16 juni 2024, 23:21:05

help moeder staat er alleen voor

Gestart door vrank, 26 maart 2007, 14:24:11

« vorige - volgende »

vrank

Heb mijn trouwe koppeltje valkparkieten voor het derde jaar al weer op eitjes zitten. En gisteren vond ik het mannetje dood in de zaadbak. Het grootste probleem is dat vanmorgen de eerste twee van 6 eitjes al zijn uitgekomen. En ik me afvraag of moeder dat alleen gaat redden,als alles uitkomt met 6 jongen? Kan ik eventueel nog wat eitjes weghalen zodat ze er maar 2 of 3 hoeft groot te brengen. en is het een idee om het zaad en stukjes brood voor het broedhok te hangen zodat ze er niet ver voor hoeft te gaan. Normaal nam het mannetje al deze taken op zich. Weet niet goed wat ik er mee aan moet. Gr frank

Riny

Hoy Frank
Wat vreselijk voor je , zeker nu ze net jonkie's hebben.
De andere eitjes zijn natuurlijk wel bebroed , dus het embryoo is ontwikkeld.
Ik weet niet waar je woont, anders zou je eitjes bij mij neer kunnen leggen.
Eten recht voor het broedblok hangen heeft weinig zin, de pop zal zich toch moeten ontlasten.
Wat je wel zou kunnen doen is vaker vers eikrachtvoer geven dat stimuleert ook om de jonkie's te voeren.
Je kunt ook een streng trosgierst in het broedblok hangen.
Heel veel succes !
Groetjes Riny



vrank

Hoi riny bedankt voor je reactie en het aanbod om de eitjes bij jou onder te brengen. Kom zelf uit de achterhoek en dan is America nog wel een eindje rijden. Maar mijn schoonvader heeft ook al verschillende valken op eiieren zitten dus kunnen ze daar wel bij. Het beste is om alleen die twee die al uit zijn bij moeder te houden?? Ga het direct proberen met de trosgierst, eivoer hadden ze al genoeg tot hun beschikking. Nogmaals bedankt

Riny

Hoy Frank
Dan raadt ik je aan om de andere eitjes bij je schoonvader onder te brengen.
Wel zou ik bij de pop een paar nepeitjes neerleggen i.p.v. de echte eitjes.
Hierdoor hebben de kleintjes meer houvast en warmte.
Wat je wel kunt doen is zorgen dat je handopfokvoer in huis hebt , en de pop zonodig helpen met voeren.
Eerst maar eens even afwachten wat er gebeurt.
Groetjes Riny