19 juni 2025, 14:36:20

Maanvissen

Gestart door Saar, 27 maart 2007, 19:35:51

« vorige - volgende »

Saar

Hoi
Ik heb een aquarium met daarin maanvissen. Nu heb ik al een paar keer gehad als de maanvis 1,5 a 2 jaar oud is, dat zijn evenwicht weg is. Ik merk het al met t licht aandoen. Dan hangen met hun kop in de lucht en ze zijn heel bleek. Als ik ze dan 'savonds eten geef, kan ie zijn evenwicht niet bewaren en dan rolt die heel vaak op z'n zij. De andere 5 maanvissen hebben nergens last van. 1 a 2 dagen later blijft ie ook op z'n zij liggen. Dan denk je van ik spoel hem door maar dan is ie nog superlevendig en dan laat je hem toch nog maar even in t aquarium met de gedachte misschien word ie beter. Maar mijn vraag is hoe kan dit nou? Ligt het aan t voer of aan het water??
Dit is om precies te zijn de 3e keer ::) Hij kan nu nog redelijk 'recht' blijven, maar hij staat wel ietsjes krom.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.
Groetjes Saar :-*

wim roskam

beste saar , ik heb zelf ook maanvissen gehad , vissen hebben geen evenwichts orgaan , maar een zwemblaas  , zakje met lucht , dat hun in balans houd , ze hebben er twee , waarschijnlijk heeft je maanvis een afwijking aan zijn zwemblaas , lek , waardoor hij scheef gaat hanggen , hoe zwaarder hij word  na het eten hoe meer hij gaat tollen , mvg wim roskam .

Saar

Citaat van: wim roskam op 27 maart 2007, 20:10:20
beste saar , ik heb zelf ook maanvissen gehad , vissen hebben geen evenwichts orgaan , maar een zwemblaas  , zakje met lucht , dat hun in balans houd , ze hebben er twee , waarschijnlijk heeft je maanvis een afwijking aan zijn zwemblaas , lek , waardoor hij scheef gaat hanggen , hoe zwaarder hij word  na het eten hoe meer hij gaat tollen , mvg wim roskam .

Okee bedankt voor je antwoord.
Maar komt het vaak voor dat maanvissen een afwijking hebben aan hun zwemblaas? Aangezien ik het nou al een paar keer heb gehad ::)

wim roskam

geen idee , wat ik weet is dat het kan komen door temperatuurschommelingen , laat ik het makkelijk zeggen schrikken , verder kan je het opzoeken op internet mvg wim roskam .

Saar

Citaat van: wim roskam op 27 maart 2007, 20:16:56
geen idee , wat ik weet is dat het kan komen door temperatuurschommelingen , laat ik het makkelijk zeggen schrikken , verder kan je het opzoeken op internet mvg wim roskam .

Okee dank je wel
Dan zal ik straks even gaan googelen

Lin

Je aquarium is wel groot genoeg voor zoveel maanvissen?

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Saar

Citaat van: Lin op 27 maart 2007, 20:40:05
Je aquarium is wel groot genoeg voor zoveel maanvissen?

Volgens de winkel wel ::)
L x B x H= 85x34x40
Er zitten 2 kleine maanvisjes in en 4 grotere.

Lin

Een maanvis heeft wel een bak nodig van 50 cm hoog en ong. 40 liter per maanvis. Ze kunnen heel groot worden hoor! :-X Je bak moet dus minstens 1,20 breed zijn.. de dierenwinkel weer.. >:(

Monky

Hi Saar,

Laten wij nu ook een maanvis hebben die zijn evenwicht kwijt is  :-\ Sinds zondag. Hij had het ineens. Echt heel raar. Je ziet dat hij achteruit gaat, maar hij is nog springlevend. Vanmiddag dacht ik echt dat hij dood was, maar hij begon weer (onderste boven) te zwemmen  :-\
Ik ben heel benieuwd of hier nog verder reacties komen.

Groetjes,
Monky

Lin

Varierend voeren (ook diepvries) is ook belangrijk en als het mogelijk is 2x in de week een kwart van het aquarium verversen. als je tenminste een normale groot aquarium hebt wat die vissen zeker nodig hebben. Saar als je nog eens terug gaat zeg maar dat ze groter dan je hand kunnen worden (incl vinnen dan) Van die bloedwormpjes hoor je verhalen dat die niet goed zijn. Maar zelf heb ik hier nooit problemen gehad. Heb nu al 4 jaar maanvissen en ook nog succesvol mee gekweekt.

Saar

Citaat van: Lin op 27 maart 2007, 20:50:59
Een maanvis heeft wel een bak nodig van 50 cm hoog en ong. 40 liter per maanvis. Ze kunnen heel groot worden hoor! :-X

Die we nu hebben groeien niet meer, gelukkig
Maar er werd gezegd dat t wel zou kunnen maanvissen in dit aquarium :-\ Niet dus ::) Ik zal zo eens even kijken of ik een foto van ze kan maken :)

Citaat van: Monky op 27 maart 2007, 20:55:24
Hi Saar,

Laten wij nu ook een maanvis hebben die zijn evenwicht kwijt is  :-\ Sinds zondag. Hij had het ineens. Echt heel raar. Je ziet dat hij achteruit gaat, maar hij is nog springlevend. Vanmiddag dacht ik echt dat hij dood was, maar hij begon weer (onderste boven) te zwemmen  :-\
Ik ben heel benieuwd of hier nog verder reacties komen.

Groetjes,
Monky

Dat hebben wij hier dus ook al een paar keer gehad :-\
Ik was al bang dat t aan t water lag ofzo, maar dat is het gelukkig niet :)

Citaat van: Lin op 27 maart 2007, 20:58:25
Varierend voeren (ook diepvries) is ook belangrijk en als het mogelijk is 2x in de week een kwart van het aquarium verversen. als je tenminste een normale groot aquarium hebt wat die vissen zeker nodig hebben. Saar als je nog eens terug gaat zeg maar dat ze groter dan je hand kunnen worden (incl vinnen dan) Van die bloedwormpjes hoor je verhalen dat die niet goed zijn. Maar zelf heb ik hier nooit problemen gehad. Heb nu al 4 jaar maanvissen en ook nog succesvol mee gekweekt.

Ze krijgen speciale tabletten, vlokken en dan ook nog 2 keer in de week rode muggenlarven. Dus ze krijgen verschillend voer :)
Wij verversen 1 keer per week een kwart van het water :) Ik ga even foto's maken :)

Saar

OOwja het zijn levende rode muggenlarven ;)
Die moet je in een zakje in de koelkast bewaren :)

Saar

Dit is de maanvis die niet 100% is:

Terry en Steve:

We zijn er nog niet helemaal uit wat we met deze 2 gaan doen ::)

En mijn aquarium:

sweetfuzzy

Tip van mijn man : Meld je voor vragen aan op het forum van
Punkyfish. Het is een goed Forum. Mijn man zit er ook op en je kunt er alles vragen. www.punkyfish.nl
Groetjes van Sweetfuzzy en de valkenbende

Saar

Citaat van: sweetfuzzy op 27 maart 2007, 23:18:43
Tip van mijn man : Meld je voor vragen aan op het forum van
Punkyfish. Het is een goed Forum. Mijn man zit er ook op en je kunt er alles vragen. www.punkyfish.nl

Thnx voor de tip
zal morgen wel even gaan kijken :)