Help onze nieuwe vogel is gaan vliegen

Gestart door CapCos, 19 maart 2007, 16:22:03

« vorige - volgende »

CapCos

Hallo, om costa's verdriet van Capri te verwerken hadden we voorlopig een nieuwe gekocht (wel een wilde vogel) en nu is hij uit het hok gaan vliegen en vliegt van schilderij naar de kast en van de kast naar de schilderij

we hebben al geprobeert met een klein visnet hem te vangen, of een handdoek, en een doos maar hij ontwijkt

Mara

Hoi CapCos,

Kun je hem niet met wat lekkers lokken? Er achter aanjagen zorgt voor stress...

Pipo mijn grasje, hij is in principe tam behalve als hij terug de kooi in moet, wilt ook niet de kooi in, die lok ik met wat lekkers op mijn hand en dan huppa, de kooi in.

Mara

CapCos

Jha maar hij is tam, onze kaya is niet tam :P hij is wild

Sanna

Tja, dan zit er niks anders op dan te wachten tot hij honger krijgt en z'n kooi (=eten) gaat opzoeken. Als hij nou wel op je schouder bijvoorbeeld gaat zitten, zou je hem mee kunnen nemen naar de wc (wel eerst de deksel dicht :o) en hem daar in de kleine donkere ruimte vangen.

Groetjes, Sanna

Rianne

Je zou m ook kunnen vermoeien door hem te blijven proberen te vangen. Gebruik een stevige doek waar hij niet makkelijk doorheen kan bijten of trek een handschoen aan.

CapCos

Het is goed afgelopen gelukkig, hij werd vermoeiend en ging op het kooi zitten, maar dat is glad en schuift en hij viel en achter de zetel beland en zo zat hij vast.

@ Sanna, maar hij heeft nog niet gaan eten :( allee toch niet dat ik of me ouderrs gezien hebben

Sanna

Heb je Kaya vandaag soms pas gehad? Een valkje moet altijd eerst wennen aan z'n nieuwe omgeving. De eerste dag eten ze vaak nog niet (of stiekum wanneer jij het niet ziet). Het is altijd goed om een nieuw valkje eerst apart te houden zodat je hem kunt observeren of hij geen ziekten onder de leden heeft. Ziekten openbaren zich vaak wanneer een valkje de stress van een verhuizing meemaakt en dus zijn weerstand naar beneden gaat. Wanneer je Kaya alleen in een kooi houdt kun je goed in de gaten houden of hij gegeten heeft of niet.

Groetjes, Sanna

CapCos

Sanna

Juist dan is het goed om Kaya nog alleen in een kooi te houden, zodat je hem tam kunt proberen te maken. In ieder geval in zoverre dat jij hem straks weer in de kooi kunt krijgen als hij samen met Costa mag rondvliegen.

Maar ik meen het serieus, een vogel die je net gehaald hebt moet je nog niet direct bij je eigen vogel(s) zetten. Stel dat Kaya wel een ziekte onder de leden heeft, die zich eerder nog niet geopenbaard heeft omdat hij toen nog in zijn eigen omgeving zat - dan is de kans dat Kaya door de stress van de verhuizing er bij jou ziek van wordt en, erger nog, jouw Costa ook ziek maakt! Je kunt ze een weekje in aparte kooien houden en als alles goed gaat hem daarna bij Costa zetten. Die tijd kun je meteen gebruiken om Kaya een beetje aan jouw te laten wennen zodat je er straks makkelijker mee om kan gaan.

Succes!

jorgen.bodde

Hoi,

Ik kamp met hetzelfde probleem. Lukas vindt het veelste fijn buiten de kooi al vleigt hij niet vaak, hij wil gewoon zijn kooi niet in. Ik heb nu wat tactieken ontwikkeld om het wat makkelijker te maken.

1. Als ik weg moet en 30 minuten voor het eind, kijk ik of hij rustig is. Als hij dan rustig is laat hij zich makkelijk op mijn vinger zetten, dan leg ik zachtjes mijn hand over hem heen, aai hem en stop hem zijn kooi in zonder stress.

2. Lukt het niet, dan probeer ik het eenmaal, dan ga ik me klaar maken om weg te gaan, en probeer ik het 10 minuten later nog eens. Dan heeft hij minder stress.

