27 april 2024, 15:52:47

Tam maken jonkie

Gestart door Aphrodite, 14 maart 2007, 14:44:44

« vorige - volgende »

Aphrodite

Ons koppeltje heeft nu een nestje, van 3 eitjes.
Mocht daar natuurlijk valkjes uitkomen, zouden
we 1tje zelf tam willen maken (de andere verkopen aan een dierenwinkel of kenissen).
Hoe kan je dat het beste aanpakken, aangezien de ouders hun jonkies in het begin voeren enzo?

Ivy

Hoi Aphrodite.
Makkelijkste is om jonkie elke dag voor halfuurtje uit het blok te halen als deze eenmaal in de veren zit en hem steeds aandacht te geven. Kroelen, bij je laten zitten enzovoort. Naarmate ze ouder wordt, kan je de tijd langer maken. Ik haal ze echter wel allemaal tegelijk uit, zo kan je ook drie makkelijk tam maken en kan je ook veel makkelijker een goed huisje voor ze vinden. Zo worden ze lekker door de ouders gevoerd maar ze wennen ook aan handen.

Ik persoonlijk zou ik nooit voor kiezen om de jonkies die hier geboren worden naar een dierenwinkel te brengen. Je weet namelijk nooit van tevoren hoe lang ze daar blijven zitten en of ze goed verzorgd worden.

Groetjes en succes met jullie nestje!
Ivana




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Aphrodite

Daa rkan ik je geen ongelijk in geven, Ivy!.
Anders zou ik proberen ze naar een kweker te brengen, of aan kenissen te vragen of die enige interesse hebben in een valkje.
Probleem is dat we geen ruimte hebben voor zoveel, en een voliere heb je ook niet in 1-2-3 op stelten staan  ;)

Maar nog hartstikke bedankt voor je raadgeving  :D

Ivy

Hoi!
Je kan ze hier ook te koop zetten http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/verk/ads.cgi?ct=Valkparkiet
dat vind ik altijd fijner...
Succes!




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Aphrodite

Goed idee maare hoeveel weken zouden de valkjes best zijn, als ik ze verkoop? Want wil ze zeker niet te vroeg van de papa en de mama wegdoen natuurlijk  ;)

Ivy

Rond de 6de week kan je ze apart zetten van de ouders en dan kan je het beste hun gewicht in de gaten houden. Als ze een paar dagen stabiel zijn dan mogen ze weg, meestal dus rond een week of 7. Zo niet, kan je ze nog even terug plaatsen.
Pas wel op, als je jonkies voor wat voor reden dan ook achterstand oplopen, kan dit ook ietsje later zijn. Goede weegschaal is belangrijk om te kunnen zien of de jonkies al genoeg zelf kunnen eten.




Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie