4 juni 2024, 13:00:36

2 valkjes tegelijk??

Gestart door evaida, 23 maart 2007, 21:21:02

« vorige - volgende »

evaida

Wat moeten we doen? Ik weet het niet..
Wij willen 2 valkparkietjes maar is het nou
verstandig om die tegelijk aan te schaffen?
Of is het beter om eerst de ene te nemen
en dan een paar weken later de andere
erbij te nemen? Als ik ze tegelijk aanschaf
zullen het broertje/zusje of broertje/broertje
of zusje/zusje zijn. Ze zijn dan wel helemaal
aan elkaar gewend en gewend aan de hand
van de kweker.. Is dat een probleem? We
zijn zowiezo niet van plan om ze te laten
paren..
??? ??? ???
Liefs Eva

Rianne

Hoi,

als je 2 nestgenootjes neemt is het aan te raden 2 van hetzelfde geslacht te nemen. Valkparkieten hebben geen idee wie er nu familie is of niet en kunnen dan dus een nest krijgen met een broer of zus.
Er zijn een hoop kwekers die handtamme valkjes afleveren, als je er daar 2 van reserveert scheelt het je een hoop werk wat tam maken betreft.

Riny

Hoy Eva
Ik heb verschillende klanten gehad die 2 valkjes tegelijkertijd reserveerden.
Ze werden dus ook tegelijkertijd tam gemaakt, en zijn dus vanaf dat ze 28 dagen oud zijn ,bijelkaar.
dat gaat prima en ze zijn mooi tam gebleven.
Wat Rianne zegt klopt, als je graag jonkie's wil moet je daar van te voren rekening mee houden .
Ik heb er ook mensen bij gehad , die daarom onverwante jonkie's kochten.
Groetjes Riny

Karin

Het is wel makkelijker als je eerst 1 valkje neemt en als die na 1 - 2 maanden goed gewend is de tweede erbij neemt. Ik heb diverse valkjes met zijn tweeën geplaatst ( overigens ook nestgenoten  ;), maar die mensen weten dat ze eventuele eitjes moeten vervangen door nepeitjes ) en dat gaat meestal wel goed, maar de mensen moeten wel extra hun best doen om ze goed te laten wennen. Met zijn tweetjes tegelijk gaat het gewoon wat lastiger, maar het kan wel. Maar als mensen er 2 willen adviseer ik wel in eerste instantie om er eerst 1 te nemen en als die gewend is de tweede.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Riny

Citaat van: Karin op 25 maart 2007, 12:46:11
Het is wel makkelijker als je eerst 1 valkje neemt en als die na 1 - 2 maanden goed gewend is de tweede erbij neemt. Ik heb diverse valkjes met zijn tweeën geplaatst ( overigens ook nestgenoten  ;), maar die mensen weten dat ze eventuele eitjes moeten vervangen door nepeitjes ) en dat gaat meestal wel goed, maar de mensen moeten wel extra hun best doen om ze goed te laten wennen.

Hoy Karin
Had jij de valkjes dan alleen handtam gemaakt?
Ik sprak in het berichtje over valkjes, die helemaal tam waren gemaakt door mijzelf.
Omdat ik veel meer koppels ter beschikking heb, en alleen maar in het broedseizoen kweek in buitenvoliere's , kan ik makkelijk onverwante valkjes tam maken, en bij elkaar plaatsen.
Ik heb nog van niemand gehoord dat ze niet tam waren gebleven.
Groetjes Riny

Karin

Ja hoor, helemaal tam. Maar het gaat wel goed hoor, alleen moeten mensen wat meer hun best doen  ;D Vroeger ( nou ja, vroeger, zo lang kweek ik ook nog niet ) verkocht ik ze veel vaker per 2, maar ik kreeg van diverse kwekers de opmerking dat het ook al zijn ze helemaal tam als je er 2 tegelijk plaatst ze er toch langer over doen om goed aan de baasjes te wennen, omdat ze meteen erg naar elkaar toe trekken. Het verschilt natuurlijk ook per valkje, ieder heeft zijn eigen karakter. Ik zou bijvoorbeeld van de jongen van mijn koppel Dazzle en Chico er liever niet 2 tegelijk plaatsen terwijl ik van de jongen van Dimple en Magic ik dat al een paar keer gedaan heb en dit prima ging. Maar over het algemeen geef ik als advies, neem er eerst 1 en dan na 1 - 2 maanden de tweede. Dan krijg je de tamste valkjes  ;D ;D ;D
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves