16 mei 2024, 08:56:30

crossover

Gestart door Inge88, 26 februari 2007, 20:56:02

« vorige - volgende »

Inge88

wat houdt een crossover precies in? Is dit een verborgen split die soms tot uiting komt? Hoe komt een valk hieraan?

•=Bonnie=•

26 februari 2007, 21:14:28 #1 Last Edit: 1 maart 2007, 14:16:55 by Bonnie
Een crossover is een geslachtsgebonden mutatie die bij de man op chromosoom 1 of 2 (X1 of X2) ligt en tijdens de bevruchting verspringt van die X1 naar X2 of andersom.

Wanneer een mannetje split is voor ene geslachtsgebonden mutatie en hij erft deze van zijn moeder komen deze mutaties op X2, erf hij ze van zijn vader komen ze op X1.

Wanneer een valkenman lutino van zijn vader heeft geerfd en geelwang van zijn moeder zal hij split zijn voor X1 lutino en X2 geelwang.
Deze man zal nooit een lutino-geelwang jong geven omdat zijn dochters OF X1 of X2 van hem krijgen.

Bij een crossover echter kan het gebeuren dat het lutino van X1 naar het geelwang van X2 springt of andersom, hierdoor komen beide mutaties op hetzelfde chromosoom te liggen en worden dus samen doorgegeven aan de betreffende dochter.

Inge88

26 februari 2007, 21:38:38 #2 Last Edit: 26 februari 2007, 21:59:53 by Inge...
Een crossover heeft dus alles met splitten te maken en niks met de uiterlijke mutatie van de (vader) valk zelf?
Hoeveel kans is er eigenlijk op zo'n crossover? Is die kans groot? Of is dit niet te zeggen?

•=Bonnie=•

Citaat van: Inge... op 26 februari 2007, 21:38:38
Een crossover heeft dus alles met splitten te maken en niks met de uiterlijke mutatie van de (vader) valk zelf?
Hoeveel kans is er eigenlijk op zo'n crossover? Is die kans groot? Of is dit niet te zeggen?


Ja het gaat in principe om splits, en dan de geslachtsgebonden splits. Hoe groot de kans is is niet te zeggen. Een valk die een keer een crossover gaf hoeft er ook nooit weer eentje te krijgen.

Ludo

een man met een zichtbare mutatie bevat de split in principe 2x bij , en heeft dus vermoed ik 2x zoveel kans om een crossover te krijgen

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

*Esther*

Citaat van: Ludo op 27 februari 2007, 06:10:09
een man met een zichtbare mutatie bevat de split in principe 2x bij , en heeft dus vermoed ik 2x zoveel kans om een crossover te krijgen

Ludo

wil je dat uitleggen?

Inge88

Citaat van: Ludo op 27 februari 2007, 06:10:09
een man met een zichtbare mutatie bevat de split in principe 2x bij , en heeft dus vermoed ik 2x zoveel kans om een crossover te krijgen

Ludo


Ik snap echt niet wat je bedoelt? Bijvoorbeeld een geparelde valk man draagt ook gepareld als split bij zich?

Ha, Esther, ik ben dus niet de enige  :P

nick01

wat ludo (denk ik ) bedoeld is t volgende.
als de vogel de mutatie als 1 factor bij zich draagt is t een split , draagt ie als 2 factoren de mutatie bij zich uit zich dat als kleur.
dus dus een geparelde zou dus 2 factoren gepareld zijn.
dus x1 of x2 is split maar (2 maal) x1 of x2 is een mutatie die zich laat zien.

kleine bijlage  :
autosomaal dominant laat zich niet overheersen dus een enkelfactorige vogel pastel bv zal ook die mutatie laten zien.
en bij geslachtsgebonden recessieve verervingen kunnen de poppen niet de kleur enkelfactorig dragen dus niet split zijn.
bij de andere manieren van vererven laten de enkelfactorige vogels zich wel domineren en zijn t dus splitten.

hopelijk iets duidelijker , klopt t ludo dat je dit ongeveer bedoeld?

Inge88

Dus dan zou hij bedoelen.. als de vader (piet) ouders heeft die beide split zijn voor bont, en dat zich dus uit in de uiterlijke mutatie van piet, piet is dus een bonte valk.. de crossovers vaker voor zullen komen bij de jongen van piet?
(bij je voorbeeld van gepareld, kan dit niet, omdat de pop hiervoor niet split kan zijn)

Rianne

Hoi Inge,

met bont neem je een slecht voorbeeld. Beide oudervogels kunnen hier split voor zijn, en moeten bont of split bont zijn wil je bonte jongen krijgen. Anders kan het echt niet.
Gepareld is wel een goed voorbeeld. Als je man gepareld is, worden zijn dochters dat ook. Wil je ook geparelde mannen kweken moet de pop ook gepareld zijn.
Stel: Je hebt zo'n geparelde man, en een niet geparelde pop. Dan zouden de zonen wildkleur split gepareld zijn, en de poppen gepareld. Maar dan opeens zit er een geparelde zoon bij. Hoe kan dit?? Dit komt dus door wat men een crossover noemt.

