6 mei 2025, 17:20:41

broer en zus wipwappen...

Gestart door Monky, 20 februari 2007, 19:26:15

« vorige - volgende »

Monky

Hi allemaal,

Ik zou weer graag een beroep willen doen op jullie kennis  :)

Ik heb 2 valkparkieten die broer en zus zijn.
Ze wipwappen erop los als of hun leven ervan af hangt  ::)

Ik heb een aantal vragen.

• Hoe groot is de kans dat hij raak heeft geschoten?

• Volgt dan automatisch een ei?

• Ze zijn beide pas een half jaar oud. Zijn ze dan al vruchtbaar?

• Hoe lang duurt het voor er een ei komt?

• Ik heb uiteraard geen blok hangen en al helemaal niet voor broer en zus. Kan dat problemen geven als er een ei komt?

Het zijn heel veel vragen, maar ik wil als het even kan eventuele problemen voor zijn  :P

Misschien dat er straks nog meer vragen in me op komen borrelen, maar die stel ik dan wel.

Alvast bedankt.

Groetjes,
Monky

Sanna

Hoi Monky,

Als ze zich suf wipwappen is de kans dat hij raak schiet vrij groot hoor ;D ;D. Meestal volgt er dan ook wel een eitje. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen omdat ze nu nog zo jong zijn. Dan moet je even de ervaren kenners afwachten.

Wanneer je geen nestje wilt zou ik ook geen blok ophangen. Ook kun je het nestgedrag zo veel mogelijk ontmoedigen door bijvoorbeeld even geen eivoer en geen vers groenvoer te verstrekken. Je hebt kans dat ze er dan mee ophouden omdat er geen nestplaats is en niet voldoende vers voedsel om de jongen op te voeden.

Maar goed, je hebt natuurlijk altijd van die eigewijzelingen die lekker doen wat ze zelf willen. Dus wanneer het popje toch gaat en blijft leggen (lees: ei lanceren vanaf bij voorkeur de hoogste stok :P) en ze blijft echt aan de gang ook al haal je de eieren steeds weg en maak je de kuiltjes die ze in de bodembedekking maken steeds weer plat, dan zou je er toch voor kunnen kiezen een broedhok op te hangen om hun een broedronde te gunnen. Belangrijk is dan wel dat de eieren niet uit mogen komen! Dus dan kun je ze bijvoorbeeld doorprikken of vervangen door nepeieren. Laat ze dan wel het broeden afmaken om stress te voorkomen; haal het hok pas weg wanneer ze geen interesse in de eieren meer tonen.

Heb je niet andere broedende koppels waar zij bijvoorbeel ook een paar eieren van uit kunnen broeden? Dat doen sommigen ook wanneer ze een koppel hebben die bloedverwanten van elkaar zijn.

Groetjes, Sanna

Monky

Hi Sanna,

Bedankt voor je reactie.

Laat ik voorop stellen dat ik het geen goed idee vind om eitjes van broer en zus uit te laten komen. Dus als er eitjes komen, wordt daar niet op gebroed. Inteelt lijkt me geen goed plan  :P
Oh Ik zie dat ik die zin verkeerd gelezen heb... Je bedoelt van een andere koppel bij de broer en zus leggen...  :P Ik heb geen broedende koppel, omdat ik niet wil kweken. Dus dat is geen optie in dit geval.

Het lijkt alsof je het zelf meegemaakt hebt. Je kan er zoveel over vertellen :)

• Houden popjes ook wel hun ei in als ze geen goed plekje kunnen vinden?

• Wanneer vindt bijvoorbeeld legnood plaats? Is dat hieraan gerelateerd?

Ik wil natuurlijk ook niet dat ze blijft leggen... in verband met uitputting...maar dan zou ik haar altijd nog apart kunnen zetten, toch? Dan wordt het een plekje bij de "wilde" valkjes.

Er is verder nog geen ei gekomen, dus dat moeten we even afwachten...

