28 april 2024, 22:38:49

Geelwang?

Gestart door b, 5 maart 2007, 12:20:49

« vorige - volgende »

Quendi

Bonnie, dat was mij nou ook opgevallen!

Dacht dat het aan mij lag.. Maar het zin inderdaad een beetje gek lijkt wel..

Kan hij wel goed op je vinger of op stok zitten??

Gr Sietske

Ps: Bonnie, ik ben denk ik ook zo gek hoor ;). Ik heb 200 euro betaald voor een zwartkop  ::). Alleen werd hij verkocht als DF en zijn popje als EF. Terwijl hij waarscijnlijk EF is en het popje gewoon wildkleur. Nu heb ik er inmiddels meer verstand van en zou ik het nooit gedaan hebben. Alleen stom stom stom, ik vertrouwde die man en geloofde hem.

•=Bonnie=•

Nee joh dat is het mooie van deze mutatie. Je kunt heb/haar gewoon tegen een witmasker zetten en dan kan je al weer bleekmaskers kweken :)

Zonde van die teen, het jong ziet er inderdaad uit alsof het aan kalkgebrek heeft geleden. Plakken helpt volgens mij op deze leeftijd niet meer hoor.

En wat betreft de foto's... ik heb zelf (nog) geen bleekmaskers maar voor mij ziet dit er in elk geval niet als een gewone opaline wildkleur uit!

Quendi

5 maart 2007, 20:58:07 #32 Last Edit: 5 maart 2007, 21:02:12 by Quendi
Als je de ouders bij elkaar houdt, zou je nog meer van deze kleuren eruit kunnen kweken.

Alleen is het dus zonde, als je het beestje voor 45 euro (klopt toch?) zou verkopen als je er misschien wel 200 euro voor kan vragen ;). Maar als geld je niets uitmaakt, tsjah, dan moet je hem toch gewoon verkopen?

Alleen het jammere is, als je niet met dit jong kweekt, nooit de mutatie van mama zou kunnen weten.

Want wat de ouders kweken, kunnen officieel ook geelwangen zijn, mits papa split geelwang is.

Maar als je met dit jong kweekt, met een witmasker die absoluut niet split geelwang is, weet je het meteen zeker. Van het jong, en van de ouders.

Want als deze jongen krijgen, en er zit weer een jong in met licht gekleurde wangen, dan is het bleekmasker. Komen er alleen witmaskers en wildkleur (met cinnamon of opaline erbij) met oranje wangen, dan was het allemaal toch geelwang en geen bleekmasker.

Snap je wat ik bedoel?

Als je dit jong verkoopt. En je krijgt deze kleuren weer uit dit nest, dan kan je ze nog niet voor de prijs verkopen van de echte mutatie die ze hebben. Omdat je het nog steeds niet zeker weet... Dan moet je ze alsnog voor een geelwang ofzo verkopen, want als je ze als bleekmasker verkoopt, en het blijkt toch geelwang te zijn, hebben de eigenaren teveel ervoor betaald.

Gr Sietske

Ludo

Hoi iedereen,
Dergelijke gevallen zijn altijd een gokje.

Bleekmaskers zijn uiterst zeldzaam.
Het kan natuurlijk wel een keertje voorkomen dat er per ongeluk ergens eentje zit, maar de kans is klein.
Een aantal keurders hebben mij op de vingers getikt omdat we op valkparkieten benelux soms te snel denken dat het een bleekmasker is.

Foto's zijn altijd heel moeilijk, daarom kan je er het beste een wildkleur bij zetten ter referentie.

De man kan geen witmasker split bleekmasker zijn, want dat bestaat niet.

Er zijn een paar mogelijkheden

1. Split cinnamon zou in een aantal gevallen (volgens keurdersbronnen) een zichtbare split zijn met licht oranje wangen. (heb ik zelf nog niet gezien)
zo'n vogels zijn vanzelfsprekend mannen.
Volgens hun is de kans groot dat al die twijfelachtige wangen die op dit forum en op dat van valkparkietenbenelux te zien zijn dus gewoon split cinnamon.