3. Als hij wel op mijn schouder wil maar niet de kooi in (dan vliegt hij van mijn schouder weg als ik naar de kooi ga) dan loop ik de slaapkamer in of de douche, daar is de ruimte kleiner en gecontroleerder. Dan kan ik hem alsnog van mijn schouder pakken zoals bij punt 1, en dan is het oke

4. Soms is hij echt recalcitrant en opstandig. Dan wil hij niet eens op mijn vinger. Ik heb voor en achter een klimtuig hangen aan het plafond. Hij kan me goed boos maken door heen en weer te vliegen. Wat ik dan doe is een doek leggen over het ene tuig zodat de opties voor hem beperkt zijn. Ik wacht bij zijn tweede klimtuig, want hij komt toch elke keer terug. Na drie keer rondvliegen snapt hij de hint en gaat hij toch zijn kooi in.

Sjors, mijn ex valkje was zo getraind dat als ik tegen de kooi aan roffelde dat ze dat associeerde met de kooi in gaan, en dat deed mijn kleine schat dan ook helemaal zelf. Ik roffel elke keer voor ik Lukas erin wil hebben elke keer tegen de kooi, tot Lukas dit ook met de kooi in gaan associeert. Ik hoop dat dit ook voor hem het signaal wordt om erin te gaan, maar dat kan natuurlijk afhankelijk zijn van het karakter van het valkje.

Vangen met een netje vind ik geen oplossing, ook een doek is geen oplossing. Het achteraan jagen moet ook beperkt worden, ik heb liever dat het valkje bij mij zelf kiest waar hij gaat zitten (en dat beperk ik dan door objecten af te dekken) dan is de keuze aan hem om op mijn vinger te zitten en loop ik niet achter hem aan zodat hij de 'vinger' niet associeert met slechte dingen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes,
- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Rianne

Hoi Jorgen,

bij een wilde valk zal ik toch echt erachteraan moeten jagen. Gelukkig is de vogel/computer kamer niet zo groot. Ik kan wachten wat ik wil maar hij gaat echt niet zelf de kooi in. Hij kiest ervoor om zo hoog mogelijk te blijven zitten.

jorgen.bodde

Hoi Rianne,

Ik hoop dat hij wat tammer wordt dan, uiteindelijk... Het is inderdaad lastig voor een wilde valk om te begrijpen dat zijn kooi 'nodig' is.

Als ik de zekerheid zou hebben dat mijn valk niet aan planten gaat knagen, stroomdraden opeet of mijn boeken molt als ik er niet ben, zou hij gewoon vrij mogen blijven .. maar ja, dat kun je nooit garanderen ;-)

- Jorgen
Mijn valkjes zijn: Sjors (†) , Dewey en Lukas

Inger m

Citaat van: Sanna op 19 maart 2007, 17:08:00
Tja, dan zit er niks anders op dan te wachten tot hij honger krijgt en z'n kooi (=eten) gaat opzoeken. Als hij nou wel op je schouder bijvoorbeeld gaat zitten, zou je hem mee kunnen nemen naar de wc (wel eerst de deksel dicht :o) en hem daar in de kleine donkere ruimte vangen.

Groetjes, Sanna
Citaat van: Rianne op 19 maart 2007, 17:13:35
Je zou m ook kunnen vermoeien door hem te blijven proberen te vangen. Gebruik een stevige doek waar hij niet makkelijk doorheen kan bijten of trek een handschoen aan.

Ouch, dat zijn beide wel heftige methodes, waarbij het vertrouwen een behoorlijke knauw krijgt. Een prooidier achterna zitten geeft veel stress. Zelfs bij wilde vogels pas ik dit liever niet toe. Vaak is het een kwestie van 'slimmer' zijn dan de vogel en met veel geduld steeds naderbij komen, totdat je de vogel kunt vangen. Helaas vraagt dit wel wat ervaring. Ik heb heel veel vogels gevangen, maar niet opgejaagd totdat ze vermoeid zijn.

In dit geval vind ik de laatste tip van Sanna en Jorgen het meest geschikt. Een wilde vogel moet echter eerst vertrouwt gemaakt worden met mensen en leren op de hand zitten, voordat deze wordt losgelaten.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Mara

Hoi Inger,

Hoe doe jij dat dan in een voliere?

Groetjes

mara

CapCos

euh wij hebben maar 1 kooi dus ik kan kaya of costa neit apart zetten dat gaat niet