17 mei 2025, 20:28:38

Last van ring!

Gestart door KiP, 4 maart 2007, 16:29:41

« vorige - volgende »

KiP

Mijn Juci is geringd, maar doet sinds 2 dagen nogal raar. Ik heb net een poosje naar hem zitten kijken, maar had geen idee waar hij last van zou kunnen hebben. Om de haverklap spreidde hij zijn vleugels en staart, maar nam geen aanstalte om weg te vliegen. Hij liep halve rondjes, alsof hij een hersenbeschadiging had ofzo. Toen ik hem oppakte begon hij te krijsen. Misschien z'n buikje? Z'n pootjes? Eergister zat hij steeds aan z'n ringetje te plukken. Juci leek aan datzelfde pootje pijn te hebben. En inderdaad; het lijkt of zijn ringetje te krap zit; zijn knietje is dik en ineens wordt het dun omdat daaronder het ringetje altijd zit. Ik ben niet van plan om met m'n moppie naar een tentoonstelling te gaan of iets dergelijks, dus wil graaaag het ringetje weghalen. Hoe kan ik dit het beste doen??? Het is zo'n dik metalen dingetje; is het uberhaubt te doen zonder dat ik m'n beessie beschadig???

Karin

Daar is een speciaal schaartje voor nodig. De meeste dierenartsen hebben hem wel. Even rondbellen dus.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Inger m

Hoi,
Jahoor ringen zijn prima te verwijderen zonder dat het pootje beschadigd, daar heb je speciale ringenschaartjes voor. Als de ring daadwerkelijk knelt, moet je zo snel mogelijk naar een dierenarts. Vraag van te voren of hij er speciale schaartjes oid voor heeft, want sommige dierenartsen hebben geen idee van het bestaan hiervan af.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

KiP

Dankjewel! Morgen ga ik op vakantie, maar mooi eerst even naar de dierenarts! Ik zal ernaar vragen, voor ik voor niks kom.

Rianne

Hoi,

misschien heeft je valkje wel iets met zijn pootje, waardoor het opgezwollen is? De ring is ook een hulpmiddel voor als je valkparkiet wegvliegt. Via de ring kunnen ze dan de kweker achterhalen, en als die z'n boekhouding goed bijhoudt, kan die zo opzoeken aan wie hij de valk verkocht heeft. :)

Karin

Citaat van: Rianne op  4 maart 2007, 18:54:08
Hoi,

misschien heeft je valkje wel iets met zijn pootje, waardoor het opgezwollen is? De ring is ook een hulpmiddel voor als je valkparkiet wegvliegt. Via de ring kunnen ze dan de kweker achterhalen, en als die z'n boekhouding goed bijhoudt, kan die zo opzoeken aan wie hij de valk verkocht heeft. :)

Ja, maar als hij knelt moet hij er toch af, anders kan het pootje zo beschadigen dat die eraf moet en dan kan het ringetje er toch niet meer om  ;D Bij de meeste ringen is het een eenvoudige ingreep, alleen sommige ringen zijn van keihard materiaal en dan is het een ander verhaal.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

KiP

5 maart 2007, 12:13:16 #6 Last Edit: 5 maart 2007, 12:17:09 by KiP
"Hallo! Ik heb een valkparkietje dat last heeft van zijn pootring. Kan ik die er vandaag af laten halen bij u?"
"Ja hoor! Fluitje van een cent! 2 Uur, is dat goed?"
"Heb u ook eerder een plekje? Ik ga namelijk op vakantie.."
"Dan heb ik om 11 uur wel even een plekje. De arts is wel tot half 2 bezig, maar zo'n ring afknippen is zo gepiept; dat kan wel even tussendoor."
"Geweldig! Tot straks!"

DRIE KWARTIER zijn ze bezig geweest met die achterlijke ring! Staal! Met 5 verschillende tangen is het uiteindelijk gelukt het ding door te krijgen. Die speciale tang kon het materiaal niet aan. Juci is helemaal van slag. Zijn pootje is helemaal beurs en bebloed; ze hebben echt enorm aan 'm zitten sjorren. Ik ben blij dat ik niet langer gewacht heb. Vreselijk om je geliefde beestje zo te horen schreeuwen. Wat een verschrikking, die stalen dingen om die tere pootjes! Toen het ding er eenmaal af was zaten er ook nog es splinters in de wond. Mijn arme kleine vriendje! Ik hoop dat hij snel geneest..

18 Euro kostte het grapje. Niet dat ik daar over wakker lig; ik heb voor een valkparkiet gekozen en zal er alles aan doen om hem een goed leven te geven.

Als ik ooit nog es een vogel aanschaf, vraag ik eerst wat voor ring hij om z'n poot heeft!!!

Rianne

Hoi,

normaal gezien zal een ring ook geen klachten geven. Als de kweker de juiste ringmaat gebruikt is er niks aan de hand. :)
Hopelijk is je valkje gauw weer rustig en is hij de hele situatie gauw vergeten.

Karin

18 euro valt nog wel mee als ze er 3 kwartier mee bezig zijn geweest  ;D Gelukkig is hij eraf ! Ja, staal, die zijn idd haast niet door te krijgen  ::)
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Sanna

Ach arme Juci, hij zal er wel helemaal niks van gesnapt hebben. Maar was z'n pootje verder in orde of had hij echt last van dat ringetje?

Groetjes, Sanna

KiP

Hij had er echt last van. Ik was er op tijd bij, zei de dierenarts, maar ik ben ook niet voor niets naar de dierenarts gegaan. Juci liep raar, pulkte steeds aan z'n pootje en je zag een hele diepe indruk van waar de ring steeds zat. Het gekke is dat het wel gewoon kon draaien, maar het ringetje leek steeds omhoog te kruipen en knelde dan bij het knietje. Juci gilde ook steeds als je aan dat pootje zat, dus ja, het zat duidelijk niet goed..

Ik ben net terug van vakantie; heb Juci nog niet gezien, maar volgens mijn broer gaat het gelukkig goed met hem. Z'n pootje is net zo warm als het andere en de wond is niet gaan ontsteken. Hij rust nog niet op het zieke pootje, maar dat vind ik eigenlijk niet zo raar na al dat gesjor aan dat tere lijfje..

margreet

hallo,

Wat fijn dat hij er hopelijk niets aan over houd, kan me voorstellen dat het een hele nare ervaring was, voor zowel het valkje als voor jouw.
Veel succes verder.

groetjes Margreet

Riny

Hallo Elja
Dat kan ik me voorstellen dat Juci helemaal van slag was, na het doktersbezoek.
Als er een vreemde man zolang aan je pootje ligt te sjorren.
Verwen hem maar lekker vandaag.
Dan is hij het zo vergeten.
Groetjes Riny

KiP

Juci loopt nog steeds niet op 2 voetjes; hij hinkelt, maar ik zie gelukkig wel verbetering; het zere pootje gebruikt hij steeds vaker om een beetje op te leunen of als houvast. Ik moet Juci nog wel heel voorzichtig oppakken. De bloeduitstortingen zijn nog niet weggetrokken, maar de wond op z'n pootje is niet gaan ontsteken en de korst begint aan de randjes al los te raken  :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel schrok toen ik terug kwam van vakantie. Ik had gehoopt dat het pootje al veel meer hersteld zou zijn en was even bang dat het niet goed zou komen. Maar Juci is een vechtertje :) Dat heeftie al bewezen toen z'n pappa en mamma 'm in de steek lieten :)