23 mei 2025, 18:50:54

Nageltje vast in touw

Gestart door Romy, 25 maart 2007, 11:08:21

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Deze morgen werd ik door m'n moeder uit bed gehaald omdat ik meteen naar Flupke moest gaan kijken.

Ze zat vast met haar nageltje in zo'n zitstok-touw. Het nageltje-teentje zat al gedraaid omdat ze een paar keer naar beneden gevallen was en terug omhoog geklauwterd. Het zat niet supererg gedraaid, het leek alsof ze haar nageltjes samenvouwde en daarom zag het er niet al te pijnlijk uit.

Uiteraard heb ik haar meteen vastgenomen zodat ze niet nog meer zou fladderen en m'n vriend maakte de zitstok los, zodat we haar uit het kooitje zouden krijgen om haar te verlossen. Maar ineens kwam het nageltje los en was ze dus verlost

Ik heb het pootje goed geïnspecteerd. Ik denk dat het pootje zelf niet gedraaid heeft gezeten, enkel het nageltje. Het zat niet strak gedraaid.

Gedrag nu : ze zit op 1 pootje zich te poetsen. Als ik m'n vinger voor haar hou, dan gaat ze er niet zo snel opzitten als anders, maar uiteindelijk doet ze het wel. Ze loopt ook gewoon rond op twee pootjes, ze mankt niet.

Op haar pootje/nageltje heb ik ontsmetting gespoten om zwellingen te voorkomen. Tot nu toe zit het niet echt dik, alleen staat het nageltje een klein beetje scheef.
Als ik op het nageltje/teentje duw, dan geeft ze geen kik, maar trekt wel haar pootje voorzichtjes in.

Tot nu toe is het enige merkwaardige gedrag het sneller dan normaal intrekken van het pootje. Daarbij komt nog dat het net het pootje is waar haar ringetje aan is.
Ze knelt haar teentje ook niet zo hard rond m'n vinger als bij het andere pootje.

M'n vraagjes :
- Als het pootje of teentje zou zwellen, wanneer gebeurt dit dan? Zodat ik zeker kan voorkomen dat het ringetje gaat knellen.
- Kan ik iets doen zodat de kneuzing (want dat is het denk ik, aangezien ze gewoon rondloopt op het pootje) kan verzorgen?
- Moet ik die zitstok verwijderen? (nu is hij er voor de zekerheid uit) Ik had nochtans nog nooit gehoord dat hiermee ongevallen gebeurd waren.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

Een bezorgde Romy

Riny

Hoy Romy
Dat Flupke het pootje eerder intrekt als anders is een normale reactie.
Het zal haar toch wel pijn gedaan hebben dat getrek en gedraai , toen ze probeerde om los te komen.
Als het pootje zou gaan zwellen , zal dat best snel gebeuren lijkt me.
En als ze gewoon rond loopt, lijkt mij dat het pootje niet erg gekneusd is.
Want dan zou lopen haar erg veel pijn doen.
Veel succes !
Groetjes Riny

danielle

Toen mijn valkparkiet zijn pootje had gekneust, kon hij er helemaal niet meer opstaan. In het begin trok hij het pootje ook constant op, maar een halve dag later kon ze er dus helemaal niet meer opstaan.
Bij mijn valkparkiet was het pootje toen ook blauw en koud.
Bij een ontsteking voelt het juist warm aan.
Een pootje geneest meestal vrij snel, maar houd dus in de gaten dat het niet dik en warm (ontsteking) wordt of koud en blauw (is vaak kneuzing, of afknelling).
Mijn valkparkietje kreeg hiervoor een pijnstiller en ontstekkingremmer van de dierenarts. Maar ik denk dat je zelf wel goed kunt zien of Flupke hier erg veel pijn aan heeft.

Veel sterkte ermee!

Groeten van Danielle

Karin

Hou het gewoon even in de gaten, als het nageltjes scheef staat kan het er over een paar dagen afvallen, maar dat nageltje groeit meestal wel weer bij. Ook een paar dagen het pootje in de gaten houden of het niet gaat zwellen. Ik zou voor de zekerheid dat touw maar verwijderen.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Rianne

Hoi,

ontsmetten helpt niet tegen een zwelling. Van buiten is er niks stuk. Om een zwelling tegen te gaan kun je er een koud doekje of watje op leggen maar ik denk dat dat na 2 uur geen zin meer heeft. ;)
Houd het goed in de gaten zou ik zeggen. :)

Romy

Hoi iedereen

Het nageltje en teentje is nog niet veranderd.. Het is uiteraard wel ietsje warmer omdat ze het wat meer optrekt. Het is een heel klein beetje roder in vergelijking met het andere, maar je moet het erg goed bekijken om het te zien. Het is ook een ietsiepietsie dikker in vergelijking met het andere pootje.
Maar als we het niet zouden geweten hebben, dan zouden we het niet gezien hebben.

Het lijkt er dus op dat het niet erg is, maar ik blijf het zeker goed in de gaten houden.

Jammergenoeg heb ik deze namiddag verplichtingen waardoor ik niet de hele tijd thuis ben. Tussendoor stop ik wel telkens thuis om te zien hoe het met haar gaat.

