22 mei 2025, 18:14:02

Kaal

Gestart door Marijn, 27 maart 2007, 20:22:26

« vorige - volgende »

Marijn

27 maart 2007, 20:22:26 Last Edit: 27 maart 2007, 20:28:55 by Marijn
Hallo,

ik ben nog maar net in het bezit van een valkparkiet. Naast de problemen om hem tam te krijgen, heb ik een belangrijker probleem. Mijn valkparkiet is namelijk kaal achter zijn kuif en in zijn nek. Ik kwam thuis pas tot deze ontdekking. Nu dacht ik dat het wellicht door andere vogels is veroorzaakt, maar nu zag ik ´m zojuist met zijn pootje hevig krabben op zijn kop. Heb ik hier te maken met luis? En kan ik dit oplossen door langs te gaan bij de dierenwinkel? Of moet ik deze stappen overslaan en direct bij een dierenarts langs gaan?

Met vriendelijke groet,

Marijn

Gerda

27 maart 2007, 21:11:38 #1 Last Edit: 27 maart 2007, 23:49:37 by Gerda

Hoi Marijn,

Wat voor mutatie is je valkje? Wanneer het een lutino is kunnen ze een kaal plekje achter kun kuif hebben. (Lutino is wit met gele kop en rode wangetjes.) Ook kan het zijn dat hij geplukt is door andere valkjes (misschien de ouders?).

Maar ook verdermijt en andere ongedierte kan de oorzaak zijn, evenals schimmel (veroorzaakt ook jeuk, dus krabben en kale plekken.)
Ik zou even goed onder een lamp kijken of je beestje ziet lopen.

En als je het niet vertrouwt, dan is de dierenarts inderdaad de beste optie. Die kan kijken of het hier gaat om 'beestjes'of misschien schimmel.

Hoop dat je valkje snel een mooi koppie met veren krijgt!!

Groetjes, Gerda

Marijn

Hallo,

het is een cinnamon bont. Ik had idd ook het verhaalte gelezen over de Lutino, maar hiervan is dus geen sprake.

Maar goed, ik kan ´m nog niet makkelijk pakken om ´m even goed te bekijken, daarvan raakt ie in de stress. Hij heeft ook niet zo´n volle kuif als op de foto´s op deze site. Ik tel 6 veren die zijn kuif moeten vormen, is dit normaal of zouden het er meer moeten zijn?