7 mei 2025, 23:09:06

is dit mosterd kleur?

Gestart door remco1976, 24 februari 2007, 14:59:45

« vorige - volgende »

remco1976

hoi,

heb deze vandaag uit zwolle gehaald.beide vogels.wat zijn dit voor mutaties?getekend?en mosterd?

gr.remco

Lin

bont geparelde cinnamon en een bonte cinnamon denk ik.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Quendi

24 februari 2007, 16:30:07 #2 Last Edit: 24 februari 2007, 16:32:15 by Quendi
De voorste is cinnamon bont opaline. Hij is voor mijn idee te onregelmatig in zijn tekening. Maar zijn staart en de slagpennen staan er niet volledig op. Misschien een foto maken waar de vogel volledig op staat?

En de achterste is gewoon cinnamon, geen bont. Maar wel met een versterkte geelfactor.

Lijkt het nou zo, of heeft de achterste vogel een veelste lange snavel?

Gr Sietske

Lin

Ik dacht dat die achterste licht bont was door de kuif. Ik dacht dat het vrij geel was maar er zal waarschijnlijk geen vlek in de nek zitten. Maar dat zie ik niet. Maar kan ook wel een man op kleur zijn. snavel is inderdaad erg lang zo lijkt het.

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

remco1976

hoi,

de snavel was ook zeer lang,maar die heb ik al korter gemaakt.ik kan zedker zeggen dat dit geen cinnamon is.zij is tegeel,groen daarvoor.het is een pop!

gr.remco

Inger m

Hoi Remco,
De mosterdkleurige vogel mert te lange snavel, dat lijkt me niet in orde. Een normale, gezonde vogel krijgt geen doorgroeiende snavel. Dit kan worden veroorzaakt door een scheefstand van de bek of door leverafwijkingen. Het kan ook een genetische afwijking zijn. Ik denk dat zulk soort vogels -ondanks hun aparte kleur- geen geschikte kweekvogels zijn. Knippen is een korte termijn oplossing.

Een mutatie is feitelijke een genetische afwijking. Dit is zichtbaar, maar niet zichtbaar is dat een afwijkende veerkleur gekoppeld is aan andere genetische eigenschappen. Daarbij kan een valkparkiet dus ook genetische afwijkingen bezitten.

Een goed voorbeeld is de geelwang. Het niet-broeden (of slecht broeden) is een afwijking in het gedrag. Ook dit is genetisch bepaald. Bij konijnen heb je bv. bij wit-blauwoog de combi met epilepsie en/ of doofheid en zo zijn er veel meer voorbeelden te noemen.

Heb je meer foto's van de vogel?

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Rianne

Hoi,

mij is gezegd dat mijn valk:

geen mosterdgeelwang is. Daar is ze te donker voor, maar ik vermoed dat jouw valkje veel o pmijne lijkt.

Ludo

24 februari 2007, 19:54:00 #7 Last Edit: 24 februari 2007, 20:25:52 by Ludo
Die vogel is wel degelijk mosterdkleurig. Je ziet ook duidelijk dat hij geler is dan de vogel van Rianne.
Mijn ervaring met dergelijke vogels is dat het niet om een ziekte gaat, daar zijn al heel wat discussies en zelfs enquetes met veeartsen aan voorafgegaan ook op dit forum.
Leverpoblemen geven volgens verschillende veeartsen GEEN gele(re) pluimen, de ogen en de huid kunnen dan wel geel kleuren.
Ik heb zelf ook zo'n valken, een geelwang pop die hier ook al meersmaals aan bod gekomen is, bij die vogel groeit de bek ook door en de pluimen zijn ook langen dan bij een andere.
Je kan ze zien in mijn handtekening.
Misschien is dit wel een afwijkende eigenschap die aan de mosterdkleurige mutatie gekoppeld is. bek en pluimen die te lang worden ? Bij andere parkieten heb je al door de standaard erkende langvederigen (agaproniden)
Ik ben er nog niet in geslaagd om te kweken met deze pop.
Ze is niet ziek maar komt niet in broedkonditie, misschien ook door die bek. Ze is al minstens 5 jaar oud. Anderen hebben dit probleem ook.
Verder heb ik ook nog zo'n man (ook geelwang) en die zijn bek groeit NIET door en zijn pluimen zijn ook niet langer.
Ik probeer dit jaar met hem te kweken tegen een opalinebronzefallow pop.
Misschien is het wel geslachtsgebonden ?
Meteen zeggen dat dit geen mutatie is lijkt mij te snel geoordeeld.
Wat ook een feit is dat split voor fallow bij bepaalde mutaties een grote versterking van de geelfactor kan bezorgen, zeker bij cinnamons.

Er zijn ook andere vogels waarbij de bek doorgroeit dus we zijn ook nog niet zeker dat dit iets met de mosterdkleur te maken heeft.
De vogel zit duidelijk niet in een goede conditie, dat kan door de bek komen. Goed in de gaten houden.
Wat is die vreemde bruine vlek op de borst ?
Ik zie dat je de twee nieuwe vogels al samenzitten hebt, geen goed idee . Je houd ze ook beter ver weg van je eigen vogels en stop ze verschillende weken in quarantaine.
Want valken kopen in de winter is altijd zeer gevaarlijk zeker als ze niet top zijn.

De andere voldoet volgens de standaard niet aan de omschrijving van getekend want er zijn vlekken in de nek.
De borst, rug en de staart zijn niet te zien, deze moeten volledig bleek zijn.

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

Rianne

Ik vind het nog een te onduidelijke fot o om echt te kunnen zien wat het nu is. Zo'n versterkte geelfactor lijkt mij er niet in zitten. Maar misschien dat het op een duidelijkere foto beter is te zien?

Ludo

Hihi, Rianne, heb je intussen al een nieuw computerscherm, want op dat van mij zie ik toch wel vrij duidelijk een mosterdkleur hoor ;-)

Ludo
Voorzitter
Internationale Werkgroep Valkparkieten
www.werkgroepvalkparkieten.tk

•=Bonnie=•

Ik vind de bevedering er erg slecht uit zien, alsof er aan geknabbelt is, in combinatie met de doorgegroeide snavel geeft het geen fijn gezond beeld. De kleur durf ik niet veel van te zeggen, zijn die oranje vlekken op de borst van ontworm middel of zitten die daar echt?

remco1976

hoi ludo,

de vlek op de borst is wormenkuur,de snavel is inmiddels geknipt.en de vogels zitten appart.zal morgen proberen een goed duidelijke foto ervan temaken.dan kunnen we kijken of de meningen dan gelijk worden met elkaar.

gr.remco

Rianne

Hoi Ludo,

een nieuw scherm zit er nog niet in ;D Deze doet het verder nog te goed om al afscheid van te nemen ;)

remco1976

hoi allemaal,

hier een nieuwe betere foto,tevens een foto van een cinnamon geelwang.maar de vraag hierbij is of hier fallow bij in zit.dit is een pop,maar zeer groot van formaat,met een grote kuif.

ben benieuwt naar jullie reacties.

gr.remco

Quendi

waarom denk je dat er fallow in zit? bij veel split fallows is er niet aan te zien dat ze er split voor zijn. Sommige split fallows hebben een versterkte geelfactor. Maar er zijn ook valkjes met een versterkte geelfactor die geen split zijn voor fallow.

En ja, als je geelwang geen rode ogen heeft, weet je meteen dat ie geen fallow is. Of hij split is, dat kan je alleen uitzoeken door er een fallow of een split fallow tegenover te zetten.

Gr sietske