Ik merk er niks aan haar, behalve dat ze haar pootje intrekt als ze stilzit. Ze loopt gewoon weg en weer, mankt niet. Ze eet goed en poetst zich.

Groetjes
Romy

Rianne

Rood, warm en dik duid op een zwelling. Hopelijk is de bloedtoevoer naar de teen niet afgekneld geweest. Je hebt niet even tijd om het alsnog wat af te koelen?

Gerda

Hoi Romy,

Dat is even schrikken he?
Ik denk dat het pootje nu wat warmer aanvoelt omdat Flupke waarschijnlijk dit zo min mogelijk gebruikt en opgetrokken heeft. Een opgetrokken pootje voelt altijd warm aan. Net als je hand in een handschoen ;)

Gelukkig waren jullie er vlot bij en hebben het goed in de gaten gehouden. Het nageltje zou er inderdaad af kunnen vallen over een paar dagen, maar ook dat heeft verder geen consequenties.

Geef Flupke maar een knuffeltje. Het zal wel even zeer gedaan hebben, en verder zijn ze vaak een beetje gestressd door het gebeuren. Maar je houdt de vinger aan de pols (poot), dus het zal denk ik snel weer goed gaan.

Groetjes, Gerda

Anja

Hoi Romy,

goed dat je er zo snel bij was zeg.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de rest. Hou het pootje goed in de gaten en bij twijfel zou ik contact opnemen met de DA.

Veel sterkte en geef Flupke maar een knuffel van me.

Groetjes Anja

Romy

Hoi iedereen

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Ondertussen zijn er al verschillende uren gepasseerd en Flupke haar teentje zit niet meer rood. De minieme zwelling die er was is ook al voorbij.

Ik merk nu ook in de korte tijd dat ik opnieuw thuis ben, dat ze haar pootje al wat meer gebruikt. Ze trekt niet meer automatisch haar pootje in.
Ze had het wel het pootje ingetrokken toen ik net thuiskwam, maar dan zat ze lekker te snoezen, en dan trekt ze altijd haar pootje in.

Ondertussen heeft ze ook alweer acrobatische toeren uitgehaald aan haar ruifje. Ze hing ondersteboven en zo, dus blijkbaar heeft ze niet meer zoveel last van het teentje.

Blijkbaar heeft m'n moeder het meteen opgemerkt en heeft ze dus niet lang met haar teentje vastgezeten.

Ik heb de zitstok van naderbij bekeken, en enkele van die draadjes waren losgekomen. Die heb ik doorgeknipt, zodat ze er niet meer kan achter haken met haar nageltje. Dit is iets wat ik vanaf nu elke week ga controleren.

De rest van de avond en morgen ben ik 24u/dag bij haar, dus ik kan haar continu in het oog houden. Hopelijk komen er geen complicaties!

Groetjes
Romy

Anja

Hoi Romy,

Fijn dat het goed gaat met Flupke.
Het is toch schrikken als je zoiets meemaakt.

Groetjes Anja

Riny

Hoy Romy
Fijn dat het allemaal mee valt met Flupke.
Nu verwacht ik geen complicatie's meer, dan had je het al lang gemerkt.
Groetjes Riny

Romy

Hoi iedereen

Eindelijk zijn alle verplichtingen voorbij vandaag en kan ik op mijn gemakje reageren.

En gelukkig kan ik dit doen met goed nieuws!

Nadat de roodheid (heel licht hoor) en de kleine zwelling weggegaan zijn, begon Flupke haar pootje steeds meer te gebruiken. Hiermee bedoel ik dat ze niet steeds haar pijnlijke pootje introk.
Nu merk ik dat ze wel nog steeds sneller dan anders haar pootje intrekt, maar niet meer de hele tijd. Zo hangt ze momenteel op mijn buik aan m'n t-shirt om bij m'n halsketting te kunnen. Daar knabbelt ze zo graag aan!

Het enige wat ik nog merk is een kleine bloeduitstorting onder haar nageltje, aan het topje van haar teentje. Ik weet niet of haar nageltje zal uitvallen, maar ik hou dit allesinds heel goed in de gaten.
Verder laat ze niet van rondlopen en rondklimmen in haar kooi, dus dat is goed.

Ze is wel enorm kroelerig :)

Ik laat jullie nog weten hoe het afloopt met het nageltje en de bloeduitstorting

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie raad en steun. Ik heb er erg veel aan gehad want was vandaag best emotioneel door dit gebeuren. Ik was als de dood dat Flupke er iets ergs of iets blijvends zou aan overhouden! Gelukkig lijkt dit niet zo te zijn, oef!

Groetjes
Romy

Romy

Hoi iedereen

Ik wil jullie laten weten dat Flupke haar pootje weer 100% gebruikt. Haar nageltje hangt er ook nog steeds aan, maar staat wel nog een klein beetje scheef.

Het ziet er dus naar uit dat ze volledig hersteld is van het incident!

Heel erg bedankt voor jullie raad!

Groetjes
Romy

Gerda

Hoi Romy,

Wat fijn dat alles goed gaat met Flupke. Je hebt ook meteen goed actie ondernomen en opgelet.

Groetjes, Gerda