Dus wat kan er allemaal:

1. het jong is gewoon een opaline split cinnamon, met gebleekte wangen.
Dan is de man een witmasker split cinnamonopaline en de pop een geelwangopaline. Maar dan moet het jong wel een man zijn (wat nog altijd kan)

2. het jong is een opalinegeelwang
dat kan als de man split opalinegeelwang is en de pop opalinegeelwang is , dan kan het jong zowel een pop of een man zijn DIT LIJKT MIJ DE MEEST WAARSCHIJNLIJKE OPTIE

3. het jong is een bleekmasker, maar daar lijken de wangen wel heel erg afgetekend voor, bij mijn bleekmaskers zie je bijna de wangen niet. (maar foto's zijn moeilijk)
Dan is de man een witmasker split opaline en de pop een opalinebleekmasker? MAAR DIT LIJKT MIJ VRIJ ONWAARSCHIJNLIJK

(Aangezien de man van 2005 is denk ik niet dat hij opaline is omdat er geen enkele parel meer te zien is, maar hij kan wel split opaline zijn.)

Verder wil ik voorzichtig nog eens opmerken dat ik ook nog nooit een witmaskergeelwang gezien heb, er zijn er die beweren dat die er uitzien als een witmasker.

Maar een cinnamon albino zou theoretisch ook wit moeten zijn en die is bruin ?! Dus wie weet hoe een witmaskergeelwang er uitziet ?
Dan zou de man een witmasker split geelwangopaline moeten zijn en de pop een geelwangopaline split witmasker....

Dan zijn er ook nog de heel exotische mogelijkheden bleekmaskergeelwang kan theoretisch ook bestaan....

en zo kan je verder fantaseren

Ludo

Je kan alleen uitsluitsel hebben door het koppel te splitsen en proefkoppelingen te doen
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Ludo

5 maart 2007, 21:15:00 #34 Last Edit: 5 maart 2007, 21:16:42 by Ludo
Hierbij een foto van een jonge bleekmasker
in mijn handtekening een foto van een bleekmasker man
dan zal je zien dat die wangen absoluut niet sterk uitkomen dat kunnen de mensen die al bij mij thuis geweest zijn getuigen
op het forum van valkparkietenbenelux staan fotos van geelwang en bleekmasker naast elkaar daar zie je ook duidelijk het verschil



Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Ik ga witmasker geelwangen kweken dan zullen we het weten. Maar dat is voor de toekomst. Persoonlijk denk ik dat vanwege het feit dat witmasker zowel het geel als oranje uit de vogel haalt het voor de hand ligt dat een witmasker geelwang er uit zal zien als een witmasker.

Als ik Bianca was zou ik dit koppel dit jaar nog niet splitsen maar het jong houden, dit tegen een witmasker of albino zetten en ondertussen kijken hoe de overige jongen van dit koppel eruit zien.

Voor volgend jaar zou ik dan de pop aan een albino man proberen te koppelen. Dan ziet ze meteen de geslachten en is de pop dan een bleekmasker kan ze albino poppen  en lutino bleekmasker poppen kweken en witmakser mannen en wildkleur bleekmasker mannen kweken.

b

Hoi allemaal,

Het is wel een hele moeilijke keuze hoor, vooral omdat ik nooit zo gericht ben op mutaties.
Bij mij kiezen de koppels elkaar en zie ik vanzelf wat eruit komt.
Dat de geelwangpop voor het witmasker koos, was eigenlijk ook niet helemaal de bedoeling, maar het was echt liefde op het eerste gezicht.

Ondertussen heb ik Pimpies nieuwe baasje aan de telefoon gehad en als het goed is is hij nu dit forum aan het lezen.

Ik ben benieuwd naar zijn reactie, maar inderdaad zou ik het liefst volgend jaar afwachten en bekijken of ik een mooie witmasker voor hem/haar heb.
Weet dus nu alleen nog steeds niet of het een man of een pop is.

Groetjes Bianca

Quendi

Wat ik wel vind,
Dat het masker om het gekleurde wangetje heen, erg wit is. In plaats van geel (van de parels)

Dit zou dus kunnen duidden op bleekmasker.

Ik zou je echt adviseren om de reserveerders toch af te zeggen. Dan beloof je ze een ander jong. Ik denk dat ze dat best wel zullen begrijpen.

Gr Sietske

wim roskam

beste ludo en andere lezers , ik denk dat de pop wel degelijk bleekmasker is , ik vind de wangvlek zeer zacht afgetekend , voor een geelwang ?? , verder ben ik benieuwt of het een man of pop is ,  en wat er uit zal komen als ze er mee gaat kweken ?? , groeten wim roskam .

b

Hoi Ludo,

Ik heb jou advies opgevolgt en mijn vraag ook op het andere forum geplaatst.
Zelfs de foto's erbij zetten is me gelukt.
Het zal mij benieuwen wat voor reacties er verder nog gaan komen.

