29 april 2024, 16:44:51

zijn ze ziek?

Gestart door mind stalker, 12 maart 2007, 16:22:51

« vorige - volgende »

mind stalker

ik heb een vraag
legia deed net heel raar het leek net alsof ze ergens in stikte
ze ging met haar hals en kop omhoog en deed haar snavel open het leek alsof ze iets wou uitspugen maar dat het er niet uit kwam
weet iemand wat dit kan zijn ado heeft het ook wel eens eerder gedaan moet ik me nu zorgen maken
ik merk ook dat sinds gister de ontlasting ook niet helemaal oke is denk ik het is een beetje licht groen met wit of soms ook grijs met wit
ik ben er nu erg op aan het letten als een van hun gaat poepen ik weet ook niet wie van de 2 het is

wat wel is ado zit graag in de waterbak  en poep er ook graag in als ik het zie maak ik het natuurlijk gelijk schoon maar ben er niet elke x optijd bij ben bang dat ze er soms ook uit drinken zou dit misschien de rare kleur van de ontlasting verklaren ?

groetjes nathalie

Rianne

Hoi,

heb je dit al eens gelezen? http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,14942.0.html
In de voliere poepen ze ook met regelmaat in de waterbak, ze gaan gewoon op de rand ervan zitten en...  :-X
Maar ik denk niet dat het kwaad kan, als valkjes op de bodem van de kooi scharrelen, pakken ze ook wel eens ontlasting op en knabbelen er aan.
Kleur ontlasting kan varieren als je vaak extraatjes geeft zoals brood, groente en fruit. Deze hebben ze nodig dus als de vogels verder actief zijn en gezond ogen denk ik niet dat er iets aan de hand is. :)

Inger m

Hoi,
Ontlasting kan in zoverre kwaad dat het een heel belangrijke besmettingsbron is, dus contact zoveel mogelijk vermijden. Het feit dat ze weleens aan ontlasting zitten en niet gelijk ziek worden, wil niet zeggen dat het niet schadelijk is. Het is niet altijd schadelijk, maar veel bacterien en parasieten worden (met name) via ontlasting overgedragen en kunnen valkparkieten ziek maken.

Het is te overwegen om de waterbak te verplaatsen. Besmetting dmv bacterien kun je beperken door bv. citroenzuur of appelazijn in het water te doen. Doe dit niet zondermeer, maar op internet is hierover veel info te vinden.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Vermijd open waterbakken als dat kan. Ik heb aan de kamervolieres van die silo'tjes hangen.

Martha

Gaapt jouw valkje niet gewoon???
Misschien domme vraag hoor maar als ik het zo voor mijn ogen afspeel herken ik dat ook wel van mijn valkjes...

Succes  ;)
Mijn website!
www.valkenvriendjes.nl



R.I.P. Pino 2006-22/07/2008
R.I.P. Soekie 04/2008-12/12/2008



mind stalker

hoi martha

mijn valkje`s agpen wel is maar dat doen ze dan gewoon met de snavel wijd open
maar niet met de nek omhoog en kop vooruit neem ik aan ?

groetjes

Rianne

Hoi,

heb je het topic gelezen waarvan ik de link gaf? Er staan ook foto's bij en je zult zien dat jouw valk ook zo gaapt als het valkje op de foto.

vanZon

legia deed net heel raar het leek net alsof ze ergens in stikte
ze ging met haar hals en kop omhoog en deed haar snavel open het leek alsof ze iets wou uitspugen maar dat het er niet uit kwam
weet iemand wat dit kan zijn ado heeft het ook wel eens eerder gedaan moet ik me nu zorgen maken


Wat je omschrijft past het beste bij '' kokken''; De vogel probeert wat voer op te geven uit de krop. Gezonde parkieten doen dit nog wel eens als '' uiting van liefde": het is bedoeld om met dit voer een partner (of spiegel, speeltje of eigenaar..)te versieren. Helaas kan het gedrag ook een uiting van een lichamelijk probleem zijn, zoals bijvoorbeeld een ontsteking van de krop.  Als het te vaak voorkomt of de vogel verder ook een zieke indruk maakt kan je het beste een keer door een dierenarts naar het beestje laten kijken voor de zekerheid.

mind stalker

hoi bedankt voor je reactie
ze doe het niet vaak gelukkig maar ik ga er zeker op letten

groetjes nathalie