27 april 2024, 20:43:27

Ruzie! HELP!

Gestart door ziralioness, 22 augustus 2003, 03:08:36

« vorige - volgende »

ziralioness

22 augustus 2003, 03:08:36 Last Edit: 22 augustus 2003, 14:45:44 by ziralioness
Ai Ai Ai...

Nina en Kiko zijn af en toe nog flink aan het snavelworstelen, Nina valt haar soms aan... Misschien toch terretoriaal gedrag..? Nina is ook vreselijk jaloers als iemand Kiko aandacht geeft. Ik hoop toch dat dat beter word... ik ben zelf namelijk zaterdag en zondag weg! :( Mam zorgt dan voor de parkieten, ze mogen ook los...
Zien wat ik aantref als ik terugkom... :(
Ik hoop echt dat ze nog liever worden tegen elkaar... Ik vind dit zielig voor allebei, strax verwonden ze elkaar nog eens...

Ik geef toe, ik ben te snel overbezorgd...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Karin

Ach, dat komt vanzelf wel goed hoor. Dazzle en Dizzy doen dat ook, en even later zitten ze weer samen op de grond strootjes en zaadjes te zoeken.

groetjes, karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

ziralioness

Ik word hier zo verdrietig van... :'(

Nina wil niets meer van me weten.

Ze komt nog wel op mijn hand, maar als ze de kooi uit is gaat ze ineens naar me dreigen! Gisteren voor het eerst, maar daarvan dacht ik gewoon ''stress van het nieuwe''... maar vandaag weer! Ze opend dan haar vleugels wijd uit en sist woedend terwijl ze haar kopje zover mogelijk in mijn richting steekt. Ik sis dan terug en dan houd ze op, maar ze laat zich dan niet meer op de hand pakken... Terwijl we zulke goede maatjes waren..!
Met Kiko maakt ze nog steeds ruzie, Kiko is ook nog niet aan mij gewend dus durft nog niet op mijn vinger. Het stokje valt ze aan, daar bijt ze hard in.

Lastig... :( Ik word hier zo verdrietig van, ik hoop dat Nina weer bijtrekt, ze was echt mijn beste vriendinnetje...

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Lique

Hoi,

Dit klinkt niet goed.
De eerste indrukken, zijn altijd toch het belangrijkste.
Ik heb hier wel eens valkjes gehad, en dat klikte absoluut niet. Maar je merkt het altijd meteen al, en met anderen klikt het altijd super.
Als je nog een kooitje hebt, zou ik die erbij nemen, en daar Kiko in doen.
En de eerst komende tijd maar even apart houden.
Nina de volle aandacht geven, Kiko ook wel, maar wel minder.
Hopelijk krijg je Kiko wat meer tam op deze manier, en Krijgt Nina weer vertrouwen in je.

groetjes lique

Karin

Hoi Angelique,

Betekend dat dat Nina en Kiko nooit echt vriendjes zullen worden?
Dat geeft mij ook weinig hoop!!
Diane: Ik denk dat het tussen jou en Nina wel goed komt hoor!! Tim was ook wat in de war in het begin door de komst van Melyn. Maar nu wil hij het liefste bij ons zijn en ook weer knuffelen!
Probeer hem niet bang te maken, maar gewoon het vertrouwen weer terug te winnen door veel tijd aan hem te besteden. (zoals angelique al schreef)
Ook ik wordt er een beetje moedeloos van dat Tim en Melyn het niet goed met elkaar kunnen vinden. Het was de bedoeling dat Tim er een vriendje bij kreeg, geen concurrent!

Succes met beide valkjes
Karin

Lique

Hoi Karin,

Nee, ik zeg niet, dat ze nooit geen vriendjes kunnen zijn, alleen het komt natuurlijk wel eens voor, dat ze niet goed met elkaar overweg kunnen.
Dat kan aan meerdere dingen liggen, maar meestal komt het ook door jaloezie.
Daarom moet ze Nina ook meer aandacht geven, als Kiko.
Dan zal het allemaal wel goedkomen, maar het heeft zijn tijd nodig.