Hoe kan ik zien of Pimpy een man of pop is?

Tja, op de foto die Ludo hierboven neerzet is de vlek inderdaad heel erg licht.
Maar als ik Pimpy bekijk op een afstand van ca. 1 meter lijkt het wel of hij helemaal een lichte kop heeft zonder tekening.

Alleen ben ik met de camera bijna op hem gaan zitten om maar van zo dicht mogelijk bij een foto te nemen van zijn koppie.

Ik vindt dit allemaal wel heel erg spannend hoor.
Groetjes Bianca

•=Bonnie=•

Citaat van: Bianca1000 op  5 maart 2007, 21:23:34
Ondertussen heb ik Pimpies nieuwe baasje aan de telefoon gehad en als het goed is is hij nu dit forum aan het lezen.

Ik ben benieuwd naar zijn reactie, maar inderdaad zou ik het liefst volgend jaar afwachten en bekijken of ik een mooie witmasker voor hem/haar heb.
Weet dus nu alleen nog steeds niet of het een man of een pop is.

Groetjes Bianca


Ik zou dat zeker doen, mooi ander jong naar keuze aanbieden. In elk geval het volgende nest van de ouders afwachten voordat je het verkoopt. Vanwege dat pootje zou ik het zelf niet voor de kweek inzetten trouwens... maar da's alweer ikke.

En ik ben het met Wim eens, van alle twijfelgevallen vind ik dit jong toch het meest op een bleekmasker lijken. Zichtbare splits geloof ik niet zo in, wel in foutjes. Omdat het jong ook een vreemd pootje heeft kan er iets aan de hand zijn wat ook van invloed is op zijn/haar kleur.

wim roskam

ik denk dat verkleuring door het pootje totaal niet mogelijk is dit kunnen we gerust uitsluiten  naar mijn mening is dit niet mogelijk , ps ik zij dat de pop mijns inzien bleekmasker is , ik denk het jong ook ,  maar vind de vlek nu nog iets te vel  , alhoewel er ook heel zacht geel omheen zit ??. mvg wim roskam .

•=Bonnie=•

Citaat van: wim roskam op  5 maart 2007, 21:56:11
ik denk dat verkleuring door het pootje totaal niet mogelijk is dit kunnen we gerust uitsluiten  naar mijn mening is dit niet mogelijk , ps ik zij dat de pop mijns inzien bleekmasker is , ik denk het jong ook ,  maar vind de vlek nu nog iets te vel  , alhoewel er ook heel zacht geel omheen zit ??. mvg wim roskam .


Het is wel degelijk mogelijk dat een lichamelijk defect en een kleurafwijking samen gaan! In de hondenwereld bijvoorbeeld is dit bepaald niet ongebruikelijk. Dit zomaar even uitsluiten is nogal kort door de bocht. Ik zeg hiermee niet dat het zo IS, wel dat het MOGELIJK is.

Daarnaast is het nooit aan te raden te kweken met ouders die lichamelijke defecten vertonen.

b

5 maart 2007, 22:01:41 #43 Last Edit: 5 maart 2007, 22:06:45 by Bianca1000
hallo,

Nou ik heb inmiddels van Pimpy een waar fotomodel gemaakt.
Ze heeft al op alle standen geposeerd, maar het probleem is dat mijn fototoestel flitst.
Door deze flitst kleurt zijn vlek best op.
Want met het blote oog heeft hij een nog lichter koppie dan de 2e foto in de 2e rij van Ludo.

Ik probeer morgen even een foto van haar te maken met daglicht en dan zonder flits.


Overigens is alleen het teentje naar voren gebogen, de rest van zijn tenen zijn in orde.
Op de foto lijkt het inderdaad een verwrongen voetje, maar daar staat hij erg raar op.
Het gebogen teentje heeft te maken met kalktekort.
Ik heb het laten onderzoeken door Hedwig van der Horst en zij verzekerde mij dat het niets aangeborens was en geen kwaad kon.
Zij weet dat ik kweek met valken en ik weet ook dat ze me (indien nodig) had gewaarschuwd.

Groetjes Bianca

wim roskam

beste bonnie , ik ben het met je eens als je over organen praat lever of nieren of het hart , maar niet bij een afwijking in een pootje , maar ieder zijn mening ,  dat mag toch , groeten wim roskam .