Ludo

Voor zover ik weet komt crossover alleen voor bij geslachtsgebonden mutaties.
Het heeft dus weinig zin om in deze context over recessieve of dominante mutaties te spreken.

Lutino
Cinnamon
Gepareld
Geelwang

Bij die mutaties heb je het probleem dat je op een normale manier deze nooit met elkaar kan combineren
probeer maar eens met de mutatiecalculator

je mag zoveel lutino's en geelwangen tegen elkaar zetten als je wil je zal nooit lutinogeelwangen krijgen ook al kweek je 100 jaar door met de afstammelingen.
Het heeft me ook een hele tijd gekost eer ik dat doorhad !
En ik maar proberen en maar niet snappen waarom het niet lukte.

Bij geslachtsgebonden mutaties kan een pop nooit split zijn voor zo'n mutatie.
(Bij andere mutaties is er dat probleem niet omdat ook poppen split kunnen zijn ervoor. En zo kan je bijvoorbeeld na 2 generaties al witmaskerbont kweken.)

Maar gelukkig doet de natuur soms iets raars en dat is die crossover waarbij de mutatie van de ene X naar de andere verhuist.

Dat is heel belangrijk want op die manier kan bijvoorbeeld geelwanglutino's krijgen omdat zowel geelwang als lutino op dezelfde X zit

Nu terug naar mijn uitspraak:

Het is zo dat een zichtbare gelachtisgebonden mutatie bij een man 2 keer aanwezig is en bij een split man slechts 1 keer.

Iets dat 2 keer aanwezig is kan volgens mij dubbel zoveel keer tot een crossover leiden dan iets dat 1 keer aanwezig is.
Of niet ????

Groeten

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Lin

Het is allemaal vrij moelijk om uit te leggen. Leg maar eens uit hoe het kan dat een witmasker man en een lutino pop dit kunnen krijgen. Dat is eerst ook een heel gepuzzel! ;D

albino man en pop
lutino man en pop
witmasker man en pop
wildkleur man en pop
witmasker geparelde pop en geparelde lutino pop.

Ach ja splits en crossover blijft leuk :)


Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

*Esther*

Citaat van: Ludo op 27 februari 2007, 17:24:44

Nu terug naar mijn uitspraak:

Het is zo dat een zichtbare gelachtisgebonden mutatie bij een man 2 keer aanwezig is en bij een split man slechts 1 keer.

Iets dat 2 keer aanwezig is kan volgens mij dubbel zoveel keer tot een crossover leiden dan iets dat 1 keer aanwezig is.
Of niet ????

Groeten

Ludo


Ik dacht dat x2, x1 een term was met als bedoeling alleen het verschil aan te duiden tussen afkomstig van man of pop. Ik wist niet dat er bedoeld werd dat het ook daadwerkelijk 2x aanwezig is?
Want dan zou het dus betekenen dat een man eerder een crossover heeft of doorgeeft dan een pop?

Ludo

Bij een zichtbare RECESSIEVE mutatie is deze zowel op x1 als op x2 tegelijk aanwezig ;-)

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

27 februari 2007, 23:58:56 #14 Last Edit: 28 februari 2007, 00:22:53 by Bonnie
Citaat van: Ludo op 27 februari 2007, 17:24:44
Iets dat 2 keer aanwezig is kan volgens mij dubbel zoveel keer tot een crossover leiden dan iets dat 1 keer aanwezig is.
Of niet ????

Groeten

Ludo


Nee, de kans blijft gelijk. Het gen zit dan namelijk op zowel X1 als op X2 en er zou dus een X zonder het gen moeten worden doorgegeven.
Wat er dan zou gebeuren is dat een opaline man een niet opaline dochter zou krijgen.

Een crossover lijkt me niet mogelijk in dit geval. De opaline man is immers homozygoot voor opaline. Bij een crossover zou in dit geval hetzelfde gen 2 maal op hetzelfde chromosoom komen. Volgens mij kan dat niet.

Bij een reversed crossover echter wordt er gewoon een gen niet mee gegeven, er is dan geen sprake van een letterlijke sprong maar er verdwijnt gewoon een gen. Dat lijkt me theoretisch mogelijk maar die kans is even groot als een reversed crossover bij een split vogel.

Is er iemand op het forum die niet lutino, opaline, cinnamon of geelwang poppen had uit een man die lutino, oplaine, cinnamon of geelwang was?