2 mei 2025, 23:14:36

tips voor zelfstandig maken

Gestart door Kevin_g, 5 januari 2007, 01:43:01

« vorige - volgende »

Kevin_g

mijn valkje is nu bijna 6 weken,
trosgierst eet hij al een beetje zelfstandig maar zaadjes niet.
wie heeft er wat tips om de valk zelfstandig te maken ?

Riny

Hoy Kevin
Als ik jou was zou ik beginnen met de pap te voeren dmv een theelepeltje. Als je dat een beetje verbuigt wordt het een tuitje.
Eten met een lepel is al een stapje verder als met de spuit.
Verder moet je iedere dag doorgaan met wegen en proberen een voeding te minderen.
Doordat Lucky dan een beetje meer een hongergevoel krijgt, gaat hij hopelijk ook zelf op zoek naat eten.
Ik strooi dan altijd wat zaadjes en eivoer op de bodem van de kooi.
Vaak scharrelen die kleintjes graag op de bodem .
Ook kun je proberen als je met hem speelt , om te kijken of die wat zaadjes wil eten.
Als je aan het minderen bent , en Lucky bedelt om voer, dan hem eerst zaadjes of geruld eikrachtvoer aanbieden.
Onder minderen versta ik 1 voeding per dag minder geven.
Veel succes, bij sommige valkjes die met handopfok groot gebracht zijn, is het een hele klus om ze zelfstandig te krijgen.
Groetjes Riny :D

Kevin_g

heey riny
eten met een lepeltje deed hij al, verder ligt er nu trosgierst en een bakje met zaadjes in zijn hok, de trostgierst eet hij redelijk goed, maar zaadjes raakt hij iets minder aan,
moet ik ook al water bij zetten?

groetjes kevin8  ;)

Riny

Hoy Kevin
Zet er maar water bij.
Je kunt ook zaadjes kopen voor grasparkieten, die zijn kleiner en beter te pellen voor Lucky.
Groetjes Riny :D

A_valkie_G

goede middag,

Ik had een vraagje, mijn valkje guus is nu bijna 9 weken oud.
Ik heb hem sinds hij 6 weken was, toen ben ik meteen begonnen met 2 voedingen per dag s'ochtends en s'avonds nooit echt een vaste tijd want ik dacht dan zit je erg gebonden, ik hou hem goed in de gaten maar hij voelt zeker niet te dun aan maar gewoon goed. Maar wat ik moeilijk vind is om te minderen met voeding geven , hoe ik dat moet gaan doen.
hij knabbelt zelf aan zaadjes , eet trosgierst en maagkiezel en mineralen.
Ik neem aan dat ik hem eerst na 1 maaltijd moet gaan brengen, maar hoe weet ik dat ie dan nog genoeg binnen krijgt want iedere ochtend en avond bedelt hij weer om eten.
hij is voor de rest levendig, klimt graag over de stokjes in zijn kooi speelt met zijn speeltjes en houd zeker van aandacht.
Hij probeert ook al wat te fluiten met de nadruk op proberen vaak lig ik er helemaal in een deuk om als hij weer eens een poging waagt.
Maar als ik naar 1 maaltijd ga neem ik aan dat hij vanzelf meer gaat eten om de honger te stillen.

Groetjes

Riny

Hoy A_valkie_G
Als je naar 1 voeding over wil gaan moet je je valkje iedere morgen wegen, voor de eerste voeding.
Dat moet altijd bij valkjes die je handopfok geeft.
Ik vraag me af hoe je anders berekend hebt , hoeveel voeding je valkje nodig heeft.
Zo weet je altijd het preciese gewicht, en weet zodoende ook of je valkje genoeg binnen krijgt.
Je moet met het zelfstandig maken zorgen dat je valkje zelf gaat eten.
Als hij bedelt om voer, buiten de tijd, biedt je hem trosgierst of iets anders aan.
Wat weegt je valkje als zijn kropje leeg is?
Groetjes Riny

A_valkie_G

ik heb hem nog nooit echt gewogen, ik heb altijd bij gehouden hoe zijn gedrag is en hoe zijn bevleesing is op zijn lichaam.
maar hij voelt goed bevleest , maar ik denk dat ik toch maar een weeg schaal moet aan schaffen die kleine gewichten kan wegen.
maar dingen zoals trosgierst en zaadjes maar ook mineralen en maagkiezel eet hij wel al zelf ook zown snoepstengel met honing vind ie leuk en lekker om aan teknagen.
hij eet sinds 6 weken , tenminste toen begon ie het uit tevinden en er van te knabbelen toen zag ik niet losse gepelde dopjes van de zaadjes en nu wel.
maar kan het ook zijn als ik hem niet weeg dat ie dan te dik word? of kan je nooit te veel pap geven , ik geef altijd tot hij niet meer wil het ene momment bedelt ie en schreeuwt ie nog om eten onder het voeren en het andere momment gaat er een knoppie om vol dat hoef ie niet meer.
dus ik geef altijd tot hij vol zit.
maar nu weet ik al dat het zo ie zo belangerijk is hem te wegen als ik hem 1 keer per dag ga voeren daar is al 1 vraag mee beandwoord want ja ben toch bang dat ie dan gaat afvallen.
dus daar ben ik al blij mee  ;D

