook al vers fruit? Dat ik dat probeer? Wat is het beste? Overgaan naar 4 voedingen? zonnenpitten malen? Eivoer door de pap? Wat moet ik doen? Hij is krijst en bedelt heel veel. Hij wordt wel stil als ik hem knuffel en ook als ik hem in zijn kooi zet. Ik vind het krijsen niet erg, maar wel in combinatie met zijn gewicht.
Help?!

Riny

2 april 2007, 18:21:10 #21 Last Edit: 2 april 2007, 19:18:49 by Riny
Hoy Ingrid
Afvallen is nooit goed, maar tegen de tijd dat een valkje uit gaat vliegen , is een paar gram afvallen normaal.
Geef hem dan 12% van zijn lichaamsgewicht aan pap.
Dat hij trosgierst eet is prima.
Pel anders eens een stengel trosgierst af , en strooi wat van die zaadjes over wat eivoer, wat je een beetje rul maakt met wat water.
Zo'n jonge valkjes pikken graag wat op de bodem van de kooi.
Strooi anders wat op de bodem, daar stimuleer je hem ook weer mee om zelf te eten.
En als je grasparkietenzaadjes koopt die zijn zachter en kleiner, daar begint die ook eerder aan.
Als je hem gaat voeren met een lepeltje,  is dat ook weer een stapje dichterbij zelfstandigheid.
Weet je zeker dat het bedelen om eten is , of wil hij gewoon bij jou zitten.?
Veel succes !
Groetjes Riny

Ingrid1970

Hoi Riny
Ik kan er niks aan doen, maar ik maak me toch een beetje zorgen. Mekko woog vanochtend nog maar 65 gram. Ik heb hem met het lepeltje gegeven en na de voeding woog hij 75. Maar hij speel helemaal niet. Hij wil alleen maar rustig bij me zitten en gekroeld worden. Als ik hem op zijn speeltje zet (met zaadjes en trosgierst) komt hij weer meteen naar me toegevlogen en gaat dan zitten bedelen om aandacht. Is dat normaal?

Riny

5 april 2007, 11:39:33 #23 Last Edit: 5 april 2007, 11:43:47 by Riny
Hoy Ingrid
Dat is ook terecht dat jij je zorgen maakt, afvallen en zeker zoveel is niet goed.
Ook het gewicht, is zorgwekkend.
Welk handopfokvoer gebruik jij?
Ik gebruik altijd Nutribird A21, daar zit echt alles in wat ze nodig hebben.
Ook raad ik je aan om 4 voedingen te gaan geven.
Groetjes Riny

Ingrid1970

Ik gebruik de nutribird a21, ik ga meteen over op 4 voedingen.
gr ingri

Ingrid1970

Ik heb hem nu om 14.00 uur een voeding gegeven (normaal is de 2de om 17.00 uur) en hij is al een stuk fitter.

Riny

Hoy Ingrid
Als je met een lepeltje voert wordt er wel meer geknoeid.
Hou je daar rekening mee met het bereiden van de hoeveelheid?
Ik zit gewoon heel erg na te denken hoe het toch kan komen dat Mekko zo af kan vallen.
Groetjes Riny

Ingrid1970

Hoi Riny,

Je ik houd er rekening mee dat er meer geknoeid wordt met het lepeltje. Het was eerlijk gezegd ook pas de eerste keer, omdat ik probeer het aan het eten te krijgen. Hij is nu met 4 voedingen al een stukje levendiger, hij floot toenstraks alweer een paar keer (roepen)!  Maar hij blijft weigeren te spelen, en wil alleen bij mij zitten. Ik heb de verwarming ook maar een graadje hoger gezet voor de zekerheid. Ik hoop dat hij morgenvroeg iets zwaarder weegt. Mijn gevoel zegt dat het beter gaat...
Is het beter als ik naar een 2de valkje ga uitkijken? ik wilde eigenlijk wachten tot ik zeker weet of het een popje of een mannetje is...

Riny

Hoy Ingrid
Bedoel je een tweede valkje omdat Mekko dan misschien eerder zelfstandig gaat eten?
Je zou ook aan de kweker kunnen vragen wie de ouders waren, dan kun je het geslacht misschien al uittellen op de mutatiecalculator.
Ook kun je een DNA onderzoek bij Gendika laten doen.
Groetjes Riny

Ingrid1970

ja ik bedoel inderdaad een 2de valkje omdat Mekko dan eerder gaat eten. Maar aan de andere kant wil ik wel heel erg graag dat hij zo tam blijft als hij nu is. En ik weet niet of dat nog het geval zal zijn als ik er een 2de bij neem. Alhoewel ik wel heb begrepen dat valkparkietjes wat dat betreft toch anders in elkaar zitten dan bv. agaporinissen. Klopt dat? Ik heb nl. 2 dochtertjes die echte dierenvriendjes zijn en de vogeltjes erg graag aaien (onder toezicht natuurlijk) en ik zou het niet erg leuk vinden als ze gebeten worden.  Wat is verstandig?