28 juni 2025, 12:53:04

nestblokken

Gestart door Quinten, 19 februari 2007, 18:58:29

« vorige - volgende »

Quinten

beste,

ik heb juist mijn nestblokken gehangen! e hangen wel nogal laag! ik denk ong. 0.5 a 1m bove de grond! kan dit kwaad? daarboven hangen er geen meer behalve die van de grasârkieten

Riny

Hoy Quinten
Heb je er wel over gehoord dat het houden van valkjes en grasparkieten, tijdens het broedseizoen in een gezamelijke ruimte, voor grote problemen kan zorgen?
Je broedblokken vindt ik wel erg laag hangen.
Groetjes Riny

Inger m

Hoi,
Vogels broeden het liefst zo hoog mogelijk, dan hebben ze goed overzicht over hun omgeving en voelen ze zich veilig. Ik had mijn nestkasten op 1.80 m. hoog hangen. Alle nestkasten hing ik op dezelfde hoogte, omdat ze anders vechten om de hoogste blokken.

Ik neem aan dat je niet buiten kweekt. Als je buiten kweekt, kun je de blokken namelijk pas vanaf april ophangen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Quinten

ten eerste kweken met grasparkieten en valkparkieten samen heeft geen enkel probleem ik doe het al 21 jaar en nog nooit een probleem gehad!! er zijn veel mensen die die samen kweken!
ten 2de ik kweek wel buiten! en datis zeker niet te vroeg!
Er zijn mensen die begin februari de blokken hangen!
als ik ze in april hang hebben ze pas jongen in juli!

Riny

Citaat van: Quinten op 20 februari 2007, 09:10:40
ik doe het al 21 jaar en nog nooit een probleem gehad!!

Hoy Quinten
Mag ik je vragen hoe jij dat doet.
In je profiel staat dat je 14 jaar bent, en je zegt dat je al 21 jaar kweekt.
Daarbij als je al zoveel ervaring hebt ,dan weet je toch ook wel hoe de blokken moeten hangen.
Groetjes Riny

Quinten

stond er 21? ik bedoelde 2 (typfoutje)
het is toch niet omdat ik een beetje ervaring heb dat ik alles weet! jij verwijt mij gewoon dat ik hier iets vraag!

Rianne

Hallo allemaal,

zullen we er geen welles/nietes verhaal van gaan maken?
Je vraag is door Inger en Riny beantwoord. Ik vind het ook te vroeg, het is nog februari en de nachten zijn nog steeds koud.
Misschien broeden je valkjes wel later omdat hun blokken niet op ideale hoogte hangen ;) Ook het punt over het samen kweken is een goed punt, je wordt gewaarschuwd omdat er mensen zijn die WEL problemen hebben gehad met het samen kweken. Grasparkieten hebben hele nesten geplunderd en jongen vermoord. We zeggen hier niet zomaar iets!

Ik wil je adviseren om niet meteen zo fel te reageren, mensen hier denken met elkaar mee met de beste bedoelingen! :)

Quinten

oké!
sorry daarvoor!
misschien vinden jullie het nog een beetje vroeg, maar ze hebben toch pas jongen binnen een dikke maand.

En ik ken veel mensen die e samen kweken, bij mij kunnen de valkjes zich goed verzetten! het is eigenlijk de eerste kleer dat ik over die samen iets negatiefs hoor! ik dacht altijd dat dat een heel goede samenstelling was!

Rianne

Hoi,

over het algemeen kan het ook goed samen, maar in het broedseizoen beginnen de hormonen op te spelen en kunnen de grasjes erg agressief worden.

Arno

Hoi,
Er zijn wel meer mensen die de blokken al in begin maart ophangen in een buiten voilere hoor.
Als je maar goed oplet dat het nest niet nat kan worden en dus het liefst beschut of binnen hangt.
Bij mijn hangen de nestblokken op verschillende hoogtes en dat geeft geen ruzie of machtstrijd tussen de vogels maar dat is bij iedereen anders.
Anderhalve meter zou kunnen ook erg makkelijk met nestcontroles enz maar iets hoger zou beter zijn.
Groet Arno.
Arno Hobbykweker van Valkparkieten
www.arnohobbykweker.nl  meer info over mutaties : http://www.valkparkieten-benelux.tk/

Inger m

Hoi,
Ik kweek zelf al 16 jaar en heb weinig problemen gehad met de combi grasparkiet-valkparkiet. Echter het is wel voorgekomen dat de grasparkieten de jonge valkparkieten op een fatale manier hebben toegetakeld. Grasparkieten zijn wat feller en valkparkieten laten meer over zich heenkomen, vandaar dat deze combinatie wel fout kan gaan.

Als ik de blokken begin april ophang, dan heb ik in mei jongen. Als er pas in juli jongen komen is dit erg laat. Natuurlijk kun je in februari al blokken ophangen, maar zorg voor de meest ideale omstandigheden voor de oudervogels en dat zijn koude periodes (die nog kunnen komen) niet. Onder goede omstandigheden kweek je gewoon het beste en voorkom je problemen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Quinten

jah , oké bedankt!
ik hang ze nu op en ik heb net 2 nieuwe koppels valken gelkocht (ze zijn prachtig!!) dus die moeten toch wennen enzo!

alleszins bedankt!