6 mei 2025, 07:51:11

Scheve kuif, kweekgeschikt?

Gestart door Linn, 11 maart 2007, 20:29:23

« vorige - volgende »

Linn

Mijn pop heeft sinds een poosje d'r kuif een beetje schuin. Ze is 1.5 jaar en had dit eerst niet? Is ze kweekgeschikt of niet? I.v.m die scheve kuif? Of erft dit door op de jongen?

Lin

Als het recent is zal het niet vererven lijkt mij. Heeft je valk altijd een grote brede kuif gehad dan kan je het beste hetzelfde ertegen over zetten. Dat vererft wel weer.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Linn

Citaat van: Lin op 11 maart 2007, 21:08:20
Heeft je valk altijd een grote brede kuif gehad dan kan je het beste hetzelfde ertegen over zetten. Dat vererft wel weer.

Waarom dan?

Lin

dat zit in de genen. Als wij een grote neus hebben dan is de kans groot dat de kinderen dat ook krijgen. Is er iets tijdelijks, zoals een gebroken been dan krijgen de kinderen dat niet.

Linn

Ja, dat snap ik ;D, maar ik bedoel waarom kan je dat het beste doen? En valkparkiet met ook een grote brede kuif er tegen over zetten?

Lin

In dit geval hoeft dat niet maar voor tentoonstellingen is het altijd mooi om grote brede kuifen te hebben.

Linn

Citaat van: Lin op 16 maart 2007, 14:06:13
In dit geval hoeft dat niet maar voor tentoonstellingen is het altijd mooi om grote brede kuifen te hebben.

Ow zo, je bedoelt echt als je op tentoonstellingskwaliteit kweekt. Dus het moet niet ofzo omdat je anders slechte jongen krijgt ofzo?

Rianne

Nee hoor, zwakke jongen krijg je alleen door ongeschikte vogels tegenover elkaar te zetten. Zoals lutino's met een kale plek achter de kuif of 2 kleine valken. Mocht je met een kleinere valk willen kweken is het raadzaam er een forse valk tegenover te zetten. Maar in jouw geval met het scheve kuifje is er niks aan de hand. :)

Linn

De kuif zit nou weer wat beter/ rechter. Ze is namelijk ook in de rui zag ik, daardoor zit haar kuif denk ik een beetje slordig.
Ze is trouwens lutino gepareld en heeft een heel klein kaal plekje op d'r koppie, maakt dit uit? Of maakt lutino (met kaal plekje) x bijv. gepareld het weer goed.

Rianne

Het is in ieder geval niet verstandig er een andere lutino tegenover te zetten. Elke andere mutatie zonder rode ogen is goed. :)

Linn

Maar bestaan er dan lutino's zonder kaal plekje, ook niet een klein beetje?

Mara

Hoi Linn

Die van mij hebben geen kaal plekje. De moeder is een geparelde wildkleur en de vader is een gewone wildkleur. Een ervan had dus een verborgen split want ik had een gewone lutino en een geparelde lutino.

Mara

Lin

Die split heeft de vader dan mara. Maar ik kom niet op een lutino en een geparelde lutino in een nest..Im anders mar als je hierover verder wilt praten.

Mara

Citaat van: Lin op 17 maart 2007, 14:19:55
Die split heeft de vader dan mara. Maar ik kom niet op een lutino en een geparelde lutino in een nest..Im anders mar als je hierover verder wilt praten.

Hoi Lin

Dat zal ik zeker eens doen, want vorig jaar kwam men er ook niet uit hoe ik zo'n nestje kon krijgen...gheghe, net toverballetjes.

Mara

Rianne

Citaat van: Linn op 16 maart 2007, 20:53:13
Maar bestaan er dan lutino's zonder kaal plekje, ook niet een klein beetje?

Die zijn er wel. Door selectief te kweken, dus door de oudervogels goed uit te kiezen, kan het er wel uitgekweekt worden.