Groetjes Lique

Mirjam-Moniek

Oh, het kan nog zeker goed komen hoor. Basje heeft 13 jaar bij andere mensen gezeten en was geen andere valkjes gewend. Hij moest echt niets van Jimba hebben en probeerde haar weg te jagen. Als dat niet lukte ging hij zelf weg, want hij vond Jimba toch wel heel erg eng. Na maanden vind hij Jimba steeds minder eng en bijt minder naar haar. Met Keo had Basje gelijk minder moeite omdat Keo minder naar hem toe wilde. Hij is steeds minder bang en durft steeds dichter bij ze te zitten en nu durft hij ze ook weg te jagen bij zijn voerbakje als hij echt honger heeft.
Jimba en Keo hebben samen een andere kooi, maar zodra ik de kooien los zet, gaan ze vaak met z'n 3-en bij elkaar zitten.
Basje heeft ze soms liever uit zijn kooi, maar kan ze steeds beter verdragen.

ziralioness

Hier wat *redelijk* goed nieuws. Nina en Kiko zijn nog steeds bij elkaar en maken nog steeds ruzie, maar wel minder. Nina gedraagt zich erg MACHO, ze is erg dominant. Veel pronken, veren wijd en sinds Kiko er is sist ze meer.
Vandaag voor het eerst de dames weer los sinds ik thuis ben. Nina wilde niet eens van mijn arm af, zo fijn vond ze het dat ik terug was. Ze heeft wel weer naar me gesist, maar daar heb ik me niks van aangetrokken. ;) Ze wil gelukkig nog steeds graag bij me zijn en is ook weer tam. ;)

Kiko is nog wat verlegen en schuw, maar ik geef haar alle tijd. Hopelijk word ze net zo tam als Nina. Ze laat zich af en toe wel op de kop zitten door Nina, maar als het haar echt te gek word bijt ze wel van zich af. ;)

Ik blijf proberen, het komt vast goed..

Liefs,
Diane

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

annemiek_botter

Misschien komt het ook wel doordat je Kiko gelijk bij Nina in de kooi hebt gezet. Nu voelde Nina zich misschien bedreigd door Kiko en was ze gelijk haar eigen plek kwijt.
Mijn mannetje heeft trouwens ook erg veel tijd nodig gehad om aan het vrouwtje te wennen, wel bijna een jaar, en nu hebben ze samen een nestje gehad! Maar hem had ik veel langer alleen dan jij Nina had. Zucht.... vervelend hoor.

Och arme Kiko, zomaar in een nieuwe omgeving met een vogel die naar haar pikt!  :( Ik hoop echt dat het goed zal gaan.

Is Nina dan niet toch een mannetje als ze zo duidelijk verdedigend gedrag vertoond met de vleugels wijd? Mijn vrouwtje heeft dat nog nooit gedaan.

Succes met die 2 kleine ruziemakers.

ziralioness

Gelukkig, zoals je kan lezen in het dagboek gaat het steeds beter. :) Ik neem Kiko ook wel in bescherming als ik vind dat het ''te ver'' gaat. Ik denk dat ze wel vriendjes zullen worden. De echte heftige ruzies zijn defintief voorbij, dat merk ik wel... ;) Maak je geen zorgen, ik hou ze in de gaten, er zal geen van beide wat gebeuren... ze moeten gewoon de rangorde bepalen. ;)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

ria

Hallo,

Toen mijn valkjes elkaar voor het eerst zagen was het liefde op het eerste gezicht. Nu ben ik een aantal dagen verder maar ook zij zitten af en toe te snavelvechten, om een plekkie op de stok of gewoon omdat de een iets niet wil en de ander juist weer wel. De vogels hebben zo hun eigen willetje. Gelukkig maar dat brengt ook wat leven in de brouwerij en ach, ze zijn het zo weer vergeten, even later zitten ze weer vrolijk samen te eten, of er niets aan de hand was.

