10 mei 2025, 11:49:02

Kale plek

Gestart door Dana, 9 september 2003, 11:46:48

« vorige - volgende »

Dana

Hallo allemaal,

Rico heeft anderhalve week geleden 3 eitjes gelegt (waarvan Nina er 2 heeft kapot gemaakt). Het is een onbevrucht nestje en ze zit er nu trouw op te broeden. Gister zag ik al dat haar buikje een klein kaal plekje vertoonde maar het viel nog mee. Ik heb er gister wel op gelet of ze er niet aan plukte en dat deed ze niet.
Maar vanmorgen kom ik weer binnen en ze komt even bij me zitten en ik zie dat die plek nu een x groter is geworden. Je kijkt zo haar huid op. En vanmorgen zat ze er wel wat aan. Niet plukkend maar ze poetste de plek wel.
Mijn vraag is kan dit van het broeden komen en kan dit kwaad? Of Kan ik beter het over gebleven eitje weghalen?
Ze zit nu gewoon weer op het eitje en het lijkt of ze er geen last van heeft(zodra ik dat merk gooi ik het eitje gelijk weg).
Alvast weer bedankt.

Dana

9 september 2003, 14:43:44 #1 Last Edit: 9 september 2003, 14:44:25 by Dana
Hallo allemaal,

Ze heeft ook hele waterige ontlasting zag ik net en ik vertrouw het nu niet meer en heb gelijk de DA gebeld uitgelegt wat er is met Rico en die had liever dat ik even langs kwam vanmiddag. (het klonk gelukkig niet levensbedreigend)
Dus om half 3 heb ik een afspraak met de DA.
Ik laat nog wel even weten of alles in orde is met Rico en of alles weer in orde komt.
Neem liever het zekere voor het onzekere.

Lique

Hoi,

Die kale plek is heel normaal als ze broeden.
Maar het trekt wel bij, maar die waterige ontlasting, dat lijkt me niet zo goed.
heeft ze veel fruit of groente gegeten?

Succes vanmiddag.

groetjes lique

Dana

9 september 2003, 19:48:35 #3 Last Edit: 9 september 2003, 19:49:42 by Dana
Hallo,

Ben net terug van de DA en alles is redelijk oke met Rico. Ze is verzwakt door het broeden zegt de DA omdat ze het normaal met zijn 2en doen. Man en pop.
Ze vroeg dus of ik wilde proberen de mannenrol op me te nemen haar af en toe met de hand bij te voeren.Dus dat ga ik doen.
Ik had al pal naast het nestje van haar een bakje met voer staan met van alles er doorheen gemengd en daar at ze af en toe wel uit maar te weinig blijkt nu.
Die dunne ontlasting kwam waarschijnlijk omdat ze slecht at.
En die kale plek komt dus van het broeden. Maar er is dan meer kans op een infectie zei ze en dat ik het nestje goed schoon moest houden maar dat deed ik gelukkig al. Madam zit op zakdoeken en zodra die vies waren legde ik er gelijk een paar schone neer en veegde ik de boel schoon.
Verder zei ze dat als Rico zich niet laat bijvoeren door me (heb het net gelijk al geprobeerd toen we weer thuis waren en ze op haar eitje zat en het ging goed) of het niet beter gaat met haar ondanks dat ik haar bijvoer dat ik haar dan een papje moest geven van babykrachtvoer??
Weet iemand een goed merk voor me.
Maar ik ben blij dat het geen enge ziekte is en alles goed komt met haar.
oja nog bedankt Ligue voor je reactie.

Mirjam-Moniek

Hoi Dana

Wees maar blij dat je zo snel besloten hebt naar de dierenarts te gaan. Als je had gedacht dat het misschien nog wel over ging en je het nog even ging aankijken, was het misschien al te laat.
Ik weet van mijn caviawebsite dat mensen geneigd zijn veel te laat met (goedkope) huisdieren naar de dierenarts te gaan.

Paul

Hoi Dana,
Ik gebruik zelf handvoeding van Cede en dat moet je vermengen met eivoer en dat kan je haar met een lepeltje voeren.
Niet te doen maken anders word haar ontlasting nog dunner.
Je hebt ook babyvoeding van Nutribird en van kaytee maar cede is het goedkoopste omdat je het zelf moetmengen en voldoet prima bij mij ik heb er aleen paar jongenmee grootgebracht.
Sterkte met Rivo en het zal wel goedkomen hoor.

Groetjes, paul

Dana

Hoi Mirjam-Moniek,

Bedankt voor wat je zei dat ik snel gereageerd heb op Rico maar dat heb ik altijd al gedaan met wat voor dier ik ook had. Ben ook al een paar x voor nix bij de DA geweest. Maarja dat maakt nix uit. Beter voor nix dan te laat.
Ik vind gewoon als je een dier neemt moet je er goed voor zijn. Met die kale plek dacht ik ik vraagt het eerst hier even maar later was de ontlasting ook waterig en zag ze er flauw uit. Vandaar dat ik de DA belde want ik zat al aan een enge ziekte te denken.
En Paul bedankt voor de naam van een goed merk krachtvoer.
Ik heb haar al een paar x met de hand gevoerd en ik denk dat ik haar eetlust heb opgewekt want nu eet ze zelf wat.
Iedereen bedankt.