21 juli 2025, 01:04:09

Tara's 'lieve' valkjes

Gestart door Tara, 28 augustus 2003, 02:31:20

« vorige - volgende »

Suzanne

Ben net voor de zoveelste keer wezen kijken. Loki zit zich gewoon te poetsen, en had ook energie om Kiki af te straffen toen deze hem niet wilde kroelen, hahahaha. Hij heeft wel wat last van zijn vleugel. Dat dacht ik gisteren al te zien, dat de vleugel niet helemaal lekker zat. Ik denk dat hij iets verrekt heeft (als dat ook kan bij valkjes). Hij heeft natuurlijk al die tijd in een kooi gezeten waarin hij niet kon vliegen, en nu kan hij dat wel. Maar goed, dit is het dagboek van Tara, dus ik stop er nu maar mee (sorry Tara).

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hoi Suzanne,

maakt niet uit joh. Volgens mij is het gewoon omdat ze van binnen naar buiten is gegaan, dan is het normaal dat ie zo doet, en hij was levendig zei je, 's morgens? Nou, dat zijn ze allemaal, en dan over de middag rusten ze lekker wat. Malaia is hier ook zo, en er mankeert niet veel, als ik 'm dan binnen neem, is ie dan levendiger. Ik zou me nog niet zoveel zorgen maken.

Groetjes, Tara

Suzanne

Bedankt voor je reactie, Tara. Ik voel me al veel meer gerustgesteld. Ik had zelf ook wel een beetje het idee dat dat het is. En bovendien is het wat schemerig in het nachthok, omdat er nog een plank inzit ipv een raam, dus daar zou ik ook slaperig van worden  ;D

3 wildkleur mannen, 1 bonte witmasker man, 2 geparelde cinnamon poppen, 1 ervaren kweek koppel bonte witmasker x cinnamon gepareld bont te koop. Voor info, stuur even een im.

Tara

Hier in het binnenhok zit zelfs helemaal geen raam :-/. Maar ahhh ze vervelen zich niet, want ze prutsen aan vanalles en nog wat.

Verder geloof ik dat Skippy en Tysia al weer hebben gepaard, ahh wat moet ik doen als ze eieren begint te leggen :-/??? Iemand raad??

Groetjes, Tara

Suzanne

Oei oei, en Skippy is nog vrij jong toch? Ik kan je helaas geen raad geven, aangezien ik zelf helemaal nog geen ervaring hier in heb, maar ben benieuwd wat de anderen te zeggen hebben  :)

Tara

Hoi Suzanne,

Skippy en Tysia zijn beide in 2003 geboren, welke maand weet ik dus niet, maar dus inderdaad vrij jong. Dus de eitjes zouden waarschijnlijk onvruchtbaar zijn, maar ik kan ze niet zomaar wegnemen toch :-/. Ff zien wat er van komt dus ...

Groetjes, Tara

Tara

Hoi iedereen,

hier ben ik nog eens ... Nou, er ligt nog geen 4de kwartelei, maar dat komt nog wel vandaag....... Nou, mijn besluit staat vast.... Skippy zal in de komende dagen waarschijnlijk een ei leggen ... Heb net een uitswerpsel gezien van haar en het was euh echt wel gigantisch .... Grote uitwerpselen beteken meestal dus dat ze weldra een ei gaat leggen ... Wat kan ik doen??? Broedblok ophangen???

Alvast bedankt :).

Groetjes, Tara

Inger m

Hoi Tara,
Op het onderwerp broedblok ophangen heb ik al eerder gereageerd en het lijkt mij zeer onverstandig op dit moment. zeker omdat je koppel nog vrij jong is. Van 2003 zou betekenen dat ze nog geen jaar oud zijn en dat is nog erg jong...

Door een broedblok op te hangen ga je de broedlust alleen verder opwekken. Je kunt nu juist beter proberen om deze broedlust te voorkomen, bijvoorbeeld door de verlichting minder lang te laten branden. Licht heeft nl invloed op de hormonen en daardoor wordt de broedlust opgewekt!

