6 mei 2025, 01:12:22

Valkparkiet en tamme rat

Gestart door Emmy, 9 mei 2003, 20:27:24

« vorige - volgende »

Emmy

9 mei 2003, 20:27:24 Last Edit: 9 mei 2003, 20:40:56 by Emmy
ik heb gister mijn tamme ratten een plekje in de woonkamer gegeven, waar ook mijn twee tamme valkjes gehuisvest zijn.
In een rattenboekje las ik echter dat vogels continu in stress zullen leven als ze in dezelfde ruimte wonen als tamme ratten.
Okkie, mijn valkje, heeft gisteravond al heel nieuwsgierig op de rattenkooi naar beneden zitten gluren, zonder dat ze bij elkaar konden komen. Vanochtend heeft hij de ratten proberen te imponeren door zijn vleugels boven zich te strekken en zijn staartveren uit te strekken. Maar of dit nou een teken van stress is?
Wie heeft hier ervaring mee???

groetjes Emmy

Paul

Hoi Emmy,
Ik heb met de vakantie 14 dagen lang 2 ratjes te logeren gehad en mijn valkjes vonden dat mateloos interresant en werden zeker niet gestrest hoor.
Je moet wel uitkijken als ze bij elkaar zouden gaan zitten of ze elkaar niks doen want dat weet je nooit namelijk.
Gewoon een kwestie van proberen dus.

Groetjes,  paul

margot

ja je moet zeker uitkijken ,wij hebben ook 2 ratten gehad ,maar ons tamme parkiet is toen op de kooi van ze gaan zitten en heel hard in zijn snavel gebeten je zag de afdruk mnd in zijn snavel staan tot het er uit groeide ,
maar die ratjes van ons waren niet echt heel super tam dan ,maar altijd oppassen denk ik
groetjes Margot en kiki

Paul

Hoi,
 De ratjes die ik had waren wel supertam en wat een van de valkjes wel probeerde was naar die glimmende kraaloogjes pikken van de ratten maar bang was ie er totaal niet voor en de ratten ook niet voor de valk :-)

Groetjes,  paul

lisette

hallo allemaal,
ik heb een hamster (geen rat dus maar ut lijkt erop)
en die staat naast de kooi van mijn valkje.
en die vind dit geweldig. als mijn valkje uit zijn kooi mag begroet ie altyd eerst ff mij hamster en gaat dan boven op zijn eigen kooi lopen spelen.

groetjes anika

Barbara

Hoi,

ik heb 2 tamme ratten die op de plank boven de kooi van mijn 2 valkjes staan. Vooral Croky gaat er vaak op zitten. Mijn ratten zijn wel erg tam, maar ze springen altijd gelijk in de tralies om naar Croky te bijten, die dus nu wel weet dat echt op de tralies zitten niet handig is... er is dus wel wat risico dat ze inderdaad in een snavel of pootje bijten, maar mijn valkjes zijn nog nooit gewond geraakt erdoor. Ik heb ook wel eens een rat bij een valkje gehouden. De rat probeerde uit alle macht uit mijn hand te komen om bovenop de valk te duiken. Ik laat ze dus niet bij elkaar. Mijn ratten zijn vrouwtjes, die naar mijn idee wel wat minder 'sullig' zijn dan mannetjes. Maar stress bij de vogels heb ik niet gezien. Overigens schijnt het wel zo te zijn dat valkjes heel erg ziek worden van rattenurine, dus zorg dat de ratten nooit over zakken voer lopen ofzo en gooi voer dat in aanraking is geweest met ratten dus weg voor de zekerheid.