Groetjes AmY

Riny

Hoy Amy
Dan heb je heel veel geluk gehad, dat je valkje geen kropverzuring opgelopen heeft.
Het is heel belangrijk dat een kropje 1x daags helemaal leeg is, anders kan het eten wat er nog in zit gaan verzuren.
Daarom is het ook heel belangrijk dat ze maar 10% van hun lichaamsgewicht aan pap krijgen per voeding.
Anders kan het kropje niet genoeg geleegd zijn, voor de volgende voeding.
Meestal sterven ze daar dan ook aan.
Maar dat is gelukkig bij jou valkje niet gebeurd.
Hebben jullie geen digitale keukenweegschaal?
Die gebruik ik altijd om valkjes te wegen.
Als je nu al eens zou beginnen om je valkje de helft van de hoeveelheid pap te geven, als je gewend bent.
Dan wordt hij ook al meer gedwongen om zelf gaan te eten.
Als jij dan in de tussentijd op zoek gaat naar een keukenweegschaal, dan weten we het gewicht van je valkje, en kan ik je ook beter verder helpen.
Groetjes Riny

A_valkie_G

hoi riny ;D
heel erg bedankt nu al voor al de tips.
En wat het voer betreft, ik geef sochtends altijd en als ik savonds dan voel is zijn krop echt helemaal leeg.
en meestal als ik hem net eten heb gegeven en zet hem dan even in de kooi omdat ik zelf ook sochtends moet ontbijten, zie ik hem wel gelijk erna aan de zaadjes knabbelen en kiezeltjes.
maar ik voel wel altijd voor ik hem eten geef of hij helemaal leeg is en dat ie ook altijd.
Maar ik zal even kijken voor een digitale weegschaal want me moeder heeft alleen maar met zown wijzertje dat werkt niet, en ook zal ik de pap gaan halveren.
want ik geef normaal 1 heel zwart schepje nutribird voeding en dat gaat meestal wel helemaal op.
ik zal je nog laten weten hoe zwaar hij is.

Groetjes Amy

A_valkie_G

19 februari 2007, 09:03:05 #9 Last Edit: 19 februari 2007, 09:09:32 by A_valkie_G
hoi riny
sorry dat ik zo lang niks heb laten horen maar ik was zo druk met guus bezig.
ik wou nog wel even zeggen dat hij nu helemaal zelfstandig is, ik heb het hem aangeleerd door eerst niet meer van de hand te eten.. door telkens een bakje met pap en eivoer gemengt gewoon tegeven in de kooi of buiten de kooi maar dat ie het zelf moet eten en niet meer door mij gevoerd werd.
ik gaf hem 1 x per dag een klein beetje pap met eivoer, en hield goed in de gaten of hij zelf at ( aan de gepelde zaadjes)dat deed hij al een beetje, zo heb ik hem steeds minder pap geven maar wel in een steeds dikkere vorm , en je zag ook als hij honger begon te krijgen dat hij zelf opzoek ging naar eten op de grond of in de bakjes.. nu geef ik hem helemaal geen pap meer , hij eet geheel zelf.. hij ziet er nog precies het zelf de uit , voelt goed aan ( bevleest ) en is zeer attent.
soms heeft hij zoveel zaadjes op dat je z'n kropje helemaal voelt vol zitten met zaadjes.
maar het gaat nu goed en ik hoop dat dat zo blijft gaan , het is een eigenwijze dondersteen haalt graag kattekwaad uit, en hij is ook heel grappig als hij zo eigenwijs met zijn kuif omhoog je met een schuin koppie zit aan te kijken.
in het begin krijste hij heel erg maar nu hij zelfstandig eet krijst ie eigenlijk helemaal niet meer daar ben ik wel blij mee want soms krijste hij zo hard dat je echt je oren dicht moest houden haha , maar dat doet hij niet meer ik denk omdat hij zelfstandig eet nu.
en owja hij vind het trouwns heerlijk onder de douch, dan zet ik de straal heel zachtjes aan owh dat vind ie zo lekker dan gaan die oogjes dicht en hoor je hem zachtjes brabbelen, en na het douchen gaat ie lekker in een handdoek en valt ie lekker in slaap.

heel veel groetjes AmY

Riny

Hoy Amy
Fijn dat het zelfstandig maken van Guus goed verlopen is.
Dat krijsen als je ze zelfstandig aan het maken bent, daar weet ik alles van.
Ik hoop dat je heel veel plezier van je kleine donderstaan mag hebben.
Groetjes Riny