13 mei 2025, 06:23:19

wat gebeurt er met kiki?

Gestart door mariek, 14 maart 2007, 09:51:54

« vorige - volgende »

mariek

hallo,

ik heb sinds eind oktober een heel lief valkje genaamd kiki lutino ( dacht dat het een vrouwtje was, maar haar hoofdje word steeds geler dus denk dat het een mannetje is)

maar het lijkt wel alsof het hoofdje van kiki steeds kaler word

en ze verliest ook veel veren

kan iemand mij vertellen of dit normaal is?

groetjes marieke

Ivy

Hoi Marieke.
Is jouw valkje lutino? (geel met rode wangetjes) of heet hij alleen kiki lutino :) en is hij grijs. Je schrijft dat zijn hoofdje geler wordt, dit is een teken dat ze in de jeugdrui zijn, maar wel bij wildkleur (grijze) valkparkietjes.
Bij lutino's kan je het geslacht niet zien aan zijn hoofdje. Je kan de vleugelpennen bekijken, als de nieuw aangegroeide veertjes geen gele stippies hebben, dan is het een mannetje, de vleugels worden dan egaal wit (nou ja, soms gelig)
Als zij/hij veertjes verliest, dan is ze inderdaad in de rui. Dit is heel normaal, je kan haar wel helpen door haar af en toe een douche te geven (of met plantespuit of een badje aanbieden).

Het hoofdje zou niet kaler moeten worden, misschien lijkt het maar zo omdat er rond het kale plekje een paar veertjes zijn uitgevallen, deze zouden wel terug moeten groeien.

Groetjes, Ivana

Mischka&Brokkie, Jelle&Jessie, Sammy&Joepie, Leia&Bobby, Makker&Nicky & Moppie

Sanna

Hoi Marieke,

Zie je geen nieuwe pennetjes op de kale plekken zitten?

Groetjes, Sanna

robeke

mijn overleden valkje had het ook aan de hand,
zijn veertjes vielen uit maar die groeien gewoon een beetje trager na,
dit kan normaal zijn,
ik denk dat het bij sommige valkjes erg sterk is :-\

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX

mariek

hoi

bedankt voor jullie reacties  :)

kiki is inderdaad een lutino  

zijn hoofdje was al kaal, maar als ik nu goed kijk zie ik echt een kaal plekje op zijn achterhoofd, zal het wel even goed in de gaten houden of het allemaal goed aangroeit ( zie geen pennetje nog)

hij is nu al meer dan 2 maanden in de rui,

zijn vitaminedruppels een goede oplossing om de ruit door te komen?

Mara

Hoi Mariek

Je kunt ook eivoer aanbieden.

Mara

robeke

idd,maar niet te veel eivoer geven...,
vitamienen zorgen ervoor dat de veertjes sneller aangroeien,
ook douches zijn voor zijn veertjes goed,
ook voor wat verluchting want dat kan soms niet lekker ruike als je valkje lang niet gedoucht is :p

je ben zacht van me heen gegaan aico :'(
rust zacht kusjes:XXX