Je schreef vorige keer dat je het licht tot 9 uur s'avonds liet branden (topic temperatuur) en dat is toch eigenlijk wel te lang, aangezien het nu na 17.00 uur al donker wordt.

Probeer dus beter zoveel mogelijk te voorkomen dat deze nog te jonge vogels op een slecht tijdstip gaan broeden, want je maakt het erg zwaar en moeilijk voor deze vogels!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Tara

Hoi Inger,

thx voor de reactie, ik had het broedblok er al uit sinds gisteren hoor, gewoon ff zien wat er van kwam. Maar nou, ik weet best wel dat ze nog geen jaar oud zijn enzo, maar ik kan moeilijk constant bij hun zijn en hun uit elkaar halen als ze gaan paren. Zo was Tiko ook, ze bleven paren en legde haar eitje op de grond .... Het licht gaat nou ook al sneller dicht, rond 7 u. 30.

Er is nog steeds geen 4de kwartelei, begrijp er niets van :'(

Hermes_Lucy_nest

wel raar dat er geen 4de komt na 2dagen :-X
zouden ze het bij 3houden? :-/
mischien door de winter ofzo? :-/
ik ou het echt nie weten, toch blijven ut rare beestjes :D

Stijn dc

hello

je hebt volkomen gelijk inger,  tara  weet mijn mening daar al over, maar ik herhaal het voor iedereen, laat geen vogeltjes broeden in de winter die in een buitenvoliere zitten. ik zie ook totaal neit in waarom je licht laat branden, dit kost enkel electriciteit. laat je valkjes toch op het biologisch ritme leven, en verleng hun dag neit onnodig.

SDC:D

Suzanne

Citaathello

je hebt volkomen gelijk inger,  tara  weet mijn mening daar al over, maar ik herhaal het voor iedereen, laat geen vogeltjes broeden in de winter die in een buitenvoliere zitten. ik zie ook totaal neit in waarom je licht laat branden, dit kost enkel electriciteit. laat je valkjes toch op het biologisch ritme leven, en verleng hun dag neit onnodig.

SDC:D

Uhm, ik heb zo'n klein lampje wat je direct in het stopcontact steekt in het nachthok hangen (een orientatielampje heet dat geloof ik), omdat ik had begrepen dat Lutino's nachtblind zijn. En mijn bonte valk, Jacco, heeft de neiging zijn vleugels kapot te vliegen in het donker. Kan dit dan kwaad voor het biologisch ritme?

Groetjes

Suzanne

Inger m

Hoi Suzanne,
Zo'n klein nachtlampje kan geen kwaad voor hun biologische ritme, alleeen als je een verblijf geheel gaat verlichten, dan kan dat invloed hebben op hun biologische ritme. Sommige kwekers die hun vogels binnen hebben en in de winter willen broeden, verlengen de lichtperiode kunstmatig door het licht langer te laten branden, dit moet wel heel geleidelijk gebeuren.
Dus als je gewoon licht erg lang laat branden in een vogelverblijf, kan het zijn dat vogels in broedstemming komen (op ongewone tijdstippen)

Maar zo'n nachtlampje dat jij hebt is gewoon verstandig om op te gebruiken als de vogels ergens s'nachts van schrikken ofzo.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Suzanne

Dat is duidelijk Inger, bedankt voor je reactie. Jij weet er wel een hoop van af zeg (slijm, slijm  ;D). Ik leer sowieso een hoop op dit forum  ;D

Tara

Hoi Stijn,

ik heb nu al gezegd dat ik ze niet laat broeden ok? En nou niet zeggen van geen licht, want als valkjes buiten zitten overdag is het evengoed licht, anders zitten ze in het pikkedonker. En elektriciteit die je voor je valkjes verbruikt, is voor mij niet te kostelijk. Ik laat ze heus niet broeden, en dat was ik niet van plan, ik vroeg gewoon raad. Maar je zegt biologisch? Nou, valkjes in het wild of die nu in de buitenvolière zitten, hebben overdag best ook licht, ik laat ze heus geen 3 maanden in het donker zitten!

Groetjes, Tara