9 mei 2025, 00:53:54

Vraag overerving

Gestart door Romy, 7 februari 2007, 17:54:46

« vorige - volgende »

Romy

Hoi iedereen

Omdat ik wat meer wil te weten komen over de overerving tussen valkjes, heb ik het stukje gelezen op de website. Er zijn wel enkele dingen die ik niet begrijp : Dit is wat er op de website staat :

"Om later berekeningen te kunnen maken, over de te verwachten jongen uit een bepaald koppel, moeten we elke oudervogel in een formule uitdrukken.

De formule voor de wildvorm valkparkiet man is:
X
X
Het streepje tussen de twee letters X is om aan te geven dat deze valkparkiet man het bovenste X chromosoom van vader heeft meegekregen, en het onderste X chromosoom van moeder heeft meegekregen.

Omdat we weten dat het x chromosoom het mannelijk geslachtschromosoom is, is deze vogel dus een man.

De formule voor de wildvorm valkparkiet pop is:
X
Y
Het streepje tussen de twee letters heeft dezelfde betekenis.

Deze vogel heeft van vader het X chromosoom meegekregen, en van moeder het Y chromosoom.

Een valkparkiet die in het bezit is van het mannelijk geslachtschromosoom en het vrouwelijk geslachtschromosoom is een pop."

De eerste vogel die uitgelegd wordt, is een man. Daarbij staan 2 X-chromosomen. Maar een man is toch XY?
Hetzelfde voor de volgende vogel. Die is een pop, maar daarbij staat XY. Dat is toch een man?
Er staat ook dat een valkparkiet die in het bezit is van het mannelijk geslachtschromosoom en het vrouwelijke geslachtschromosoom een pop is. Dus hier wordt gezegd dat X+Y een pop is. Dit klopt toch niet ???

Of is het bij valkjes helemaal anders of zo?

Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt
Romy

Inger m

Hoi,
Dat klopt.

Bij vogels is het de man XX en de pop XY (voor zover ik weet gebruiken ze daar ook wel W en Z oid voor ipv X en Y, maar dat maakt feitelijk niet uit).

Bij zoogdieren (en dus ook mensen) is dit andersom.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Romy

Wat is dit supervreemd zeg! :o Dit had ik nog NOOIT gehoord!!

Wel bedankt voor de info :)

Groetjes
Romy

•=Bonnie=•

*lach* ja bizar is het wel. Ik heb daar eens een serieuze woordenwisseling over gehad met mijn man, ik zei dat mannen XX waren en poppen XY. Volgens hem was ik harstikke gek, tot Google uitkomst bood.

Hij denk nog steeds dat ik harstikke gek ben maar dat heeft niets met valken te maken haha  :D