Ik ben wel licht gefrustreerd... Van alle pracht valkjes waar hij uit kan kiezen en hij gekozen heeft... Valt hij toch weer op zijn zusje  :-\ ::)

Ik hoop dat er nog meer reacties komen  :D

Groetjes,
Monky

Lin

Hey,

Je kan ook links bij ziektes kijken of via de zoekopdracht. er is al behoorlijk veel over geschreven namelijk. Inderdaad kan het niet vinden van een juiste legplaats tot legnood leiden.

Voor de rest denk ik hetzelfde als Sanna erover. Ik raad eiegnlijk iedereen aan om broer en zus te gaan scheiden. Het komt namelijk zo vaak voor.

Groeten Lin

Volg onze kwekerij ook op Facebook (klik op Like)

Monky

Hi Lin,
Bedankt voor het reageren.

Ik zal heel eerlijk bekennen dat ik waarschijnlijk te naief ben geweest... Ik meende dat Yaro (want daar gaat het over) een maatje had gevonden (Whooshy) Ik heb toen Yara (zusje van Yaro) erbij gezet en hij liet Whooshy vallen als een baksteen en ging voor Yara  :-\ Met eventuele gevolgen van dien.
Ik had het niet verwacht. Geen broedblok in de kooi betekent dus duidelijk niet dat wipwappen uit de mode is  ::)

Stupid me  8)

Meer dan afwachten wat er gaat gebeuren, kunnen we op dit moment denk ik toch niet. Maar het is goed om voorbereid te zijn op toekomstige situaties  :)

Groetjes,
Monky

Sanna

Citaat van: Monky op 20 februari 2007, 20:31:03

• Houden popjes ook wel hun ei in als ze geen goed plekje kunnen vinden?

Ik heb het een keer gehad, dat een man op zijn dochter ging zitten. Maar ze was nog ongeveer net zo jong als jouw Yara denk ik, misschien zelfs wel jonger. Maar al zo broeds als de pest hè? ;D Had ze denk ik van haar vader, want die was er ook al zo vreselijk vroeg bij. Maar in ieder geval, ze hebben een aantal keer zitten wipwappen maar er is nooit een ei gekomen. Ik heb maar aangenomen, maar of het waar is weet ik dus niet, dat ze omdat ze zo jong was nog geen eieren aanmaakte. Maar ik weet dus niet precies hoe het zit.

Maar wanneer je toch niet met valkjes wilt kweken, dan is het toch helemaal geen probleem dat Yaro op zijn zusje valt?? Als het alleen het wipwappen is wat je stoort, dan zou je ze inderdaad uit elkaar moeten halen en bijvoorbeeld Yara bij de wilde valkjes zetten (ik meen uit je antwoord op te maken dat je ook een buitenvoliere hebt?).

Groetjes, Sanna[/list]

Monky

Hi Sanna,

Citaat van: Sanna op 20 februari 2007, 21:07:46
Maar wanneer je toch niet met valkjes wilt kweken, dan is het toch helemaal geen probleem dat Yaro op zijn zusje valt?? Als het alleen het wipwappen is wat je stoort, dan zou je ze inderdaad uit elkaar moeten halen en bijvoorbeeld Yara bij de wilde valkjes zetten (ik meen uit je antwoord op te maken dat je ook een buitenvoliere hebt?).

Groetjes, Sanna

Het enige eventuele probleem dat ik heb met Yaro en Yara samen wipwappen, is als er gezondheidsproblemen door komen  :-\

Maar ik kan inderdaad Yaro of Yara verhuizen naar de "wilde" voliere. Deze staat ook binnen en zit aan het tamme deel vast  :) Het is eigenlijk een geheel met een paneel ertussen.

Ik hoop dat ze nog te jong is om eieren aan te maken. In dat geval hoop ik dat dit ook een beetje over gaat waaien... Misschien moet ik Whooshy en Yaro er een keer met z'n tweeen eruit halen  ;D Misschien dat hij dan weer naar haar trekt in plaats van naar zijn eigen zus  :D

Nogmaals bedankt voor je reacties.

Groetjes,
Monky