8 mei 2025, 19:44:35

Ik maak me zorgen om Jip

Gestart door jippie, 2 maart 2007, 12:44:13

« vorige - volgende »

jippie

Ik weet niet zeker of ik dit bericht moet posten onder 'gedrag'of onder 'voeding' maar omdat ik een specifieke vraag heb over voeding doe ik het maar hier.
Ik heb twee popjes, Jip en Lilo, die normaal gesproken goed samenkunnen. Alleen niet als Jip broeds is, en dat is ze sinds de zomervakantie om de paar weken. Nu weer, ze is nauwelijks een week van haar vorige eitjes af en ze begint alweer broeds gedrag te vertonen. Behalve dat het lastig is, omdat ik Lilo steeds in een andere kooi moet zetten vanwege Jips agressieve gedrag gedurende de broedse periode, maak ik me ook zorgen over Jip. Of het allemaal niet teveel is voor haar.

Nu mijn vraag over voeding.
Bij mijn vader thuis hielden ze vroeger kippen. Nu kwam het volgens mijn vader ook wel voor dat de kippen te lang broeds bleven, wat niet goed was voor hen én niet voor de eieren. Dit kwam door te 'rijke' voeding. Die kippen werden dan a.h.w. op dieet gezet, waarna hun broedsheid verdween.
Nu is Jip natuurlijk geen kip  ;D maar ik vroeg me af, of dit de oorzaak kan zijn? Ze krijgen momenteel Xtra Vital, dat is een voer waar alles inzit, ook het eikrachtvoer. Krijgen ze misschien teveel 'van het goede' binnen? En zo ja, wat kan ik ze dan het beste geven?
Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet! Alvast bedankt.

Groetjes,
Anne

Karin

Ik heb zelf ook kippen en die zijn ook regelmatig broeds, maar dat zit in het ras en niet in de voeding. Het is wel zo als je veel groenvoer geeft en veel besproeid je als het ware de ideale broedtijd nabootst. Wat wel eens wil helpen is je valkje zodra ze broeds wordt, hups, in een andere kooi, andere inrichting, minder licht ( ze zitten bij ons natuurlijk de hele dag in het licht bootst ook het broedseizoen na ), geen groenvoer enz. Ze moet dan weer aan een nieuwe omgeving wennen en heeft dan meestal geen tijd voor eitjes  ;D Ik heb een pop die altijd persé een derde ronde wil en op deze manier breng ik haar op andere gedachte. O, en ik neem aan dat je geen broedblok hebt hangen hè ? Ik verplaats dot topic meteen even naar "kweken".
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

jippie

Bedankt voor het snelle antwoord Karin. Ik had al eens geprobeerd om Jip in de andere kooi te zetten, omdat ik het sneu vond dat Lilo steeds in de kleine kooi moest als Jip broeds was terwijl Jip toch de hele dag alleen maar in een hoekje zit. Maar zodra ze los mochten ging  Jip de grote kooi weer in en zocht haar hoekje weer op!  ::)
(Ze had toen nog geen eitjes). Ik heb het toen maar zo gelaten, maar misschien moet ik even doorzetten; als ze los zijn de kooi dichtdoen misschien? En nee, ik heb geen broedhok hangen, ik probeer echt niets te doen om haar aan te moedigen!

Is dit nu gedrag dat er gewoon 'in zit' of is het een periode waar ze doorheen moet? Verlangt ze naar een nestje?  ??? Ze is altijd zo toegewijd met die eieren bezig dat ik het gewoon zielig voor haar vind. En daarom maak ik me ook zorgen; ze komt amper van haar nest af om te eten, ik leg de lekkere hapjes (zoals trosgierst) dan maar vlak voor haar neus, of kan ik dat beter ook niet doen?

Groetjes,
Anne

bobbie

Hoi Anne,

sproei (douche) je de vogels veel? Dat activeert ook het broedse gedrag namelijk.

Doei, Nel

jippie

Hoi Nel,

Leuk  van je te horen! Die van mij zijn niet zo dol op sproeien, wel op badderen. Daarom zet ik meestal een bakje voor ze op het aanrecht. Ik had wat jij zegt ook wel eens gehoord, daarom laat ik ze nu zo min mogelijk baden (Behalve als ze dreigen in het afwaswater te springen!  ;D). Nu hebben de dames iets anders bedacht; ze wassen zich gewoon in hun drinkbakje.  ::) Dat ziet er echt niet uit, ze zitten te schudden alsof ze vréselijk nat geworden zijn...

Groetjes, Anne

Karin

Ik zou dan idd het kooitje dichthouden. Je hoort vaker dat sommige valkjes verstokte eierleggers zijn. Waar dat aan ligt weet ik niet, want zelf heb ik veel valkjes en geen één legt zomaar eitjes. Misschien hebben ze bij mij teveel te doen  ;D Misschien proberen meer af te lijden met leuke dingen buiten de kooi zoals een zittak met speeltjes aan het plafond enz.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

jippie

Jip kijkt niet echt om naar speelties, zowel in als buiten de kooi niet. Liever hangt ze in mijn buurt rond, kijken wat ík zoal doe  ;D. Maar ik zal nog een nadenken, mijn armbanden vindt ze bijvoorbeeld wél heel interessant, misschien kan ik daar iets mee...
Voorlopig lijkt ze haar broedsheid weer te hebben opgegeven. Een bakje dat altijd op de bodem van de kooi staat heb ik in 'haar' hoekje gezet. Ze is nu wel een beetje uit haar humeur. Als ze een mens was zou ik zeggen: kribbig  ;)

Groetjes,
Anne