6 mei 2025, 11:56:56

Bodem van de kooi

Gestart door debby, 27 maart 2007, 20:04:39

« vorige - volgende »

debby

Hallo,

Ik heb sinds vorige week een valkparkiet, Bassie. Nu heb ik op de bodem van de kooi een rooster zitten. Er zit dus een uitschuifbare la in met een krant en daarop het vogelzand. Hierboven zit nog een rooster. Is dit goed of moet Bassie gewoon over de bodem van de kooi zelf kunnen lopen? Het geeft wel minder rommel maar ik weet dus niet of dit beter voor hem is.

Groetjes,
Debby

Lin

Zelf gebruik ik het rooster alleen bij verschonen. ik ben altijd bang dat ze vallen op het rooster en ze kunnen niet lekker scharrelen.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

debby

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat ze beter op de bodem konden lopen. Had ook nog nooit een kooi met zo'n rooster gezien. Ik ga hem er zo uithalen.

Groetjes,
Debby

margreet

hallo Debby,

Misschien nog een tip, gebruik houtsnippers i.p.v.schelpenzand, dit stuift minder en kan niet in de oogjes komen. Wel apart maagkiezel en grit verstrekken.

groetjes Margreet

debby

Hoi,

Goeie tip. Dank je wel!!

Groetjes,
Debby

Jel

Hallo,

en gebruik ook geen krant want daar gaan ze aan knabbelen en de inkt is giftig.
ik gebruikt zelf gewoon schelpenzand en het rooster zou ik ook weg laten.
mijn valkje vond het rooster eng en durfde niet er op te lopen en zat altijd op een touw of stok
en toen haalde ik eht roster er uit en hup hij zat opm de grond te lopen en te splen met de stojes van het trosgier.
en bij verschonen laat ik het er ook uit hij probeert altijd na buiten te klimmen dat lukt ook en dan gaat hij boven op zitten wachten tot ik kom en dan kmot hij gezelllig bij me zitten.
Groetjes van: Crocky (R.I.P. 14-04-2008), Zilver, Ayo (R.I.P. 07-09-2010), Spyke, Ivana (R.I.P. 15-09-2011)

Chippie

Citaat van: margreet op 27 maart 2007, 21:18:48
hallo Debby,

Misschien nog een tip, gebruik houtsnippers i.p.v.schelpenzand, dit stuift minder en kan niet in de oogjes komen. Wel apart maagkiezel en grit verstrekken.

groetjes Margreet

Hallo mijn naam is Ron en ben nieuw op dit forum.

Ik heb sinds kort een jonge valkparkiet van zo`n 9 weken oud en heb het advies gekregen van de dierenwinkel om kranten te gebruiken ipv schelpenzand.
Nu heb ik ook houtsnippers gekocht en heb dit een keer gebruikt in de kooi, maar de vogel ging deze houtsnippers opeten, dus mijn vraag is is dit schadelijk voor de vogel ?

Groet,

Ron.

Anja

Hoi Ron,

Houtsnippers kunnen geen kwaad voor valkjes. Als je dit gebruikt moet je er wel voor zorgen dat je een bakje met grit en een bakje mat maagkiezel in de kooi hebt. Dit hebben ze wel nodig. Ik heb zelf onder de houtsnippers keukenrol liggen ipv kranten. Kranten zijn gedrukt en de inkt kan weer gevaarlijk zijn voor de valkjes.

Groetjes Anja

Chippie

Dank je wel Anja voor deze informatie  ;)

Groet,

Ron

Chippie

Citaat van: Anja op 14 mei 2007, 09:53:57
Hoi Ron,

Houtsnippers kunnen geen kwaad voor valkjes. Als je dit gebruikt moet je er wel voor zorgen dat je een bakje met grit en een bakje mat maagkiezel in de kooi hebt. Dit hebben ze wel nodig. Ik heb zelf onder de houtsnippers keukenrol liggen ipv kranten. Kranten zijn gedrukt en de inkt kan weer gevaarlijk zijn voor de valkjes.

Groetjes Anja

Beste Anja,

Ik heb nog 1 vraagje over de bodembedekking van de kooi.

Ik heb nu keukenpapier met daaroverheen houtsnippers en mijn vraag is nu hoe vaak moet ik dit schoonmaken?
Maak jij de kooi elke dag schoon of om de twee dagen?
Het lijkt mij dat door het gebruik van houtsnippers de kooi niet elke dag hoeft schoon gemaakt te worden.

Voer en water moet uiteraard elke dag verschoond worden.

Ook heb ik in de kooi een bakje met maagkiezel neergezet voor de valkparkiet.

Foto van Chippie de Witkop Valkparkiet

Anja

Hoi hoi,

Ik maak mijn kooi 1 maal per week helemaal schoon. Dan gaat er alles uit en wordt de kooi grondig gereinigd.
Ik ververs water 2 keer per dag (bij warm weer 3 keer per dag) en het voer 1 keer per dag.
's Avonds raap ik de poepjes uit de kooi. Met houtsnippers is dat makkelijk hoor want je kan dit zo oppakken. Ik heb 8 valkjes in 1 kooi zitten. Binnenkort 9.
Verder krijgen ze dagelijks verse groente en fruit en 2 keer per week trosgierst. Tussendoor soepstengels muesli en cruesli, snoepstaven, beschuit, melbatoestjes etc.
Wat ze ook heel lekker vinden is verse rode peper.

Groetjes Anja

Kimm

misschien een rare vraag:
mijn kooi heeft ook 2 schuiflades. het probleem vind ik dat als ik het wil schoonmaken, de lades de houtsnippers tegenhoud bij het uithalen. met als gevolg een zooitje op de vloer, stofzuiger erbij om de kooi schoon te maken. herkennen jullie dit? of heb je een andere tip voor mij?
gr. kim

ik hou van je Pebbles! 14-11-2008/15-02-2010

Marloes_o

Hoi,
Nog even over een rooster in de kooi.
Wij hebben ook een rooster onderin met brede tralies.
Nu hebben we een brede bak met houtsnippers erin gezet, wat ze heel erg leuk vinden om in te zitten en mee te spelen.
Het is nu dus half/half: tralies en ruimte om te scharrelen.
Het is leuk voor ze en ook nog 'ns makkelijk met schoonmaken, want de houtsnippers in de bak kieper ik gewoon om als ik de kooi schoonmaak, zodat het in de opvangbak terecht komt.
Misschien is dat ook nog een idee!
Groetjes,
Marloes