Groetjes,
Ria

Marieke Pluk

29 augustus 2003, 14:42:39 #11 Last Edit: 29 augustus 2003, 14:49:39 by Angelique
Sinds kort hebben wij naast ons 6 jaar jonge mannenvalkje, een 3,5 jaar jong vrouwenvalkje geplaatst. Hij altijd lief, zingt, praat, fluit, kroelt, knuffelt en vliegt elke avond rond.
Hij ging plukken en we vonden een 'vrouwtje' een uitkomst. Het vrouwtje (nu 2 weken bij ons) in een enorm grote kooi, mocht niet uit de kooi, weet niet wat vliegen is, knuffelt alleen door de tralies heen, maar wil absoluut geen vingers of handen in de kooi.
Vanaf dag 2 mocht ze los vliegen (wilde ze niet) maar ging ze wel op ontdekkingsreis. Kooien onderzoeken, binnen en buiten. Haar kooi, zijn kooi, maar niet vliegen.
Nu na 2 weken heeft ze een paar keer gevlogen, soms doordat hij haar een snaveltje geeft, soms omdat ze denk 'ik ga vliegen!'. Ze kibbelen sinds een paar dagen enorm. En ik ben (na het lezen van dit gedragsforum) gerustgestelder. Want ... ik dacht 'ze gaan nu elke dag ruzie maken' dat wordt niets met die twee. Ik denk dat hij nu jaloers is geworden. Zij krijgt (omdat ze nieuw is) echt wel wat meer aandacht.

Maar ik heb nog een probleem. Wellicht kan iemand mij helpen. Zij krijgt nog parkietenvoer, terwijl hij de Amerikaanse korrels (van de dierenarts) krijgt en geen parkietenvoer meer. Wanneer kan ik haar op het nieuwe voer overzetten? Heeft iemand een idee

Kolkkie

29 augustus 2003, 15:06:05 #12 Last Edit: 29 augustus 2003, 15:07:20 by kolkkie
Hoi Marieke,

Je zou om je valkje aan die korrels (pellets) te laten wennen de eerste tijd het voer door elkaar mengen, bijv 50% Pellets en 50% voer. Dat hou je een paar dagen vol, zodat het valkje er aan kan wennen. Daarna voer je de hoeveelheid pellets op, en verminder je de hoeveelheid zaad, totdat ze helemaal over is op pellets. Als het goed is, zou het zo moeten lukken.
Er zijn echter wel valkjes die geen pellets willen eten, dus garantie op succes is er niet.

Veel succ6.

Groetjes,

Mariska
Trots baasje van Pukkie en Harley (koppeltje), Lisa (dochter), Einstein (oma van 22 jaar), Bart en Homer.

Coco R.I.P. ??-??-1995 - 14-08-2006

ziralioness

Hmm... Toen ik Kiko nieuw kreeg gaf ik Nina juist extra aandacht, dat hielp wel een klein beetje tegen haar jaloezie... Misschien een idee? :)

Diane en haar valkjes; Nina, Kiko, Ricky, Breezer, Chiko, Bontje, Parel, Dina & Minki!
Rust zacht, lieve Sparky, Cinna & Wuppie...

Mirjam-Moniek

29 augustus 2003, 20:24:13 #14 Last Edit: 29 augustus 2003, 20:25:22 by Mirjam-Moniek
Hoi Marieke

Mijn ervaring is dat het heel makkelijk is een valkje op brokjes (pellets) over te zetten. Bij alle drie mijn vogels is het me binnen 2 weken gelukt.
Ik heb eerst uitgevonden hoeveel ze ongeveer op 1 dag aten. Als je dat weet, geef je de eerste dag 90% het oude voer en 10% van de pellets. Verder kan je er nog een bakje pellets bijzetten. Als je zeker weet dat je valkje de pellets eet (en dus weet dat het voer is), ga je de pellets opvoeren. Je kan dat langzaam doen, elke week 10% meer pellets en 10% minder zaadjes, maar je kan het ook per dag veranderen. Dat ligt er een beetje aan hoe makkelijk je valkje de pellets accepteert. Als ze de pellets goed eet kan je het aandeel pellets met meer opvoeren per keer dan met 10%.
Met het overzetten kan je nu wel beginnen hoor. Hoe eerder ze pellets eet hoe beter. Als ze wat pellets gegeten heeft, weet je zeker dat het gaat lukken. Geen enkel dier laat zichzelf verhongeren als het eten in de kooi heeft. Met eten bedoel ik dan, als het iets is wat door het dier als eten herkent wordt.