29 april 2024, 10:41:01

Zijn mijn vogeltjes ziek???

Gestart door trienke, 28 maart 2007, 19:24:25

« vorige - volgende »

trienke

Hallo allemaal

Ik heb hier binnen 6 valkparkieten zitten.
Sinds vandaag viel het me op dat ze erg mager zijn, en dat hun borst scherp is. Ik merk het vooral aan een witmasker van me die erg vors was eerst.

Ik dacht eerst dat het aan het broeden lag, omdat lucky en binkie aan het broeden zijn op eitjes, maar de anderen hebben het ook.

Maar wat me verder opvalt is dat lucky echt veel eet, en alles eet wat vast en los zit

Het gewicht blijft ongeveveer gelijk van toen ze nog lekker vors waren.

Wat zouden ze kunnen hebben??

Ik dacht zelf mischien aan wormen, maar ik heb ze +- 3 maand geleden ontwormt, maar dan 1x en niet 2 weken later nog eens.

Groetjes Trienke

wim roskam

beste trienke , morgen meteen een goed middel tegen wormen halen en ze dan wel goed behandelen volgens de gebruikaanwijzing , dan is het zo over , dat je valkjes vreten in plaats van eten is het gevolg van de wormen . mvg wim roskam .

trienke

Ok Ik zal hun dan eens goed behandelen.
Ik hoop dat het dan inderdaat snel over is.

En maakt het dan niets uit met de eitjes???

Groetjes Trienke

wim roskam

moet geen probleem zijn mvg wim roskam .

trienke

Hoi Wim

Bedankt voor de reacties.

Groetjes

trienke

Nog een vraagje

Op de verpakking staat als ze erg last hebben van de wormen moet ik na een week herhalen en dan nog eens na 4 weken?

Moet ik ze na een week ook nog eens herhalen??

Groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Die herhalingskuur is erg belangrijk.
De eitjes worden niet gedood door het wormmiddel.
De herhalingskuur dient om de nieuw uitgekomen eitjes , ook te doden.
Mijn tip is om ieder jaar voor, en na het broedseizoen te ontwormen.
Groetjes Riny

trienke

Maar moet ik nou dan volgende week ontwormen of niet??

Ik heb net ook een heel klein scheutje roosvice er in gedaan, want gewoon willen het nauwelijks drinken.

Riny

Hoy Trienke
Ik zou precies de aanwijzingen volgen op de verpakking.
Dus volgende week weer ontwormen.
Heb je het badwater ook verwijderd? anders gaan ze daarvan drinken.
Kun je ze het wormmiddel niet direct in de snavel toedienen , dan weet je wel zeker datr ze het binnen hebben.
Groetjes Riny

trienke

IK heb het badwater verwijderd en ook de vochtige eivoer.

En via het bekje durf ik eigelijk niet aan.

Volgende week weer ontwormen, en over 4 weken dus.

Maar als het goed gaat met binkie en lucky zijn er dan jongen, kan dat dan ook geen kwaad? Omdat het voor vogels zijn die ouder zijn dan 3 maand.

Groetjes Trienke

Riny

Hoy Trienke
Dan zou ik Binkie en Lucky volgende week wel een herhalingskuur geven.
Over 4 weken als ze jongen hebben is het beter om het niet te doen.
Ik zou het tenminste niet aandurven.
Groetjes Riny

trienke

OK

Heel erg bedankt. Ik zal zowiezo volgende even herhalen, en dan afwachten of lucky en binkie's de eitjes uitkomen.

remco1976

hoi,

of je het leuk vindt of niet,de enigste goede manier is druppels in de bek doen.ik ontwormde 2 keer per jaar via drinkwater.en in december gingen mijn eerste vogels dood aan wormen.ik ontworm 2 keer perjaar nu met een goede wormenkuur van de dierenarts.dat herhaal ik 2 weken later nog eens.maar het belankrijkste is toch wel de kooi goed teontsmetten,en zo ook 2 weken later na de herhaling van je wormenkuur.handel wel snel,want de gevolgen zijn niet teoverzien.

gr.remco

Riny

Hoy Trienke
Ik ben het 100% met remco eens.
Dat is de enigste manier om zeker te weten dat je valkjes de wormkuur binnen hebben gekregen.
Als je het door het drinkwater doet ben je nooit zeker.
Ze kunnen nl lang zonder drinken, en vaak nemen ze dan gewoon een druppel van het gaas als het heeft geregend.
Groetjes Riny

trienke

Ik zal dat dan eens proberen, hoe houden jullie dan hun koppie stil en hun snaveltje open?

Ik kan wel merken dat het iets met hun doet, ze hebben namelijk allemaal een beetje een dunnen ontlasting.

Groetjes Trienke