4 mei 2025, 16:35:28

grasparkieten

Gestart door Quinten, 22 februari 2007, 10:14:47

« vorige - volgende »

Quinten

hoi iedereen,

Ik heb een paar dagen geledend e enstkasten opgehangen, nu heb ik vanmorgen en gisteren al veel koppeltjes zien paren, hoelang duurt het dan nog na de paring?

Ik dacht ong. 3 dagen maar dan hebben ze al eieren na 5 dagen dat de kastjes er hangne!?

Kan dit?

Saar

zitten ze buiten of binnen?
Groetjes saar

Mara

Volgens mij zitten ze buiten Saar.

Quinten

inderdaafd, ze zitten buiten

Saar

Citaat van: Mara op 22 februari 2007, 13:16:30
Volgens mij zitten ze buiten Saar.

Ahaa okee dank je ;)

Persoonlijk vind ik het veels te vroeg om nu al een blok op te hangen. Straks gaat het vriezen. En dan? dan vriezen al je jongen dood.Heb je daar al overna gedacht? Persoonlijk zou ik het blok er meteen uithalen en nog 1,5 maand wachten. Maar het is je eigen verantwoording. Het duurt hier meestal 1 tot 1,5 week als er eitjes zijn maar dan moeten ze wel een eitjesbuik hebben.
groetjes Saar

Quinten

in nederland is iedereen zo bang voor de koude heb ik de indruk!
Ik ken en kweker die zen nestblokken bij de grasparkieten het hele jaar door laat hangen!! dus ook in de winter kweekt! en hij heeft daar geen problemen mee!

Inger m

Hoi Quinten,
Kijk eens naar de buitenvogels, wachten deze ook niet op de lente. De winter is voor dieren een rustperiode en in de lente breekt de goede periode aan met warmer weer en vooral meer voedsel. Onder deze omstandigheden kunnen vogels hun jongen optimaal grootbrengen en is de kans op mislukking kleiner. In de winter kost het dieren immers al meer energie om zichzelf warm te houden.

Grasparkieten komen uit het droge binnenland van Australie en leven een heel grote hoeveelheden. Het zijn echte opportunisten (dat wil zeggen dat ze zich goed aanpassen aan omstandigheden) en als het goede seizoen (na regenperiode) aanbreekt gaan ze massaal broeden. Er is dan voldoende voedsel. Ze gaan daarmee achterelkaar door, totdat de droogte weer aanbreekt. Als het moet verlaten ze hun jongen en nesten en vertrekken weer.

In Nederland is er altijd voldoende voedsel voor handen. Grasparkieten kunnen daardoor in principe jaarrond broeden en maken daar net -als hun wilde soortgenoten- gebruik van. Echter in de winter is het kouder, natter en veel vroeger donker. Dat kost de vogels al meer energie. Daarom denk ik dat je -als verstandige kweker- er goed aandoet om tot het voorjaar te wachten en je vogels optimale omstandigheden te bieden. In de winter geef ik ze hun rust en in het voorjaar mogen ze weer broeden. Ik laat ze maximaal twee rondes broeden.

Kijk, je kunt in de winter kweken en ook het hele jaar rond, maar waar de vogels dan meer moeten geven, leveren ze dat ook weer in. Een grasparkiet die achterelkaar doorbroedt of in de winter naast de eieren/ jongen ook zichzelf moet warm houden, gaat gewoon minder lang mee.

Dat andere kwekers het wel doen, dat moeten ze voor zichzelf beslissen. Iedereen kan beslissen wat hijzelf belangrijk vindt. Maar kijk voor jezelf ook eens goed naar de achtergronden.

Jij bent een jonge en (nog) onervaren kweker, maar uit het feit dat je vragen stelt op dit forum en informatie zoekt, zie ik dat je veel wilt leren. Op een forum willen we jou ook daarbij helpen. Kijk en lees veel en proberen te leren waar je jezelf en de omstandigheden voor je vogels kunt verbeteren.

Overigens lijkt het dit jaar qua weersomstandigheden een behoorlijk zachte winter te worden. Dat scheelt ook voor de vogels, maar het kan natuurlijk ook omslaan.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Quinten

Oké hartelijk bedankt!