15 mei 2025, 15:05:46

Afstoting

Gestart door Raymond, 29 maart 2007, 19:17:57

« vorige - volgende »

Raymond

Hallo, ik lees overal dat mensen de eitjes en jonkies oppakt uit het nest.
Nu vroeg ik mij af, verstoten valkjes hun eieren of jongen niet als zij merken dat mensen eraan hebben gezet? Dit hoor je vaak bij andere dieren wel namelijk.

Is daar ook een verschil in met wilde of tamme valkjes?

Verder had ik vernomen dat de hoogte niet zoveel uitmaakte van het broedhok, rond de 150 1660 cm was goed.

Maar maakt het uit waar de blok hangt, bij de deur van de kooi of een plek waar ik moeilijk bijkom (ik zou dan ook moeilijk kunnen kijken of alles goed daat)

Ik hoor graag van jullie

Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Rianne

Hoi,

valkparkieten hebben niet zo snel last van verstoting, ik heb het ook nog nooit ergens gelezen van iemand waarbij het wel zo was.
Verstoting van een jong gebeurd dan meestal na het uitkomen uit het ei, dan voelen de ouders al dat er iets mis is.

Als je een broedkooi van 1.60m hoog hebt, is dat nog luxe. Een standaard broedkooi is niet zo groot. Maar hoe meer ruimte hoe beter, stel dat je 6 jongen krijgt, en die vliegen uit.

Ik heb de blokken aan de buitenkant hangen, zo hoef ik niet steeds in de kooi of steeds het blok eruit te halen. Ook met verschonen is dit veel handiger. Ik verwijder een klein luikje aan de zijkant en hang daar het blok. Moet het blok even weg, gaat het luikje weer terug. :)

Riny

Hoy Ray
Je moet natuurlijk wel zorgen dat de ouders genoeg rust krijgen om te broeden.
Als de jonkie's nog heel erg klein zijn, bekijk ik ze 1x per dag tijdens de nestcontrole.
Als ze wat ouder zijn mag je ze er langer uit halen.
Dan koelen ze ook niet meer zo snel af.
Groetjes Riny

Raymond

Rianne, mijn fout. Ik bedoelde ophangen op 1.60m niet een hok van 1.60m :)

Zoals jij zegt dat gaat helaas niet werken bij mij omdat ik geen zijklepjes heb in mijn voilere, dit is mijn voilere:

Wel enigszins veranderd van inhoudt maar dat blijft je houden.
Waar raden jullie aan om het blok op te hangen, zodat ik het wel kan controleren maar niet teveel last geef aan de ouders. Ze blijven dus met zijn 4-en in de voilere zitten.

Ik heb wel een andere kooi, maar die heeft maar 1 zijklepje en de bovenkant kan open, als ik dan aan de zijkant het broedblok ophang moet ik via de bovenkan het eten verschonen e.d. en onze valkjes zijn niet tam. Ik ben bang  dat het koppel dan de kooi verlaat en naar de andere kooi vliegt en de jongen achterlaat.

Ik wil deze reserve kooi gebruiken voor de jongen als ze worden opgehaald als ik ze heb verkocht of desnoods weggeeeft.

Klik op de banner voor onze website

Klik hier voor ons huidige dagboekje

Rianne

Hmmm dat is zeker lastig! Het handigst lijkt mij om 2 haakjes aan de achterwand te bevestigen, anders gaat je gaaswerk buigen.